Princezna rebelka: vítejte ve středověku plném magie a nečekaných hrdinů

Princezna rebelka | SND Groupe M6
Mia je dvanáctiletý sirotek, který žije se svým gangem ochočených lasiček v ulicích středověkého města, kde se snaží přežít krádežemi jídla. Je osamělá, ale plná energie, a lepšího akrobata a znalce všech městských zákoutí byste hledali skutečně těžko. Proplížit se na slavnostní korunovaci prince Rolanda, který má konečně převzít vládu po svém zesnulém otci, jehož na trůně dosud zastupoval královský regent lord Tristan? Žádný problém.
Na oslavě je veselo, spousta jídla a Mia doufá, že se tu pořádně nají a třeba i pobaví. Dokonce se seznámí i s jedním z kejklířů – stejně starým Čtverákem a jeho mluvícím maňáskem, mistrem Breptou. Mia a její lasičky jsou všude, všechno slyší a vidí, dokonce jsou svědky toho, jak princi Rolandovi jeho tetička prozrazuje něco o královském pokladu! A to je něco pro Miu. Okamžitě se rozhodne, že ho musí najít.
Princezna rebelka
Princezna rebelka | SND Groupe M6
Pátrání ji zavede i do jedné z věží hradu, kde má lord Tristan svou tajnou laboratoř a v ní také jed připravený pro prince Rolanda. Své vlády se nehodlá vzdát a chce se korunního prince zbavit stejně jako kdysi jeho otce. Jenže Mia a lasičky zdejší lektvary prohodí a místo jedu na Rolanda čeká proměna v kočkokuře, se kterým dívka uzavře dohodu. Ona mu pomůže získat zpět lidskou podobu a trůn a on jí věnuje poklad. Na cestě se k nim připojí i Čtverák a hradní strážný Krobar a dobrodružství může začít.
Princezna rebelka je poměrně slušným čerstvým zábavným závanem větru do plachet animovaných snímků a přináší pěkné fantasy středověké dobrodružství, ve kterém nechybí čarodějky, draci, rytíři a příslušná dobová hudba. Výprava je skutečně skvělá, kostýmy, hrad, městečko, středověký venkov, zbraně a pracovní nástroje, všechno přesně odpovídá a je na to radost pohledět. Navíc nechybí špetka magie a s ní spojené zbytky pohanských tradic a mýtů. Hlavní hrdinkou příběhu je neuvěřitelně sympatická rošťanda, jejíž hlavu zdobí účes vikinské válečnice a pohotový úsudek. Je to takový dětský Princ z Persie.
Princezna rebelka
Princezna rebelka | SND Groupe M6
Dalo by se tedy říci, že snímku nic nechybí a děti budou nadšené, protože nepostrádá humor ani roztomilá zvířátka. Má to však jedno velké ale, které se dospělým nebude líbit – obehraný příběh a často opakované prvky, které už stokrát viděli v jiných snímcích. Například hrdina visící nad propastí čekající na záchranu, vystřelený šíp zaseknutý o překážku pod oblečením, což postavě zachrání život, zrádný regent odmítající vzdát se trůnu, útěk před padouchy na jedoucím kameni (který nahradil častěji používanou kládu)...
Je to obehrané a v mnohém to připomíná příběhy, které už i děti mohou znát například z českých pohádek jako Tajemství staré bambitky nebo Bronzová koruna. Ale jsou to oči dospělého, který v tom hledá mouchy a samozřejmě je najde. Princezna rebelka tak možná nepřináší příliš originální příběh, ale jeho zpracování se mi rozhodně líbilo.
Princezna rebelka
Princezna rebelka | SND Groupe M6
Téměř devadesátiminutový snímek uběhl rychle, neboť má slušné tempo, každou chvíli se něco děje a má i několik originálních nápadů, které rozhodně stojí za pozornost. Nevím, zda ve středověku existovaly pískací hračky pro psy, ale pro příběh to je poměrně klíčové a skutečně zábavné, stejně jako magické křížení různých druhů zvířat. Princovo kočkokuře nebo finální drakopes jsou pecka, stejně jako vlkorožec.
A nejbáječnější na tom je, že se tvůrcům podařilo i při vší té zábavě, kterou tito kříženci do příběhu přinášejí, zachovat základní vlastnosti daných zvířat, střídat je a hrát si s nimi. Ale jelikož jsme ve středověku, je tu ponechaný i jistý nádech surovosti a necivilizovanosti v tom smyslu, jak ji známe dnes. Jednotlivé postavy nemají problém střílet po dětech a chtít je zabít, Mia je většinu času ušmudlaná, rozcuchaná a oblečení na ní drží jen tak tak, pouze šlechtě je prokazovaná úcta atd.
Princezna rebelka
Princezna rebelka | SND Groupe M6
Princezna rebelka rozhodně stojí za zhlédnutí, v porovnání například se španělským animákem Justin: Jak se stát rytířem je Mia jasnou vítězkou a líbit by se měla i všem, kteří mají rádi Rebelku od Pixaru, která je ale přece jenom jiná liga.
hodnocení: 65 %

Kinobox: Proč nemůže Jurský svět nikdy překonat Jurský park?

V kinech měl premiéru třetí díl Jurského světa, jenž volně navazuje na trilogii Jurský park z 90. let. Napadlo vás někdy, že dobrodružství s dinosaury je vlastně feministická antiutopie?