Recenze - Collateral Beauty: Druhá šance aneb Ideální kandidát na "tak-šílený-až-je-zábavný" film?

Museli si toho být vědomi i u Warnerů, protože všechny reklamní materiály a trailery jsou naprosto lživé a snaží se divákovi namluvit, že film je o něčem úplně jiném, než doopravdy je!
Edward Norton, Will Smith
Collateral Beauty - hvězdně obsazený snímek propadl.
Podle traileru (viz níže) to vypadá tak, že Will Smith (šéf úspěšné reklamní agentury) je zničen ze životní tragédie, načež začne psát dopisy Lásce, Smrti a Času, načež se mu začnou tyto tři nadpřirozené entity zjevovat (Keira Knightleyová, Helen Mirrenová a nějaký mladý černoch) a vést s ním povznášející rozhovory. To tvrdí všechny reklamní materiály, které jsem viděl!
Následují spoilery, ale FUCK THAT. Tohle si nemůžu nechat pro sebe.
Ve skutečnosti je film hlavně o třech Smithových kolezích z firmy (Edward Norton, Kate Winsletová, Michael Peña). Smith je totiž i rok po smrti své dcery pořád tak mimo, že zcela ignoruje svůj byznys, a ten se rozkládá. Jeho kolegové se dozvědí, že píše dopisy Lásce, Smrti a Času a rozhodnou se toho využít k tomu, aby Smithe prohlásili za mentálně nesvéprávného a vyšachovali ho z firmy. Za tímto účelem zaplatí třem neznámým hercům z krachujícího divadla (Knightleyová, Mirrenová, černoch), aby se vydávali za příslušné nadpřirozené bytosti a Smithe nečekaně přepadávali. Zaplatí také soukromou detektivku, která ta Willova setkání nenápadně natáčí na iPhone. Z těch záběrů pak digitálně vymažou ty tři herce a výsledné video chtějí pustit na jednání správní rady (nebo kde) jako důkaz toho, že Smith zešílel a povídá si s prázdným vzduchem, čímž se Smithe zbaví a zachrání svou firmu!

Collateral Beauty: Druhá šance
A to všechno se také stane. Tři kolegové z práce vlastně mají Smithe velice rádi, ale přitom se rozhodnou ho pomocí najatých herců dovést k šílenství a prohlásit za nepříčetného. Poté, co mu umřela šestiletá dcera na rakovinu. A celé je to natočeno především jako odlehčená komedie, kombinovaná s hroutícím se, plačícím Smithem.
Ale počkat! To ještě zdaleka není všechno!!
Tři kolegové si mezi sebou během celé náročné akce rozdělí ony tři herce a z neznámých důvodů se jim začnou svěřovat se svými nejniternějšími problémy. Takže Norton se Knightleyové svěřuje s tím, že ho jeho dcera (z rozvedeného manželství) už nemá ráda a začne Knightleyovou (Lásku) balit. Winsletová mladému černochovi (Čas) prozradí, že by zoufale chtěla konečně otěhotnět, ale už je na to stará. A Mirrenová (Smrt) si všimne, že Peña nějak podezřele moc kašle, a on se jí přizná, že mu zbývá jen pár měsíců života (což neřekl nikomu jinému, ani své rodině). Nemusíte být mistři kombinatoriky, aby vám došlo, že takové spárování nepůsobí úplně náhodně...
Opět platí, že většinu z toho se divák dozví během úvodních 30 minut filmu a pak má dost času kombinovat, co z toho proboha může vyplynout a jak filmaři vybruslí z toho, že tři hlavní hrdinové filmu svému kamarádovi provedou takovou neuvěřitelnou zrůdnost. Will Smith je přitom na plátně překvapivě málo, a pokud tam je, tak většinou jen mlčenlivě kouká a trpí.
Tak uběhlo asi 90 minut filmu a já začínal být netrpělivý, co se tedy stane a co bude překvapivě odhaleno. Samozřejmě mě napadlo i ta možnost, že Mirrenová a spol. jsou doopravdy nadpřirozené bytosti (viz to jejich spárování), ale aby to mohla být pravda, musela by se nějak vysvětlit spousta drobností, které jsou s tím poněkud v rozporu.
Mezitím Smith začne chodit na schůzky rodičů, trpících smrtí svých dětí, a zde se začne velmi pozvolna sbližovat s její šéfkou, půvabnou psycholožkou, které taky umřela dcerka.
V závěru filmu (na Štědrý den) se Smith konečně odváží přijít k ní domů a zde dojde nikoliv k prvnímu sexu, ale k šokujícímu odhalení: Ta psycholožka je ve skutečnosti Smithova exmanželka a matka jeho mrtvého dítěte! Snažila se Smithe léčit tím, že se budou "poznávat znovu od nuly" a současně byl film sestříhán tak, aby nám nemohlo dojít, že už se znají (viz Šestý smysl). Nevím, jestli tím vznikly nějaké dějové nesrovnalosti, a zjišťovat to nebudu. Každopádně je tento dějový zvrat dobrý jen k tomu, že si řeknete "Aha, to jsem nevěděl a vědět nemohl", a k ničemu jinému.
No a pak přijde poslední odhalení, spočívající v tom, že ti tři herci opravdu byli nadpřirozené bytosti! Pravděpodobně. Máme si to domyslet z toho, že Smithova manželka má flashback, ve kterém si vzpomene, jak v nemocnici při dceřině umírání potkala Helen Mirrenovou (Smrt), která jí vysvětlila, co je to "collateral beauty" (v českém překladu "krása života"), což jsem nepochopil, a podle pohledu Smithovy manželky to nepochopila ani ona.
No a pak jde Smith s manželkou Central Parkem, tři "herci" na ně koukají a pak zmizí. The End.
Takže z toho zřejmě má vyplynout, že všechno, co se mezi "herci" a Smithovými kolegy dělo, bylo ve skutečnosti způsobeno "herci", a ne naopak. Když je Norton náhodou objevil v divadle, ve skutečnosti ho tam oni dovedli, a tak dále, se všemi jejich scénami... A celý film vlastně nebyl o Smithovi a jeho problémech, ale spíš o problémech jeho tří kolegů, které se v závěru vyřeší tím, že si je uvědomí a akceptují je.
Především se ale celým filmem táhne ta hrozá zrůdnost jeho ústřední zápletky, kdy kolegové chtějí svého kamaráda dostat do blázince, aby nezkrachovala jeho firma. A do toho se hodně pláče, hodně se mluví o umírání, a mezitím je hodně lehkého konverzačního humoru.
Collateral Beauty: Druhá šance
Collateral Beauty: Druhá šance (2016) by byla ideální kandidát na "tak-šílený-až-je-zábavný" film (viz třeba Zimní příběh), ale brání tomu dvě skutečnosti:
Zaprvé, většina herců se opravdu snaží a podává velmi slušné výkony.
Za druhé, David Frankel kočíruje jednotlivé scény velmi zkušeně a v jejich rámci ždíme z diváků většinou ty emoce, které chce.
Problém nastává (a je to opravdu obrovský problém), pokud se zamyslíme nad celým příběhem, jeho logikou a motivací postav. A je důkazem Frankelových schopností, že z tak strašného scénáře (který se skoro vyrovná scénářům českých dramakomedií) dokázal dostat něco, co aspoň trochu drží pohromadě.
A jsem přesvědčen, že spousta lidí (například starších paní) bude z tohoto filmu docela nadšená, protože nemají takové zamýšlení v kině zapotřebí a bohatě jim stačí dostatek slz a rakoviny.
Hodnocení: 40%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE