Recenze: Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti – jen vizuální efetky nestačí aneb náběh na Justice League

Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti
Ben Affleck
Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti
Již dlouhou dobu napjatě očekávaná komiksovka přišla 24. března do tuzemských kin. Asi většina lidí – včetně mne - byla zvědavá, zda režisér snímku Zack Snyder překoná (nebo se alespoň vyrovná) trilogii o Temném rytíři, jíž natočil režisér Christopher Nolan. Ten je mimochodem jedním z producentů filmu Batman v Superman. Už nyní vám mohu říct, že se Snyder k Nolanovi bohužel ani nepřiblížil.
No, on se vlastně přiblížil anebo se spíše snažil přiblížit pomoci Lexe „jokera“ Luthora (Jesse Eisenberg). Což o to, Jesse hrál dobře, ale mně to připadalo, jako kdyby tvůrci cítili, že Batman bez Jokera je většinou jako ryba bez vody, a tudíž chtěli tento charakter alespoň částečně vložit do Luthora. Ale nechme srovnávání a pojďme se podívat na zpracování samotného filmu.
Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti
Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti
Snyder je známý tím, že si potrpí na stylizaci a vizuální efekty. Tyto dvě kategorie byly v tomto filmu správně, Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti je pěkne stylizovaný film plný dobře provedených triků a v některých případech i slušné akce. Jenomže i ta byla někdy (díky "tmavému" 3D) sotva viditelná. Zde bohužel končíme s hlavními pozitivy.
Ne často se mi stává, že bych při sledování filmu svěsil hlavu dolů a říkal si „Kriste pane, ať už ta nudná scéna skončí“ a v kombinaci s někdy opravdu špatnými dialogy to bylo v tomhle případě peklo. Film je překombinovaný dějovými linkami, důležitými postavami, zbytečně složitými dialogy a nelogickými scénami, u kterých víte, že jsou tam pouze proto, aby se později využily ke „skoro utopení“ dvou lidí. Zkrátka se to dá shrnout do takového komiksového zmatku, který bude mít bežný divák potíže pobrat.

Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti
Ve filmu je samozřejmě ale i plno dobrých momentů, jako např. první setkání Batmana a Supermana na večírku Lexe Luthera nebo „znovuzrození“ Batmana a následný střet se Supermanem. Jenomže já byl natěšený, že z takovýchto momentů bude film sestavený celý a že mne vtáhne do atmosféry tajemného Gothamu, kde se v noci probouzí zločin. Místo toho jsem dostal film, který úplně neví, čím by chtěl být. Chvílemi mysteriózní drama, jindy thriller a hrozně málo akční komiksový nářez, jak by tomu mělo správně být.
Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti
Tomuto filmu zkrátka chybí správná fabule (vyprávění) a hlavně pořádná expozice (úvod do děje). Co se týče obsazení, tak to je podle mého názoru také jedno z těch menších pozitiv. Stále si ale nejsem jistý Benem Affleckem (Batman). Na můj vkus byl hlavně tedy jako Bruce Wayne až moc vážný a chyběl mu ten šmrnc, který jeho předchůdce Christian Bale (Temný rytíř) měl. Horší už to bylo u explikace postav.
Když se zaměříme např. na Supermana, tak jako první mě zarazil až přehnaně velký důraz na co nejrychlejší pošpinění a následný extrémně rychlý zvrat v „negativní“ postavu. Dále se ve filmu objevují momenty, které narážejí na plánovanou týmovku Justice League, které ovšem běžný divák nemusí vůbec pochopit a obzvlášťe ty, kdy se nám ve snu zjeví nějaký superhrdina, řekne pár zoufalých slov, zmizí a hlavní hrdina se probudí. A hádej, šmudlo...
Co se týče technické stránky, jde o největší plus. K povedeným efektům a stylizaci mohu také přidat kameru, která byla často originální svícením jednotlivých scén, barvami v ponurých scénách a občas i úhly záběrů.
Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti rozhodně není úplně špatný film, ale taky to není žádný zázrak. Pokud se chcete podívat na srozumitelnější verzi komiksu o střetu těchto dvou velikánů, tak si seženťe animovaný film Superman/Batman: Veřejní Neprátelé. Anebo si přečtěte samotný komiks.
Hodnocení: 60%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE