Recenze: Na nože - Daniel Craig vyměnil povolení zabíjet za zábavné vyšetřování vraždy

Na nože | Lionsgate
Daniel Craig, LaKeith Stanfield
Na nože | Lionsgate
Daniel Craig se za pár měsíců rozloučí s rolí agenta s povolením zabíjet a půjde vstříc tradičnímu osudu filmových představitelů Jamese Bonda - bude bojovat s tím, aby věčně nezůstal jen Bondem. Většina to nezvládla (snad jen Sean Connery) a někdo jí akceptoval a našel si k tomu tematicky podobné role (Pierce Brosnan). U Craiga uvidíme, ale zatím to vypadá, že ho odchod od nejznámějšího agenta nemusí zas tak trápit. Na nože je ohromný finanční hit a už bylo oznámeno pokračování. Je však tato chvála zasloužená?
Nebudu vás dlouho napínat a jistě jste si k těm 80% na konci stejně sjeli, takže proč to zdržovat. Rian Johnson se vrací k "malým" filmům (viz jeho "předstarwarsovská" pecka Looper) a je to návrat přímo velkolepý. Johnson se po zkušenosti s velkou produkcí vrací zpět, aby všem nevěřícím Tomášům ukázal, že na to stále má a je dobré s ním do budoucna počítat.

Na nože
Už první scéna, kdy pokojská jde po schodech nahoru, je natočena svižně, s plno nápaditými detaily a hlavně jinak. Těmi Johnson totiž po celou dobu nešetří, hraje si se střihem, kamerou i stylem vyprávěním a prakticky nepoleví po celých 131 minut. Nuda tak v kině rozhodně nehrozí.
Na nože
Na nože | Lionsgate
Co se scénáře týče, tak tady by mohli ti největší fandové detektivek trochu remcat, že se Johnson držel trochu při zemi. Na nože je totiž vesměs tradiční detektivkou, která se nesnaží diváka přechytračit. Ano, je většinou krok či dva před divákem, ale ne moc. Naštěstí vždy ve správný moment umí překvapit. Ke konci již sice vraha víceméně odhalí všichni, ale výhoda je, že si je toho Johnson moc dobře vědom, a tak rozjede úplně jinou hru. Ve své hravé konstrukci si toho připravil zkrátka dost, a když už máte odpověď na jednu otázku, Johnson vám do hlavy nasouká dvě další, takže je furt po čem pátrat.
Dostáváme se k hereckému obsazení. Kdo viděl trailer, tak jistě ví, že jde o ansámbl hereckých es. Každý má dostatek prostoru, takže si všechny vychutnáte naplno. Tady se opravdu přesvědčíte, že není malých rolí.
Katherine Langford, Michael Shannon, Toni Collette, Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Christopher Plummer, Don Johnson
Na nože | Lionsgate
Na nože je hodně hravá záležitost, která ctí žánr a zároveň nehraje levou na diváka. Nejlepší na celém filmu je totiž fakt, že se Johnson nesnaží být chytřejší než my a vše, co nám servíruje pod nos, není nic záměrně matoucího. Jen vytváří zábavu. Každý pohyb kamery i detail v záběru je promyšlený a vše je navíc servírováno v neutuchajícím tempu. Johnson by měl od teď točit jen malé filmy, protože jen v nich dokáže velké věci.
Hodnocení: 80%