Recenze: Speciál Přátel není dokonalý, kdo má ale k seriálu vztah, ten se jen obtížně ubrání dojetí

Přátelé: Zase spolu | HBO Max
Dává smysl, že se autoři seriálu nikdy nepokoušeli na původní show "navázat po letech". Jakkoli by se daly bezpochyby najít nějaké mouchy na finále, v rámci toho, kam nechalo postavy jít, šlo prostě o dokonalý finiš, k němuž by bylo škoda cokoli dalšího dodávat. Všechno dobré zkrátka jednou končí.
Jakkoli ale rozum říká, že v nejlepším se má přestat, fanoušci by přirozeně chtěli víc. Včetně mě. Vidět znovu staré známé, pozdravit se ve dveřích. Užít si ještě nějaký ten společný smích. A tvůrci to vyřešili poměrně šalamounsky. Rozhodli se znovu setkání po letech udělat sice ve známých kulisách, ale s herci, nikoli s postavami. Vznikl speciál, kde se hodně vzpomíná a který funguje do té míry, do jaké se divák rozhodne uvěřit tomu, na co se dívá.

Věc se má tak, že Přátelé: Zase spolu prezentují ústřední hereckou šestici jako... přátele. Lidi, kteří si jsou (nebo minimálně byli) velmi blízcí, upřímně se rádi vidí, objímají a tak podobně. A do velké míry, což je možná nejpřekvapivější, v mnohém připomínají své seriálové verze. Jistě, David Schwimmer není zdaleka tak hysterický jako Ross, Courteney Cox po každém neuklízí, ale v jejím hlase cítíte trochu té panovačné Moniky a ostatní, tam bych možná rozdíly ani nenašel. Snad jen Matthew Perry se jevil trochu zataženější než jak ho známe, ale ke své smůle měl za sebou akutní zubní zákrok, takže mu (doslova) nebylo dvakrát do řeči a dá se to chápat.
Pokud se tedy naladíme na to, že ta šestice lidí, jejichž seriálové verze jsme si za deset let zamilovali, stárli s nimi a do jisté míry i pomyslně po jejich boku dospěli, je opravdu tak milující se i ve skutečnosti, budeme se dojímat. A s vědomím vlastní naivity přiznávám, že jsem jim to "žral" od první minuty.
Přátelé: Zase spolu
Přátelé: Zase spolu | HBO Max
Přejdeme-li ústřední šestici (ač o té je speciál přirozeně především), potěší i velmi vtipné vzpomínání autorů pořadu na celé natáčení a vůbec je třeba smeknout před konceptem speciálu, který je promyšlený, s citem vystavěný a obsáhne skoro všechno, co je třeba. Na konci se pak divák necítí ochuzený, že nedostal další sérii, ale je vděčný za to, že si na něj staří známí po letech udělali čas a společně jsme vyrazili na skleničku. Což není vůbec málo.
Škoda několika drobností, které výsledný dojem kazí. V prvé řadě je tu moderátor James Corden, jenž má tendenci až příliš strhávat pozornost na sebe a místo, aby sloužil celku, tak z něj zbytečně vyčnívá. A pak jsou tu nevyužitá camea. Jistě, natáčelo se v době pandemie, takže měli tvůrci nemálo svázané ruce. Přesto se nelze zbavit pocitu, že hvězdných hostů, kteří si v seriálu střihli nějaké ty mini-roličky, je tu málo a namísto toho se ve speciálu z nějakého důvodu objevují lidé jako Justin Bieber nebo Cara Delevingne (nic proti nim, ale zkrátka tu působí nepatřičně a zbytečně).
Přátelé: Zase spolu
Přátelé: Zase spolu | HBO Max
Vesměs ale dopadlo znovu setkání Přátel dobře. Kdo má k původnímu seriálu vztah, ten dostane přesně to, co chtěl - slzy a smích. A koho seriál nikdy nezaujal, u toho upřímně nechápu, proč vlastně vůbec čte tyhle řádky.
Hodnocení: 80 %