Recenze: Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw - horký adept na nejlepší (a nejšílenější) akční film roku

Recenze: Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw - horký adept na nejlepší (a nejšílenější) akční film roku 11 obrázků v galerii
Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw | Foto: Universal Pictures
Američan-Samoan Hobbs (Dwayne Johnson) a Brit Shaw (Jason Statham) se strašlivě nesnášejí (po tom, co spolu prožili v Rychle a zběsile). Musejí se ale dát dohromady, neboť to po nich chce CIA. Shawova sexy sestra Hattie (Vanessa Kirbyová) v sobě má totiž programovatelný nanovirus, který za několik desítek hodin zabije nejen ji, ale většinu obyvatelstva planety. Autorem viru je nsupertajná všemocná organizace, která mimochodem nahackuje všechny databáze, takže se celý svět mylně domnívá, že Hobbs, Shaw i Hattie jsou teroristi. Kromě toho za všemi třemi vyšle geneticky vylepšeného nesmrtelného kybervojáka Brixtona (Idris Elba) s inteligentní samořídící motorkou, který je má buď přetáhnout na stranu zla, nebo zabít, nebo aspoň dostat ven z Hattie ten virus. Což jde pouze pomocí ruského přístroje na (jiné) tajné superzákladně někde u Černobylu. A tak dále, a tak podobně...

Jo, a ještě jsem zapomněl zmínit, že Hattie je členka komanda MI6 a superhackerka.

V 80. letech se natáčely akční filmy, které byly dějově naprosto dementní, jejich zápletka neměla smysl, jejich hrdinové neměli naprosto žádnou hloubku, a byly postaveny pouze na svalech a charismatu hlavních představitelů (Schwarzenegger, Stallone, Willis, Van Damme), špičkových akčních scénách a jednoduchém humoru (který vycházel především z charismatu hlavních hrdinů a občas z komických vedlejších postav). Takové filmy se už moc netočí. Zkoušeli to třeba Expendables, nicméně ti byli spíše nostalgická záležitost pro důchodce.

Není náhodou, že ve filmech, které se v posledních letech svou atmosférou úspěšně blížily akčním peckám 80. let (aniž by působily jako retro), často hráli Dwayne Johnson a Jason Statham, neboť oni patří do maličké hrstky současných herců, kteří se na něco takového hodí fyzicky i herecky, a nejsou ještě důchodci. Jako další mě z hollywoodský herců napadá snad jen John Cena a Vin Diesel, nebo možná Keanu Reeves, kdyby hodně moc posiloval...

Nejsem si tím úplně jist, ale mám intenzivní pocit, že pánové Johnson a Statham navíc nejsou idioti, uvědomují si, v čem hrají, a vědí, jak to prodat. A to je pro tento film poměrně zásadní, neboť oba pánové jsou jeho hlavní producenti. A podařilo se jim pro Hobbse a Shawa zajistit rozpočet 200 milionů dolarů.

Je pravda, že si za peníze nemůžete koupit všechno, ale můžete si za ně koupit režiséra Davida Leitche (John Wick, Deadpool 2), který sám byl kaskadérem a velmi dobře ví, jak natočit akční scény tak, aby odpovídaly rozpočtu a aby působily adrenalinově a efektně, bez ohledu na to, kolik CGI v nich je (a že je ho v nich v tomto filmu hodně). Přitom jsou ale scény většinou přehledné a především střih je vynikající (s občasnými absurdními odbočkami, jako je detailní záběr na logo "McLaren" uprostřed honičky).

A té akce je opravdu požehnaně. Odhadoval bych ji asi na tři čtvrtiny celého filmu. A zbytek většinou není nějaké nudné filosofování nebo nahlížení do duší (žádná z postav duši nemá), nýbrž slušný verbální humor, který je bohužel často tak kulometný, že se do českých titulků nevešel.

Leitch a jeho scenáristé na sebe vrší ty nejabsurdnější akční scénáře, kterým se velmi dobře daří bavit a občas i ohromovat. Často si říkáte, že šílenější už to být nemůže, a v tu chvíli přijde nějaký "next level". Film má dvě a čtvrt hodiny, a přesto jsem se při něm nudil velmi málo a bavil téměř non-stop.

Jsem tedy naprosto spokojen (a naprosto ohlušen, protože v IMAXu se ta hlasitost skoro nedala vydržet). Jen se obávám, že se v tomhle podžánru už nedá nikam dál jít. Ale rád se nechám překvapit!

Hodnocení: 90%

P.S.: Pro vychutnání filmu nemusíte nic vědět o existenci série "Rychle a zběsile".