Recenze: Lupin - šarmantní Omar Sy si se všemi hraje a jde mu to skvěle

Lupin | Netflix
Omar Sy je vskutku velmi šarmantní chlapík. Jeho vysoká postava vzbuzuje respekt a zároveň z něj sálá jistota a nadřazenost, což je pro roli nového moderního Lupina ideální. Tento zločinec si totiž s policí pohrával jako kočka s myší a přesně to se děje i v seriálu. Navíc Omarovi zvláštně svítí oči, jako by se neustále smál, což mu dodává šmrnc a šikovně ukazuje skrytou Lupinovu škodolibost. Výběru herce pro hlavní roli, tak není důvod cokoli vytýkat. A pokud by si náhodou někdo stěžoval na barvu jeho kůže (Arséne Lupin je v původních románech od Maurice Leblanca běloch), vězte, že k tomu není nejmenší důvod. Hlavní hrdina seriálu miluje knihy o Arsénu Lupinovi a provádí zločiny podle jeho příběhů, sám ale tímto slavným francouzským geniálním lupičem-gentlemanem není.
Maurice Leblanc napsal s Arsénem Lupinem v letech 1907–1939 dvacet knih, které se staly ve Francii velmi populárními. Po autorově smrti vzniklo mnoho dalších děl inspirovaných tímto hrdinou včetně několika filmů, seriálů či japonské mangy. Za nejpovedenější byl dosud označován japonský film Lupin: Vévodství Caligostro z roku 1979. Nejnovější francouzská verze Arsen Lupin - zloděj gentleman z roku 2004 byla naopak na opačném konci žebříčku s tím, že jediným pozitivem je na snímku herečka Eva Green. Nyní je tu Arsen Lupin v seriálovém hávu přenesený do naší současnosti.
Lupin
Lupin | Netflix
V centru jeho příběhu je pomsta. Assane Diop (náš seriálový "Lupin") přišel před lety se svým otcem Babakarem ze Senegalu. Babakar Diop se celý život snažil, aby synovi v nové vlasti zajistil dobrou budoucnost. Učil ho zodpovědnosti, pokoře a tomu, aby se náležitě vzdělával a nemusel dělat někomu řidiče či jiného sluhu jako on. Jenže to by se nesměl připlést do cesty bezohlednému panu Pellegrinimu. Tomu se podařilo na Assaneova otce svalit vinu za ukradený náhrdelník z jejich sejfu. Otec to nezvládl, ve vězení se oběsil a nyní je na Assaneovi, aby očistil jeho jméno a s Pellegrinim zatočil jednou pro vždy. Ovšem Pellegrini není lehký soupeř!
Příběh seriálu je vystavěný skutečně skvěle, postupně s hlavním hrdinou Assanem poznáváme kdo je, historii jeho rodiny i triky, jaké používá. Plynule přechází mezi minulostí a přítomností, děj se pomalu rozvíjí a spěje k vydařenému a vystupňovanému finále. Jelikož je ale první řada seriálu rozdělena a divák má nyní k dispozici zatím jen prvních 5 dílů, žádného vyústění se nedočkáme. Vše končí naprosto otevřeně, což může naštvat. Kdy se diváci dočkají pokračování zatím nikdo netuší, přestože druhá část je již hotová. Netflix to ostatně udělal již několikrát. Například se seriály Lucifer nebo Nevyjasněné záhady. U Lucifera všichni na poslední část páté série stále čekají, ale Záhad se dočkaly druhé části po třech měsících a můžeme jen doufat, že Lupin bude také ten případ a nebude to trvat déle.
Lupin je každopádně zábavná kriminální podívaná ze současnosti, v níž hraje prim hravost, důvtip a lstivost hlavního hrdiny. Rozhodně, ale nejde o komedii či parodii. Napětí se stupňuje a kolem Assanea se pomalu stahuje smyčka. A nejen, že se k němu přibližuje policie (což by byl ten nejmenší problém), ale velmi blízko se přiblížili i nepřátelé a Assane bude muset udělat možné i nemožné, aby dokonal svou pomstu. Inu, ani Lupin není neomylný a přílišná samolibost vede často k pádu...
Lupin
Lupin | Netflix
Kvalitní příběh dokreslují svými výkony i herci v dalších rolích, kteří předvádějí obyčejné "civilní" výkony přesně odpovídající jejich postavám jako zkorumpovaný policista, arogantní boháč, rozmazlená tatínkova holčička nebo matka Assaneova syna unavená ze všech lží. Výprava seriálu se přizpůsobuje životu hlavního hrdiny. Přesouváme se do minulosti, na konec 90. let s tehdejší módou i náladou, aby ji vystřídala současnost ve dvou podobách – té obyčejné, moderní, ale i té luxusní plné umění, šperků a zlaceného nábytku. O kouzelných exteriérech Paříže nemluvě. Tentokrát si tradiční pohled na Eiffelovku sice tvůrci odpustili, bílá homole Sacré-Cœur, osvětlený Louvre a vyhlášené pařížské střechy ale nechybí. Na své si pak přijdou i milovníci francouzského šarmu a elegance. Nechybí totiž pověstná přitažlivost francouzských žen či hravá scéna u bazénu. Vše navíc umně dokresluje geniální soundtrack obsahující orchestrální témata od Mathieua Lamboleyho zkomponovaná přímo pro postavy či místa v seriálu, doplněný skladbami od světových i francouzských umělců v retro stylu.
Hodnocení: 85%