Fanoušci knih jsou z nového drsného seriálu nadšení. Konečně mohou zapomenout na verzi s „maličkým“ Tomem Cruisem

Reacher | Amazon Prime Video
Jmenuje se Jack Reacher. Filmoví diváci ho znají s tváří Toma Cruise ze snímků Jack Reacher: Poslední výstřel (2012) a Jack Reacher: Nevracej se (2016). Fanoušci původní knižní série, podle níž byly oba filmy natočeny, se k nim nehlásí. Reacher je totiž v knihách popisovaný jako dvoumetrová hora svalů. A něco takového Cruise, ani kdyby strávil rok v posilovně a sehnal si nejpodraženější boty na světě, nemohl vyplnit. Fyzická stránka totiž skutečně hraje u Reachera roli. A to ve všech románech (zatím je jich dvacet šest).
Reacher: trailer na 1. sérii | Amazon Prime Video
Takže kým Jack Reacher (v seriálové verzi proporčně odpovídající Alan Ritchson) opravdu je? Jde o bývalého vojenského policistu, který mluví jen tehdy, pokud věří, že je to třeba, a který když vejde do místnosti, automaticky budí svými proporcemi respekt. Jednoho dne Reacher odešel z armády a začal se toulat Spojenými státy. Léta trávil na vojenských základnách po celém světě a nyní chce poznat domov. Dělá tak nicméně bez nějakého zázemí. Nemá stálou adresu, ani nic nevlastní. Má jen šaty, co právě nosí, a v kapse nějakou hotovost, pas a zubní kartáček. Nyní přichází do malého městečka Margrave, aby něco zjistil o hudebníkovi, který tam kdysi žil a zemřel. Nestihne si však ani ukousnout kus koláče v místním bistru a už na něj míří policisté s tím, že spáchal předchozí noc vraždu. Jak postupně vycházejí najevo okolnosti, Reacherovi je jasné, že horší načasování mít nemohl. Je cosi shnilého v městě Margrave a on to bude muset vyřešit.
Seriálový Reacher je vzácným příkladem adaptace, která dělá téměř vše správně. V prvé řadě adaptuje první román Jatka, tudíž máme přesně takovou expozici, jakou autor knih Lee Child pro svého hrdinu kdysi zvolil. Výchozí látka pak není jen odrazovým můstkem. Románu, který získal řadu ocenění, je nová show většinu času extrémně věrná. Tvůrci zbytečně neexperimentovali, ostatně nebylo to třeba. Childovy knihy s Reacherem se těší oblibě nejen pro nápaditě vymyšlené případy, ale také pro velké množství zajímavostí, jimiž autor každý příběh obohatí (dalo by se mluvit o jisté kombinaci fikce s literaturou faktu). Seriál oba prvky udržuje ve stejné míře, přičemž se současně povedlo některé aspekty nenásilně updatovat.
Reacher
Reacher | Amazon Prime Video
Původní kniha vyšla v roce 1997, tedy v době, kdy ještě neexistovaly sociální sítě a mobilní trh se teprve rozkoukával. Ani jedno není ze seriálu patrné. Naopak tvůrci často potěší čtenáře tím, že nad přepisem skutečně přemýšleli – klíčový okamžik je například z letiště přesunut na obyčejné nádraží, protože jeho obsah by s dnešním letištním zabezpečením nedával smysl.
Pokud jde o slabiny, zmínil bych hlavně akční finále, které je poměrně fádně natočené, a ne úplně uspokojivou likvidaci hlavního padoucha. Chvílemi jde také možná až o příliš pomalou podívanou. Což je dáno hlavně tím, s jak nezvyklou pečlivostí se seriál věnuje postupnému vykládaní karet na stůl.
Celou dobu ze mě píše milovník Childova psaného slova. A je nezpochybnitelné vítězství, pokud se tvůrci dokážou zavděčit právě takovému divákovi, jehož oko je zpravidla nejkritičtější. A nejsem v tom sám – všeobecně jsou fanoušci předlohy ze seriálového Reachera nadšení. Ostatně, Ritchson je opravdu správnou volbou ve všech potřebných aspektech (budí na první dobrou respekt a zároveň je uvěřitelný vyšetřovatel) a i obsazení vedlejších klíčových rolí se povedlo na jedničku s hvězdičkou.
Reacher
Reacher | Amazon Prime Video
A co na Reachera „nečtenář“? Asi tak – představte si oldschoolovou akční detektivku, která nikam nespěchá, s jasnou profilací dobra a zla. Nechce ohromovat překvapivými zvraty, ale postupně dávkovaným napětím. K tomu přidejte hrdinu s vlastním morálním kompasem, ochotného si ušpinit ruce, když je to třeba, jenž má vyšetřovací schopnosti, které v sobě mísí něco ze Sherlocka (ví, co běžný člověk ne) a Columba (špičkový pozorovatel se selským rozumem). Takový je Reacher, knižní a nyní i seriálový.
Jen milovníci Cruiseovy verze, která místo sílou oplývala jistou formou lišáctví, budou mít nejspíš se seriálovou podobou problém. Je mi líto – tohle je pravý Reacher. A evidentně nebudu sám, kdo si to myslí, protože už nyní, pouhých pár dní po premiéře první řady, Amazon ohlásil druhou sérii.
hodnocení: 85 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.