21.1.2019, 12:07

Filmové ceny Trilobit 2019 aneb Skandální "výroba" vajec, Čechoslováci v gulagu a "kyselina" pro rozhlasové radní

Filmové ceny Trilobit 2019 aneb Skandální "výroba" vajec, Čechoslováci v gulagu a "kyselina" pro rozhlasové radní
Z předávání cen Trilobit | Foto: Milan Mošna

V neděli večer byly v Berouně předány ceny 32. ročníku filmového a televizního Trilobitu. Porota druhého nejstaršího ocenění podobného druhu u nás tentokrát vyzdvihla především práci dokumentaristů. Hlavní cenu si odnesla režisérka Marta Nováková za sérii "Čechoslováci v gulagu". Další Trilobity si odnesl například Olmo Omerzu za "Všechno bude", Marián Polák za "Planetu Česko" nebo Šimon Šafránek a Šimon Hájek za "King Skate".

TRILOBIT je symbolem cen, které v 60. letech uděloval Svaz československých filmových a televizních umělců (FITES) nejlepším uměleckým počinům za uplynulé roční období ve filmu a v televizi. Po karlovarském festivalu se tak jedná o jedno z nejstarších ocenění svého druhu v České republice.

Trilobit 2019 - Martin Myšička | Foto: Aleš Vlachovský

Ve svém oboru patří mezi nejprestižnější a současně je nejobtížnější je získat. Cena TRILOBIT byla poprvé udělena v roce 1966. V lednu 1970 byla činnost FITESu zakázána, tím se i udělování cen TRILOBIT na dlouhá léta přerušilo. Udělování cen Trilobit bylo obnoveno v roce 1991.

Nedělní 32. ročník předávání moderoval herec Martin Myšička, tentokrát ve spolupráci s kolegy – hudebníky, písničkářem Vladimírem Mertou a zpěvačkou i houslistkou Jitkou Šuranskou.

PŘEHLED CEN

HLAVNÍ CENA TRILOBIT 2019

Režisérka Marta Nováková přebírá hlavní cenu Trilobit 2019 | Foto: Milan Mošna

Jako nejzdařilejší počin uplynulého roku porota vyhodnotila třídílný dokumentární cyklus Čechoslováci v gulagu režisérky Marty Novákové (8 hlav šílenství). Trilogie připomíná tragickou historii občanů Československa v období sovětské represe v 1. polovině 20. století.

Čechoslováci v Gulagu | Foto: Česká televize

Porota vyzdvihla jak zpracování látky, tak umělecké provedení: „Naděje a očekávání těchto aktérů dokumentu byly utopeny v nelidské mašinérii režimu, který se oháněl humanismem a pokrokem v zájmu člověka a lidstva. V trilogii se osobní příběhy střetávají s tzv. velkými dějinami, to vše v atraktivním kabátu objevných archivních materiálů, animací a neotřelého hudebního doprovodu.“


CENA TRILOBIT 2018

Všechno bude - Olmo Omerzu přebírá cenu | Foto: Milan Mošna

Jeden z nejosobitějších filmařů působících na území České republiky, Olmo Omerzu získal cenu za svůj nejnovější celovečerní film Všechno bude. Jedná se o zimní road movie o dvou dospívajících klucích, kteří v touze po dobrodružství a svobodě cestují v ukradeném autě. Jak uvedla odborná porota, pozoruhodnost filmu tkví zejména v tom „jak se režisér s lehkostí pohybuje ve vypravěčském prostoru na pomezí hravé teenagerovské fantazie a hořké reality“.


CENA TRILOBIT 2018

Marián Polák přebírá cenu Trilobit | Foto: Aleš Vlachovský

Celovečerní dokument Planeta Česko, který ztvárnil režisér, kameraman a producent Marián Polák, je rovněž ověnčený cenou TRILOBIT 2019. Film unikátním způsobem a prostřednictvím jedinečného obrazového ztvárnění představuje fascinující svět zvířat a rostlin kolem nás. „Autorovo strhující osobní zaujetí ukazuje, že krása, dobrodružství a přírodní dramata se odehrávají i v našem bezprostředním okolí, stačí se, stejně jako autor, pozorně a soustředěně dívat,“ pronesla za porotce Ivana Kačírková.


CENA TRILOBIT 2018

Střihač Šimon Hájek a režisér Šimon Šafránek převzali cenu za dokumentární film King Skate | Foto: Markéta Kobrsková

Třetí cena TRILOBIT 2019 byla udělena dvěma tvůrcům – Šimonu Šafránkovi za režii a scénář a Šimonu Hájkovi za střih „dokumentární jízdy historií českého skateboardingu“ King Skate. Porotu oslovilo jednak dynamické kolážové zpracování autentických filmových záznamů, vzpomínek pamětníků a převážně dobové punkové muziky a zároveň příběh cesty od anarchie k oficiálnímu začlenění generační konfrontace dvou podob samotných protagonistů.


CENA ZA DLOUHODOBÝ PŘÍNOS ČESKÉ KINEMATOGRAFII

Cenu za dlouhodobý přínos české kinematografii převzal za režiséra Evalda Schorma in memoriam syn Oswald | Foto: Milan Mošna

Nositel CENY VLADISLAVA VANČURY in memoriam, režisér a představitel Nové vlny československého filmu 60. let 20. století Evald Schorm (Farářův konec) zanechal obsáhlou celoživotní tvorbu, čítající celou šíři žánrů, od dokumentů po hraný film, stejně jako divadelní a operní inscenace. Autor laudatia k ceně, režisér a scenárista Vlastimil Venclík významného tvůrce označil „jako umělce svébytného patosu a pokory, neuvěřitelné píle a tvůrčí etiky, který nás inspiruje“ a upozornil na „trvalý odkaz všestranného talentu a moudrosti“. Cenu si v Berouně za svého otce převzal Oswald Schorm.


CENA FERDINADA VAŇKA

Také pro tento ročník bylo pro porotu složité zvolit jednoho držitele CENY FERDINANDA VAŇKA, která oceňuje díla za přínos rozvoji občanské společnosti. A tak cena putovala k rukám tvůrců dvou různých počinů. V loňském roce odvysílala Česká televize pětidílnou dokumentární sérii Rudí prezidenti. Ta metodou věcného, na faktech postaveného vyprávění představila portréty pěti reprezentantů totalitního režimu se všemi jejich světly i stíny. „Nepředpojaté poznání minulosti občany je prvním předpokladem k tomu, aby se takový režim nevrátil. Seriál dokazuje důležitost seriózní dokumentární tvorby i nezávislých veřejnoprávních médií, které jí i dnes, v éře fake news, poskytují prostor,“ zdůvodnila své stanovisko odborná porota.

Ocenění spolku OBRAZ – obránci zvířat a Ekologického bloku Nedej se – Občanské noviny dokladuje to, že šance na ocenění mají také publicistické pořady. Druhá z CEN FERDINANDA VAŇKA byla konkrétně udělena za burcující reportáže klecového chovu na velkých českých farmách. „Vizuální obrazy tuzemské „výroby vajec“ mají reálnou šanci, větší než stohy článků či petic, emotivně pohnout svědomím běžných občanů a přimět je k zamyšlení nad cenou konzumu jednoho z nejběžnějších potravinových produktů. Vejce z našich velkofarem jsou od polomrtvých, vystresovaných zvířat získávány drastickou, mnohdy zákonům odporující metodou klecového chovu – a o něm díky šotům spolku OBRAZ – Obránci zvířat podávají četná svědectví už i naše televize (jako první pořad 168 hodin na ČT 1), nejemotivněji však, na konkrétním příběhu režisérky Evy Lammelové o slepici Evelíně z cyklu Nedej se na ČT 2,“ shrnul za odbornou porotu její předseda prof. Vladimír Just.


CENA JOSEFA ŠKVORECKÉHO

Marek Hlavica s cenou | Foto: Markéta Kobrsková

CENA JOSEFA ŠKVORECKÉHO je udělována za mimořádné literární dílo v oboru audiovizuální tvorby a letos putovala autorovi publikace Dramatická tvorba ostravského studia Československé televize (1955–1991), Marku Hlavicovi. Jak zdůvodnila porota: „Kniha je fundovaným historiografickým zpracováním, mapujícím programový odkaz hrané televizní tvorby v Ostravě, a je cenným svědectvím i anatomií tehdejší tvorby i doby.“


ZVLÁŠTNÍ CENA POROTY

Martin Huba a Jan Budař převzali Zvláštní cenu poroty za herecký duel ve filmu Hovory s TGM | Foto: Markéta Kobrsková

Martin Huba a Jan Budař oslovili svými hereckými kreacemi ve filmu debutujícího režiséra Jakuba Červenky a scenáristy Pavla Kosatíka Hovory s TGM, za něž si z Berouna odvezli ZVLÁŠTNÍ CENU POROTY. Martin Huba ztvárnil postavu T. G. Masaryka „jako vnitřně bohatého člověka, který i přes svou výjimečnost netrpí sebeobdivem, dokáže otevřeně hovořit i o svém pozdním milostném vztahu, přiznat chyby a prohry se sebereflexí, která je ve filmu jedním z nejsilnějších míst, na něž divák díky jedinečné herecké interpretaci nezapomene.“

Jeho filmový protějšek Jan Budař zhmotnil světoznámého autora Karla Čapka, „citlivě vnímajícího složitost moderního světa, jemuž zkušený scenárista v tomto filmu přidělil spíš roli posluchače sužovaného Bechtěrevovou nemocí. To Jan Budař velmi nenásilně do své kreace zakomponoval, což jistě nebylo snadné,“ uvedla ve svém verdiktu porotkyně Šárka Kosková.


ZLATÝ CITRÓN

Kyselá cena pro radní Českého rozhlasu | Foto: Milan Mošna

Udělením ceny porotci reflektují bezprecedentní odvolání šéfredaktora stanice Českého rozhlasu Vltava Petra Fischera a s tímto aktem spojenou neudržitelnost dosavadního politického způsobu volby mediálních rad, které přestávají plnit funkci garantů nezávislosti médií a stávají se jejím ohrožením. Cenu získali radní Českého rozhlasu Tomáš Kňourek, Vítězslav Jandák a předsedkyně Rady Hana Dohnálková. Protože se ale majitelé k převzetí ceny nedostavili, převzali ji zástupci označení jejich podobiznami.


CENA DĚTSKÉ POROTY

Vít Karas s Cenou dětské poroty za rodinný film Přání k mání | Foto: Markéta Kobrsková

Ačkoliv sedmičlenná dětská porota zvažovala více favoritů, usnesla se nakonec na vítězi a držiteli CENY DĚTSKÉ POROTY – BEROUNSKÝ MEDVÍDEK 2019 pro snímek Přání k mání Víta Karase. Na děti obzvláště zapůsobilo vánoční prostředí a také to, že hlavní hrdina nevyužil své přání pro sebe, ale ve prospěch ostatních.


CENA DIVÁKŮ

Producent a režisér Ondřej Trojan přebírá Cenu diváků za historické drama Toman | Foto: Milan Mošna

Historicky poprvé svého vítěze volili rovněž filmoví diváci. O svém favoritovi hlasovali v rámci doprovodného programu „Cena diváků“ po zhlédnutí filmů, „o nichž mluvila porota jako o žhavých kandidátech na ocenění“ v Městském kině Beroun 5. a 6. ledna. CENU DIVÁKŮ – BEROUNSKÝ KLEPÁČEK získal film Toman režiséra a producenta Ondřeje Trojana, jemuž trofej předal vylosovaný divák v úvodu nedělního večera.


Žebříček nejlepších českých a koprodukčních filmů a dokumentů roku 2018 podle československých kritiků najdete zde.

Žebříček, který volili uživatelé Kinoboxu, najdete zde.

-
-

Související články:

Recenze: Všechno bude - vítěz Českých lvů spadá do filmového podžánru "všichni jsou v hajzlu"

Netradiční road movie o dvou asi tak třináctiletých (?) venkovských hoších, z nichž jeden je typ "budoucí hardcore skinhead" a druhý "budoucí školní...

Recenze: Hovory s TGM - když si prezident "osvoboditel" a slavný literát vyjdou na (ne)obyčejnou procházku

Jednoho dne v roce 1928, těsně před 10. výročím Československé republiky, se v altánku u prezidentského letního sídla (na Slovensku) sešel T. G. Masaryk...

Recenze: King Skate - skvěle zachycená historie českého skateboardingu

Český dokument Šimona Šafránka o punkové době úplných začátků skateboardingu u nás (tedy přibližně od druhé poloviny 70. let do revoluce).

Ostrava jako město, které přežilo vlastní smrt. Co o něm prozradí nový film?

Třetí největší město v zemi, ještě nedávno především ocelové srdce republiky. Dnes metropole plná kontrastů, ale také místo s velkou energií a mimořádným...

Recenze: Planeta Česko - drama za "vaším" domem, při jehož sledování se tají dech

Larva motýla pod mravenčím drobnohledem. Sladkovodní užovka hltající po vzoru krajty kapra. Losos na Šumavě. Zubr v Milovicích. Nebo vlaštovka, která...

Ankety

Raději bych viděl/a...
  • Úplně novou adaptaci Běžícího muže
  • Pokračování filmu z roku 1987

Nejnovější články:

Sdílet tuto stránku:

Partneři: