Seriálový Boba Fett je dalším disneyovským fanservisem. Fanoušky Star Wars ale spíš rozděluje

The Book of Boba Fett (2021) | Disney
Boba Fett (Temuera Morrison) se za pomoci nájemné vražedkyně Fennec Shand (Ming-Na Wen) na písečné planetě Tatooine pokusí uplatnit svůj nárok na území, které dříve ovládal gangster Jabba Hutt. Bude ale muset čelit konkurenčním zločineckým klanům.

Trailer: The Book of Boba Fett

Boba Fett: Zákon podsvětí
Žádný jiný seriál v současnosti pravděpodobně nevzbuzuje takové rozpaky a rozpory mezi fanoušky jako právě The Book of Boba Fett. Podobně na tom byl i předchozí Mandalorian, v tomto případě je ale kontroverze možná ještě o něco větší.
Hlavní zápletka spočívá skutečně pouze v tom, že Boba, jemuž se podařilo přežít sežrání Sarlaccem, k němuž došlo v úvodu Návratu Jediho, se rozhodne skoncovat se svou dosavadní prací lovce odměn a zaujmout místo po zemřelém Jabbovi, čímž si ale znepřátelí ostatní místní gangy. Ti se ho snaží prostřednictvím najatých zabijáků zlikvidovat, zatímco se Boba pokouší sehnat spojence, kteří by mu ve značně nerovném boji pomohli.
Temuera Morrison, Ming-Na Wen
Temuera Morrison | Disney
Prostředím a stylem tak další ambiciózní SW projekt kromě obligátních rámcových žánrů (sci-fi, fantasy, akční, dobrodružný) silně inklinuje ještě k westernu a gangsterkám. Jde o trochu drsnější, špinavější a méně rodinnou podívanou, než jsme u SW zvyklí. Padouši v podobě hlav zločineckých syndikátů intrikují, politikaří a zrazují se navzájem, přesně jak to známe z filmů a seriálů, věnujících se organizovanému zločinu a politice. Jeden z najatých zabijáků je pak ve všech směrech nepřehlédnutelně inspirován bezcitnými pistolníky ve stylu Lee Van Cleefa z klasiky Hodný, zlý a ošklivý.
První řada má pouhých sedm epizod, přičemž v prvních čtyřech je děj v přítomnosti (neboli nedlouho po událostech Návratu Jediho) mohutně prokládán flashbacky, v nichž sledujeme Bobovo nelehké počínání od vysvobození se ze Sarlaccových útrob, přes osudové sblížení s kočovným národem Tuskenů (Písečných lidí) až po seznámení s Fennec Shand, jež se stane jeho pravou rukou. V těchto segmentech seriál snadno připomene klasiky jako Lawrence z Arábie, Tanec s vlky, Poslední samuraj či Avatar. Pochopitelně ne kvalitou a měřítkem zmíněných děl, ale podobnou dějovou koncepcí, kdy sledujeme hlavního hrdinu, kterak se postupně stává plnohodnotným členem komunity, jež mu byla do té doby cizí. Daná linie má atmosféru velkého dobrodružného eposu, v němž nechybí ani solidní akční scény, jimž vévodí velkolepé přepadení vlaku.
Temuera Morrison
The Book of Boba Fett | Disney
Jon Favreau a Dave Filoni, hlavní tvůrci seriálu (zodpovědní i za Mandaloriana), ale opět trochu rezignovali na příběh, místo toho sázejí hlavně na fanservis. Svědčí o tom už samotný fakt, že u Disneyho vyslyšeli přání fanoušků a nadělili jim sólový projekt oblíbeného vedlejšího charakteru. Vzkříšením pozřeného Boby Fetta, z něhož je najednou kladný hrdina, však plnění fandovských vlhkých snů zdaleka nekončí. Do příběhu zasáhnou i jiné – různou měrou významné – postavy z předešlých SW titulů. Většinu z nich diváci a divačky jistě znovu rádi uvidí, má to ovšem jeden „malý“ háček.
Ve dvou na sebe navazujících epizodách se totiž děj téměř kompletně odkloní od hlavního příběhu a stane se v podstatě třetí řadou Mandaloriana. Problém není v samotné odbočce či její konkrétní náplni, ale v tom, že ve dvou ze sedmi epizod se hlavní protagonista objeví jen na krátký a bezvýznamný moment. Působí to dojmem, jako kdyby si tvůrci po čtyřech epizodách uvědomili, že centrální děj a samotný Boba, jehož Morrison hraje poněkud prkenně, vlastně nejsou dostatečně nosným materiálem, a tak najednou raději uhnuli k jiným (a spolehlivějším) postavám, aby publikum náhodou o seriál neztratilo předčasně zájem.
Boba Fett: Zákon podsvětí
The Book of Boba Fett | Disney
Výsledkem je trochu podivný slepenec dvou (původně) samostatných seriálů. Přitom k něčemu takovému vůbec nemuselo dojít – stačilo například vyprávět dané linie paralelně, jak jsme u filmových epizod zvyklí od Impérium vrací úder, kde jsme souběžně sledovali dění okolo Luka (Mark Hamill), podstupujícího výcvik rytířů Jedi, a Hana (Harrison Ford) s Leiou (Carrie Fisher), prchajících před jednotkami Impéria.
Finální akční epizoda sice všechny zásadní načaté motivy i postavy adekvátně vytěží, dojem bizarní rozklíženosti ale naplno zahnat nedokáže. Navíc třeba scéna opravy stíhačky, která zabere okolo dvaceti minut, snad ani nemůže vyznít jinak než jako umělé natahování, z něhož můžou mít radost asi jen ti největší SW nerdi a geekové.
Boba Fett: Zákon podsvětí
Boba Fett: Zákon podsvětí | Disney
Na Rottentomatoes.com má seriál 75 % kladných ohlasů a průměrné hodnocení činí 6,95/10. Na IMDb.com má aktuálně dokonce 7,7/10. Podobné je to i na jiných filmových webech včetně českých. Zdá se tedy, že většina publika je v tuto chvíli (dva dny po vydání poslední epizody) se seriálem víceméně spokojená. K dokonalosti má ale tento počin daleko, což snad uznají i ti, pro něž jsou bezchybnými SW filmy i Skrytá hrozba či Vzestup Skywalkera. Uvidíme, jak dopadne dlouho očekávaný Obi-Wan Kenobi, jenž na Disney+ odstartuje už 25. května.
hodnocení: 65 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.