Recenze: You Should Have Left aneb Když se airbnb změní v hororové peklo

You Should Have Left | Blumhouse
You Should Have Left
You Should Have Left | Blumhouse
Theo (Kevin Bacon) si vzal výrazně mladší herečku Susanne (Amanda Seyfried), což mu občas způsobuje žárlivé chvilky (hlavně když jeho milá hlasitě hraje nějakou postelovou scénu). Současně nad ním visí temný stín minulosti, který mu lidé rádi připomínají. Pro nastavení vnitřní pohody proto oba, i s malou dcerkou, vyrazí do odlehlého domu uprostřed ničeho, aby si užívali klidu a přírody. Jenže netrvá dlouho a Theovi se začnou dít podivné věci. Otázkou je - šílí Theo, nebo je něco prohnilé v samotném domě?
Hororová novinka You Should Have Left od studia Blumhouse (které se na podobné kousky specializuje) má všechny předpoklady pro to stát se diváckým hitem. Může se opřít o kvalitní obsazení, silnou knižní předlohu i nadějného vypravěče za kamerou. David Koepp (režie a scénář) si s Baconem horor vyzkoušeli v roce 1999 Ozvěnami mrtvých a výsledek byl velmi dobrý. Koepp tehdy dobře pracoval s napětím i jednotlivým dávkováním informací. V You Should Have Left se karty rozdají podobně sebevědomě, postupem času se ale dějová linka rozdrolí, aniž by využila svůj potenciál.

You Should Have Left
Předlohu jsem nečetl, ale v rámci vyprávění jde Koepp cestou nejmenšího odporu. Pokud bych vám řekl "představte si film o domě, kam se někdo nastěhuje a najednou se tam začnou dít divné věci a on se snaží dostat pryč", máte zhruba představu, co od podobného druhu podívané očekávat Respektive se nestane nic, co by dokázalo uhnout od známých cestiček. Zpočátku ještě film docela baví tím, jak pracuje v náznacích a do toho se Theo seznamuje s podivnými lidmi z nedaleké vesnice. Jakmile se ale odkryjí karty (což přijde zhruba v polovině), vrší se jedno klišé za druhým a ani poměrně zajímavá backstory samotného domu už to nezachrání, protože zůstane jen u slov, ale nějaké působivé prezentace se bohužel nedočkáme.
You Should Have Left
You Should Have Left | Blumhouse
Samozřejmě je otázkou, jak moc je člověk jako divák náročný u podobného druhu podívané. A také pozorný. Za nešťastnou v tomhle ohledu považuji především úvodní scénu, která - pokud má člověk trochu nakoukáno - prozrazuje až příliš. Koepp, snad v obavách, aby jeho hrátky nebyly pro běžného diváka příliš složité, nakonec nenechá prostor pro fantazii, respektive se spokojuje s jednoduchými řešeními, ale už úplně neřeší jejich funkčnost.
Což je největší problém filmu. Pokud se má divák do podobného příběhu zapojit a společně s hrdinou hledat východisko, musí rozumět nastaveným pravidlům. Ty jsou ale v You Should Have Left poměrně nejasná. Je sice pochopitelný celkový rámec, ale proč se situace odvíjí jak odvíjí, tady už nastupují otázky bez odpovědí (již v traileru je scéna, kdy se Theo otočí za zvukem a odraz v okně mu dál věnuje pohled - z filmu do konce není pochopitelné, proč tohle funguje jak funguje). Nemluvě o tom, že sám hlavní hrdina moc nepomáhá, protože jeho hledání řešení je při nejlepším naivní.
You Should Have Left je naprosto průměrné žánrové řemeslo, které navzdory lákavému konceptu nenabídne jediný pamětihodný nebo osobitý moment (prakticky všechno už jsme viděli někde jinde). Výsledek zamrzí hlavně kvůli potenciálu všech zúčastněných. Takže žádné druhé Osvícení, ale tradiční hororové béčko, na které si po pár týdnech nikdo nevzpomene.
Hodnocení: 50%