Nová čarodějka Sabrina přinesla na Netflix české geny, spoustu satanistických myšlenek a ve finále bohužel i zklamání

Sabrinina děsivá dobrodružství (2018) | Netflix
Jedná se o novodobý remake kultovního seriálu Sabrina – mladá čarodějnice, který vycházel v letech 1996–2003. Mezi mladými se vyprávění o šestnáctileté čarodějce Sabrině stalo okamžitě velmi populárním a za sedm let svého působení si seriál získal pořádnou fanouškovskou základu. V roce 2018 proto Netflix přišel se svým děsuplnějším remakem, jehož poslední série byla vydána na konci prosince minulého roku. Jak si nová, temnější Sabrina vedla?
nova-carodejka-sabrina-prinesla-na-netflix-ceske-geny-spoustu-satanistickych-myslenek-a-ve-finale-bohuzel-i-zklamani-7
Sabrinina děsivá dobrodružství, v anglickém originále Chilling Adventures of Sabrina, je fantasticko-hororový seriál, který vznikal pod ochrannými křídly společnosti Netflix a jeho tvůrcem je autor oblíbených seriálů Riverdale (2016–2020) a Glee (2009–2015) Roberto Aguirre-Sacasa. V hlavní roli zvídavé čarodějky Sabriny je jednadvacetiletá americká herečka Kiernan Shipka. Jestli vám její jméno nepřipadá "dostatečně americké", máte skvělý postřeh. Tento mladý talent má totiž své kořeny v Česku, příjmení podědila po otci, který je napůl Čech. Shipka je velký talent a má před sebou slibnou hereckou kariéru. Už v letech 2008 a 2009 získala za svou roli v seriálu Šílenci z Mahattanu cenu Screen Actors Guild za nejlepší herecký výkon.
Příběh nového seriálu začíná v den Sabrininých šestnáctých narozenin, přesně na Halloween. Dalo by se říci, že je to normální narozeninový den jedné středoškolské studentky, kdyby ovšem tato dívka nebyla poloviční čarodějkou. Právě nyní se má nadobro rozloučit se svými smrtelnými přáteli, podepsat knihu Antikrista a vydat se jako právoplatná čarodějka po cestě noci. Sabrina Spellmanová má ale vzdor v krvi, a tak se rozhodne se svým životem naložit po svém. Svými činy vyvolá řadu děsivých a nebezpečných dobrodružství, které mohou stát život nejen ji, ale také všechny, jež miluje.
nova-carodejka-sabrina-prinesla-na-netflix-ceske-geny-spoustu-satanistickych-myslenek-a-ve-finale-bohuzel-i-zklamani-8
Sabrina prochází po celou dobu osobnostním vývojem, což bych chtěla vyzdvihnout. Zatímco je v první sérii viditelně naivní a do všeho se vrhá po hlavě, aniž by promyslela následky nejen pro sebe, ale také pro všechny ve svém okolí, tak ve čtvrté již vidíme mnohem dospělejší a uvědomělejší mladou dámu, která za sebe i svá rozhodnutí dokáže nést veškerou zodpovědnost. Vývoj, který jí tvůrci dali, bych dokázala považovat za vůbec jeden z nejsilnějších a nejlepších, jaké jsem za poslední dobu viděla. O to větší škoda je, jak moc to tvůrci v posledním díle ve všech ohledech pokazili.
nova-carodejka-sabrina-prinesla-na-netflix-ceske-geny-spoustu-satanistickych-myslenek-a-ve-finale-bohuzel-i-zklamani-11
Během svého putování napříč čtyřmi dějově nabitými sériemi se Sabrina setkává s řadou biblických, ale také pohanských a fiktivních postav, které jsou celosvětově známé hlavně v oblastech popkultury. Kromě tradičních postav jako je pekelný vládce Lucifer se zde setkáte také s bytostmi, které vzešly z pera hororového spisovatele H. P. Lovecrafta, autora populárních děsuplných povídek jako je Volání Cthulhu, Stín nad Innsmouthem, Houby z Yuggothu a mnoho dalších. Je to právě fiktivní mýtus o prastarém bohu Cthulhu s vizáží velké chobotnice, jenž v seriálu sehrál významnou roli. Přesněji řečeno v jeho čtvrté sezóně a za mě to bylo velké zklamání.
nova-carodejka-sabrina-prinesla-na-netflix-ceske-geny-spoustu-satanistickych-myslenek-a-ve-finale-bohuzel-i-zklamani-1
Tvorbu H. P. Lovecrafta jsem si oblíbila hlavně v posledních letech a očividně nejsem jediná. Jeho námětů se postupně chytá stále více amerických spisovatelů, ale také filmových a seriálových autorů, kteří se snaží Lovecraftovu tvorbu trochu oprášit a využívat jeho geniální hororové motivy ve svých dílech. Určitě jste slyšeli například o seriálu od HBO Lovecraftova země (2020) nebo o filmu Barva z vesmíru (2019) s Nicholasem Cagem v hlavní roli.
Recenze: Lovecraftova země - dočkali jsme se konečně nejbizarnějšího náhlednutí do světa amerického hororu?
Recenze23. 10. 2020
Bohužel pro Lovecrafta se stále jeho myšlenky nepovedly šťastně ztvárnit. Když jsem v Sabrininých děsivých dobrodružstvích jeho motivy poprvé zaregistrovala, byla jsem překvapená a naivně jsem doufala, že to třeba tentokrát konečně klapne. Měla jsem totiž ze seriálu opravdu dobrý pocit, a tak jsem jemu i jeho tvůrcům věřila. Bohužel musím říct, že jsem je přecenila.
Seriál byl ve svých prvních dvou sezónách orientován především na satanistické myšlenky, křesťanské motivy a jejich fiktivní zpracování. Ve třetí se pak objevila pohanská božstva, což se ještě stále dalo docela pochopit. Byli zde totiž v pozici hlavních protivníků křesťanského myšlení, což je díky nejen evropské kultuře a historii docela na místě a správně využité téma.
nova-carodejka-sabrina-prinesla-na-netflix-ceske-geny-spoustu-satanistickych-myslenek-a-ve-finale-bohuzel-i-zklamani-9
Ve čtvrté sérii se ale přidaly i naprosto smyšlené „nadpozemské hrůzy“, které nejenže rozbily veškeré představy o myšlenkách seriálu, jež jsem si do té doby pěstovala, ale dle mého názoru to Sabrinu navedlo špatným směrem a celý příběh rozbilo. Vše, co tvůrci pečlivě budovaly, naprosto zazdily fiktivní existence (viz Cthulhu od Lovecraftaú. Kdyby s tím uměli tvůrci pracovat, mohlo být i tohle využité poměrně dobře. Je už ale nejspíše Lovecraftovým prokletím, že jsou jeho fikce použité naprosto v nevhodnými způsoby.
Udělit Sabrininým děsivým dobrodružstvím jen jedno hodnocení je pro mě mnohem těžší, než bych si ještě po zhlédnutí druhé série byla schopná přiznat. Byla jsem téměř odhodlaná dát Sabrině plný počet bodů, kdyby ovšem nenastoupil horší scénář třetí série a naprosto špatná příběhová linie v sezóně čtvrté. Má první reakce po zhlédnutí byla navíc taková, že jsem si okamžitě hledala, zda bude ještě nějaké pokračování, protože jsem nemohla uvěřit tomu, že to takhle hloupě skutečně skončilo. Byla jsem o to více zklamaná, když jsem se dočetla, že se jednalo skutečně o velké finále.
nova-carodejka-sabrina-prinesla-na-netflix-ceske-geny-spoustu-satanistickych-myslenek-a-ve-finale-bohuzel-i-zklamani-10
To, jakým způsobem byl ukončen příběh Sabriny Spellmanové, mě sice naštvalo a zklamalo, ale ještě bych to dokázala pochopit. Mnohem horší nicméně je, kolik nezodpovězených otázek za sebou seriál zanechal. Například co se stalo s pekelnou říší? Jak dopadl Lucifer? Zasloužily si skutečně takový konec Sabrininy tety Zelda s Hildou? A v neposlední řadě - byla skutečně veškerá nebezpečí zažehnána? Raději už vůbec nebudu ukazovat na to hrozné romantické klišé, kterého jsme se dočkali těsně před závěrečnými titulky. Zkrátka a jednoduše pro mě byla čtvrtá série velkým zklamáním, které nadějný seriál zavedlo do míst, kam nikdy nemělo. Pokud si chcete Sabrinu užít, skončete po druhé sérii. Sledovat ji dál nemá smysl.
Hodnocení: 70%
Winx Saga: Osud je pokus nové Upíří deníky, ale s vílami, které se nebojí jít přes mrtvoly, aby dosáhly svého cíle
Recenze27. 1. 2021