Recenze: Fatman - souboj Santa Klause s nájemným vrahem je opravdu netradičním vánočním zážitkem

Fatman | Medium
Akční komedie Fatman láká diváky na velmi netradiční premisu a především na herecké obsazení. V roli Santa Klause totiž vystupuje kontroverzemi zmítaný velikán Mel Gibson, zatímco chladnokrevného zabijáka ztvárňuje výrazný tarantinovský herec Walton Goggins. Do omezeného počtu amerických kin se jejich osudový souboj podíval už 13. listopadu a na zámořské VOD zamíří už o 11 dní později. Pro letošní Vánoce by mělo jít o jasný a sledovaný hit, jenže potenciál námětu jaksi vyprchává u titulního nápadu samotného.

Fatman
Kromě toho, že se k Santovu (je to celkem normální chlápek a jmenuje se Chris Cringle) utajovanému komplexu hluboko na severu pomalu blíží odhodlaný vrah, musí se vousatý pán Vánoc potýkat rovněž s finanční krizí a s čím dál zlobivějšími dětmi. Jeho továrně se stovkami pracovitých elfů hrozí krach a na pomoc přispěchává armáda Spojených států, která pod výhodnou nájemní smlouvou využívá továrnu k výrobě vojenské techniky. Příběh je tak relativně oproštěn od výraznějších prvků fantasy a celé to vypadá jako docela reálná cesta za pomstou vůči mocnému oligarchovi, který prodělává existenciální krizi. A byť je tento přístup opravdu 'jiný', než na co jsme u vánočních filmů se Santou zvyklí (Gibson neudělá dokonce ani jednou 'HO-HO-HO'), je zároveň tak praštěný a nezajímavý, jak podle hrubého nástinu zní.
Takový koncept, který zcela polidšťuje jinak mytologické postavy a fantastické
Fatman
Fatman | Saban Films
procesy, si vyloženě říká o lehký tón bláznivé komedie, kde se nic nebere úplně vážně. Jenže podobně satirických scén je ve filmu hrozně málo a většinou se zdá, že tvůrci šli natočit psychologický thriller, jímž znázorní odvrácenou stranu Vánoc. Křivdu vůči Santovi cítí i najatý zabiják, který rovněž dostával pod stromeček vždy pouze uhlí, a ruku v ruce s Gibsonovým žehráním nad směřováním dnešní doby je tak zaděláno spíše na souboj různých kulturních principů - respektive část příběhu vypadá jak film o stárnutí v proměnlivém světě, což ale samotné vyústění odmítá a podporuje spíše onu mytologickou rovinu, která byla v průběhu odmítána.
Film tak není ani vtipný, ani nijak důmyslně podvratný, neboť v honbě za dovršením konfliktu muže proti muži všechny okolnosti, které mohly být různorodě parodovány nebo obraceny v neprospěch klišé, zcela zjednodušuje nebo vynechává (už jen to, jak snadné nakonec bylo Santu vystopovat, je na pováženou, nemluvě o samotném finále). Zůstává tak jen potenciál zábavného akčního střetnutí, kde proti sobě stojí špičkově vycvičený hitman a severský drsňák se sobím spřežením, armádou elfů a nově také posilami z řad armády skutečné. Ale jak už jistě tušíte, ani v tomto směru se žádná pamětihodná paráda nekoná - dostáváme pouze krátkou přestřelku, která vojáky dost dehonestuje, a závěrečný souboj, jenž nás sice v jednom bodě docela překvapí, ale místo 'Wow' si většina řekne spíše 'Cože?'.
Zajímaví tak zůstávají alespoň oba slavní a skvělí herci, kteří hrají s evidentní chutí, byť mi osobně přišlo docela zábavné, že podobně jako divák možná vůbec nevěděli, v čem se to vlastně ocitli. Nejlepší tak jsou v součtu pasáže s Gogginsem, který je jako neemocionální vykonavatel pomsty docela trefně černohumorný. Gibson oproti tomu prodává své charisma a pro roli se vlastně hodí, ale jeho postava je podivně rozpolcená mezi relativně otcovským a milým ztělesněním oblíbeného tlouštíka a drsným akčním hrdinou, který má šrámy na těle i na duši - a takové rozpolcení je ostatně charakteristické pro celé nesoudržně poskládané vyprávění, které jen mechanicky střídá tři perspektivy (Santa - vrah - rozmazlený kluk) a v součtu podává zvláštně zdrsnělý obrázek Vánoc, naprosto nevhodný pro zasněné děti (což by nevadilo, kdyby se u toho tak nenudili i dospělí).
Walton Goggins
Fatman | Saban Films
Fatman je navzdory zábavnému nápadu nevyhnutelnou prohrou, způsobenou lajdáckým cílením na všemožné nálady a žánry. Jsou zde dobré okamžiky a obě ústřední postavy by měly potenciál pro kvalitní a netradiční střetnutí, ale bohužel schází pevné režijní vedení a ten jeden dominantní směr - za mě mi konkrétně chyběla odvaha upustit uzdu humoru a více se opřít do vtipného pomrkávání na tradiční vánoční a 'santovská' klišé, která se mohla zasazením do běžného světa a akční premisy v rukou zkušenějších tvůrců vskutku zábavně vydojit. Nezbývá než napsat, že takto netradičně koncipovaný snímek je ve finále snímkem bez tváře, který asi zapadne stejně rychle jako reklama na Coca-Colu v prvním lednovém týdnu.
Hodnocení: 45%