Recenze: Druhá řada Zaklínače opět naštve mnoho lidí, fantasy je to ale skvělá!

Zaklínač | Netflix
Cesty Geralta a Ciri se konečně sešly a tato dvojice utvořená osudem nyní cestuje Kontinentem, aby dorazila na jediné bezpečné místo, kde může Geralt Ciri chránit – do Kaer Morhenu, útočiště všech zaklínačů. Všichni si myslí, že Yennefer v bitvě u Soddenu zemřela, včetně Geralta, jenž truchlí po svém – je mlčenlivější než kdy jindy a jeho jediným cílem je postarat se o to, aby neztratil svou nově získanou dceru. Jeho snaha udržet ji v bezpečí ale nebude snadná, Ciri vykazuje silné nadání pro magii, což je důvod, proč ji všichni na Kontinentu hledají. Dívka je sama tak vystrašená, že s Geraltem odmítá mluvit o tom, co se stalo během útoku na Cintru. Geralt se proto musí postarat o to, aby svou sílu dokázala kontrolovat. Pomoci by mu mohla právě Yennefer, ale ta je daleko, zajatá elfy bojuje o přežití, neboť v bitvě u Soddenu použitím ohnivé magie o tu svou přišla. Svět kolem se navíc začíná měnit, monster přibývá a jejich chování je stále nevypočitatelnější a odvážnější, přesouvají se blíž k lidským obydlím. Severní království začíná pronásledovat a vraždit elfy a Kontinentem se šíří strach. Zoufalí elfové se spojili s Niflgaardem a severní království cítí šanci získat a ovládnout Cintru...

Trailer: Zaklínač, druhá řada

Zaklínač
Druhá řada Zaklínače začíná přesně tam, kde skončila první. Je po bitvě u Soddenu, čarodějové počítají mrtvé, králové zvažují své další kroky a Geralt se vyrovnává se ztrátou jediné ženy, kterou kdy miloval. Právě děj druhé řady bude asi největším problémem celého seriálu. Proč? Zase se určitě objeví mnoho kritiků, kteří budou poukazovat na to, že druhá řada se ještě víc než první nedrží knižní předlohy, což je pravda. Je tu mnoho odlišností od románů, Ciri je například podstatně mocnější, Yennefer se naopak moc neukazuje, Eskel zemře atd. Na druhou stranu, až budu chtít Zaklínače od Sapkowského, vezmu si knihu a nebudu se dívat na seriál. Když ale zkontrolujete hodnocení, spokojených fanoušků je zatím více než těch naštvaných, kteří nenadávají pouze na seriál, ale i na Netflix, jemuž jde prý jen o peníze.

Jenže vydělat chtějí úplně všichni, stačí se podívat na to, co Disney vyvádí se Star Wars. V Pánovi prstenů došlo ke stejnému problému (J. R. R. Tolkien by asi taky poměrně nevěřícně kroutil hlavou nad zabijáckými souboji mezi Gimlim a Legolasem nebo nad elfovou jízdou na štítu jako na skateboardu) a stejně tak například u Bridgertonových, ti jsou také od knižní předlohy na kilometry vzdálení, a jakým se loni stali hitem (i když mě tedy nijak neuchvátili)! U Bridgertonových ale kritika není tak hlasitá (předlohu četlo méně lidí) a u Pána prstenů se lidé ukonejšili jinými kvalitami.
Freya Allan, Anna Shaffer
Zaklínač | Netflix

Dospívající Ciri v hnízdě zaklínačů a uplakaný Marigold

Samozřejmě fanouškovská základna Zaklínače je ohromná, ale vznik opravdu věrné adaptace? Jednak si myslím, že to v dnešní době už není možné, jednak chci od této seriálové adaptace hlavně super akční fantasy s drsným hlavním hrdinou, co si rád povídá se svou klisnou, a to jsem přesně dostala. Zaklínač je fungující fantasy plná oblíbených hrdinů, rozmanitých příšer, nadupané akce, špetky humoru a skvělých kostýmů. Příběh má hlavu a patu a herci i herečky odvádí poctivou práci. A to i přes to, že Henryho Cavilla nepovažuji za nijak úchvatného herce. Geralt mu ale sedí. Herec je totiž náruživým milovníkem fantasy a je vidět, že si každou minutu v roli řezníka z Blavikenu užívá.
Největší výzvu před sebou ale každopádně měla Freya Allan v roli Ciri. Ve druhé sérii dostává o dost větší prostor a musí toho hereckým rejstříkem obsáhnout mnohem víc. Místo ustrašené holky přichází dospívající dívka hledající své místo uprostřed svérázných zaklínačů, kteří nemají v plánu ji rozmazlovat, natož brát v potaz, že je žena. Nový nevlastní otec by pro ni sice bez zaváhání zemřel, ale i on je dost neohrabaný v tom, jak s ní zacházet. A co taky čekat od někoho, kdo vás povahou přirovnává ke své klisně Klepně? S tím vším se musí Ciri potýkat, k tomu má děsivé vize budoucnosti, za každou cenu se chce stát schopnou válečnicí a bojí se, že by svou mocí mohla všechny kolem sebe ohrozit. Co bude dál, je nejasné, a to ji děsí.
Zaklínač
Zaklínač | Netflix
Větších příležitostí se ale dostalo i dalším postavám. Marigold (Joey Batey) se sice objeví až ve čtvrté epizodě (přesně v polovině seriálu, jelikož druhá řada má opět osm dílů), ale i on je jaksi plastičtější. Samozřejmě je to stále komická sebestředná a protivně ukřivděná postavička, ale má srdce na pravém místě. Geralt i Yennefer v něm naleznou oporu, přestože se bard s čarodějkou příliš nemusí. A Cahir (Eamon Farren)? V první řadě byl jen záhadným rytířem s okřídlenou přilbou, který se za každou cenu snažil získat Ciri, ve druhé řadě už je mnohem výřečnější, na povrch začíná vyplouvat důvod jeho jednání a i on pomalu směřuje k roli, které se má v životech Geralta a Ciri ujmout.

Nové postavy postupně přibývají

Postavy z knih postupně přibývají a doplňují řady těch, které jsme měli možnost poznat v první sérii. Poprvé se tak představí Nivellen, Eskel a Rinece i monstra jako bruxa či lešij. Děj druhé řady svět Kontinentu rozšiřuje a propojuje, vše je pevně provázané s předchozí sérií, což dokazuje i to, že také menší role ztvárnili stále stejní herci. Oproti první řadě je ale druhý Zaklínač dramatičtější, akčnější a temnější. Bez problémů se tu vraždí děti, zrádci jsou všude, zemřít může kdokoli a scény s mágy jsou správně psychedelické – kamera je rozostřená, houpe se ze strany na stranu, rychlé střihy obrazu se světelnými záblesky a trhavým zvukem podtrhují dojem vidin a snů, takže se publikum ztrácí v tom, co je realita, a co magická iluze. Jednotlivé hodinové díly samozřejmě vždy končí v nejlepším, takže je o napětí postaráno. Stejné je to i s finále, které opět vzbudí pozornost, takže jen bušíte hlavou o stůl a chcete další řadu. A Netflix velmi dobře ví, jak s tím pracovat, protože vám do závěrečných titulků ještě vloží první ukázky z chystaného prequelu Zaklínač: Pokrevní pouto.
Anya Chalotra, Mimi Ndiweni
Zaklínač | Netflix
Seriál nese označení 16+ a má k tomu samozřejmě velmi dobrý důvod. Vulgární mluva je asi to nejmenší, co by mohlo mladé publikum znepokojovat, ale krve, násilí a nahých lidských těl je tu dostatek. Příšery, které Geralt vraždí, jsou vskutku nechutné. Je na nich vidět, že druhá řada měla s velkou pravděpodobností větší finanční možnosti. Samozřejmě s triky to ještě není úplně ono, v jistých scénách je například vidět, že se ruka Henryho Cavilla do těl počítačových zrůd noří (viz boj s bruxou hned v první epizodě) nebo jako by mlátil vedle, ale takových momentů je v seriálu velmi málo. První řada měla rozpočet deset milionů dolarů na epizodu, při celkovému počtu osmi dílů je to osmdesát milionů dolarů, což dělá ze Zaklínače jeden z nejdražších seriálů v produkci Netflixu vůbec. Druhá řada o rozpočtu zatím mlží, ale tipla bych si, že byl větší – triky, masky i kostýmy vypadají lépe.
Za sebe tak nemám, co bych seriálu vytkla. Samozřejmě mouchy se dají najít na všem, ale hledat je nechci. Se seriálem Kolo času se jedná o nejlepší fantasy seriál letošního roku. Zatímco Kolo času je ale magičtější, hloubavější a upovídanější, Zaklínač je krvavější a akčnější. A do karet mu hraje i oblíbenost jeho postav, zvláště pak Geralta, jeho mlčenlivá, bručivá a sarkastická povaha, ale i vlastní životní filosofie a zásady, které nehodlá porušovat. Je to hlavní hrdina, který si každého získá a kterému budete držet pěsti. Navíc má lepší atmosféru, hudební doprovod (Kolo času vsadilo na éteritější hudbu, zatímco Zaklínač na dramatičtější a výbušnější) a zatím i herecké obsazení.
Hodnocení: 95 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.