Nová Rychlá rota je návratem, ve který jsme ani nedoufali. Její uvedení na Disney+ má ale jednu chybičku

Rychlá rota | Walt Disney Studios
Ne že by byl první díl nějakým nepřekonatelným klenotem. I po letech má ale své kouzlo, přesný casting, dokázal si zachovat švihlost animovaných kraťasů a k tomu úspěšně pracoval s citacemi všeho druhu. Ve dvojce měli tvůrci k dispozici doslova celý arsenál studia Warner Bros., včetně hrdinů komiksového DC universa. A přesto byl výsledkem unylý produkt, jehož nejlepší vtip spočíval v tom, že místo Michaela Jordana přišel Michael B. Jordan. Taková to byla mizérie. Od nového celovečerního polohraného dobrodružství Rychlé roty proto raději nikdo nic nečekal. Zvlášť když bylo oznámeno, že nepůjde o film pro kina, ale pro streamovací službu Disney+.
Rychlá rota
Jako člověk, který se rád nechá pohltit nostalgií, ani nemůžu vyjádřit větší radost nad tím, že veškeré obavy byly liché. Pokud druhý Space Jam působil dojmem studiové rutiny, kterou chtěl někdo vyždímat ze známých značek na maximum a větší cíl si nevytyčil, Rychlá rota (jak se film jmenuje) na to jde úplně opačně. Od první chvíle se nebojí bořit zaběhnutá klišé, chrlí nápady a přestavuje nám sice staré známé, ale tak, jak jsme je ještě nikdy neviděli.
Tohle totiž není klasické dobrodružství Rychlé roty. Ve skutečnosti se dokonce celý tým ohřeje pohromadě před kamerou jen pár minut. Tady jde o příběh úspěšné show, která se jmenovala Rychlá rota, ale protože Dale nechtěl zůstat ve stínu Chipa a odešel do jiného pořadu, parta se rozpadla.
Rychlá rota
Rychlá rota | Walt Disney Studios
O mnoho let později dělá životem otrávený Chip pojišťováka, zatímco Dale zkouší na různých conech vytřískat alespoň jiskřičku zájmu ze svého jediného životního úspěchu, jímž byl seriál Rychlá rota. Když se Monty dostane do průšvihu kvůli své závislosti na plesnivých sýrech a následně je unesen, musí bývalí parťáci spojit síly, pokud chtějí kamaráda zachránit.
To je výchozí expozice, která zabírá nějakých dvacet minut a už během nich se Rychlá rota vytasí s tolika gagy, ať už v prvním nebo ve druhém plánu, až se tomu skoro nechce věřit. O množství cameo výstupů nemluvě. V rámci kadence nová Rychlá rota připomíná LEGO filmy, atmosférou se díky detektivní zápletce blíží slavnému Králíku Rogerovi, jak jen to jde. Jeho kratičký výstup v příběhu ostatně názorně ukazuje, s jakým respektem tvůrci k podívané přistoupili. Přestože je v celém filmu doslova pár vteřin, pracoval na jeho ztvárnění animátor původní Falešné hry s králíkem Rogerem.
nova-rychla-rota-je-navratem-ve-ktery-jsme-ani-nedoufali-jeji-uvedeni-na-disney-ma-ale-jednu-chybicku
Rychlá rota | Walt Disney Studios
Obecně si pak Disneyzaslouží poklonu, že se často až hraničním způsobem nebojí dospěle parodovat vlastní značky, což je něco, co není u „Myšího domu“ zrovna běžné. Podobně je na místěocenit konkurenční společnost, která tvůrcům dovolila, aby si dělali legraci z jejího největšího marketingového failu posledních let (a jde o zatraceně vtipné cameo, které by byla škoda prozrazovat dopředu). Pochvalu míří i na nápadité technické zpracování. Zatímco některé postavy (mimo jiné Chip) jsou ztvárněné klasickou 2D animací, jiné prošly moderní plastickou operací a jsou 3D. Nejde o něco, co by bylo vloženo do filmu jen na ozdobu, ale o prvek, který hraje v příběhu výraznou roli. Za 70 milionů vznikl duchovní nástupce Králíka Rogera, který více sází na dialogové pasáže než na akční scény a jenž sice není tak dobrý jako zmíněná klasika, ale pokud jsme někdy doufali v přímé pokračování, tohle je druhá nejlepší věc, jakou jsme mohli dostat.
Rychlá rota není přímým odrazem svého seriálového předobrazu, což je jenom dobře. Zvládá se tak postavit na vlastní nohy a jen tupě neoživuje kouzlo něčeho, co vzniklo v jiné době a pro jiné diváky. Je to podobný přístup, jaký zvolil například filmový 21 Jump Street vůči svému předchůdci. Že to funguje na výbornou, je pak zásluhou hlavně toho, že se u filmu sešli lidé se smyslem pro humor, kteří se neostýchali do každé minuty natřískat extrémní množství vtipů. I když polovinu nepochytáte, stále se budete bavit.
Rychlá rota je dostupná v nabídce Disney+, k čemuž se váže jedno velké ale. Ačkoli je film svým tónem jednoznačně určený spíše odrostlejšímu publiku, přesto je na pováženou, že neobsahuje český dabing, ale jen české titulky.
hodnocení: 85 %