10.2.2018, 19:30

Amadeus: Honba za Oscary a rozvrácením socialistické republiky

Dnes si můžete v televizi naladit Formanova Amadea (1984), veleúspěšný historický snímek, který byl oceněn 8 Oscary. Film se natáčel v komunistickém Československu a přítomný americký štáb se potýkal s nejedním nezvyklým problémem. Pojďme si připomenout legendární natáčení Amadea a pomyslný střet kultur.

Miloš Forman, stojící za snímky jako Vlasy (1979) či Přelet nad kukaččím hnízdem (1975), v roce 1984 natočil triumfální dílo Amadeus. Natáčení Amadea přivedlo Formana zpět do rodné země a kombinace šikovných českých ručiček s americkým důrazem na preciznost si vyžádala své ovace. Z mezinárodní syntézy se vyklubalo 8 Oscarů a Forman opět dobyl svět.

Průběh natáčení ale často nepůsobil idylicky a střetnutí různých kultur vedlo k řadě bizarních výjevů. Již po předložení základních požadavků americké produkce se česká strana nestačila divit – systém dvou štábů (jeden hlavní a druhý zařizovací, sloužící k přípravě ideálních podmínek pro hlavní), komplikované osvětlení, tři měsíce nácviku choreografií. Obdobné přípravy byly pro český štáb nemyslitelné, nezbývalo však než se přizpůsobit, točil se přeci film s oscarovými ambicemi.

Diverzant Miloš

Amadeus - Miloš Forman a Tom Hulce

Miloš Forman dlouze přemýšlel nad tím, jaká lokalita by potřebám snímku nejvíce vyhovovala. Do úzkého výběru se dostala trojice kandidátů: Budapešť, Vídeň a Praha. Konečné rozhodnutí poskytlo důvěru domácí kotlině a tak se hollywoodská elita vůbec poprvé setkala se socialistickým režimem. Před příjezdem se Forman musel zavázat, že nebude vyhledávat disidenty ani podporovat protirepublikové akce a jeho soustředění se tedy zaměří pouze na tvorbu filmu.

Amadeus - Tom Hulce a Miloš Forman

I přes přijmutí těchto podmínek byl Forman spolu s dalšími systematicky a soustavně sledován. Produkce například vyfasovala šest tatrovek se šoféry, které, jak tvůrci přirozeně očekávali, byly odposlouchávány. Na tom by nebylo nic zarážejícího, pokud by sami šoféři své cestující na odposlouchávání neupozornili. Po pár jízdách byl producent Jan Balzer vtažen do parku řidičem, aby byl vřele varován, že by se v autě neměl příliš rozpovídat. Řidič také dodal, že své auto musel dát náhle na technickou, aniž by s ním bylo něco v nepořádku.

Kromě této neškodné zkušenosti se ale štáb potýkal i se serióznějšími komplikacemi. Instituce dodávající komparsisty na klíč odmítla spolupracovat a na poslední chvíli se tak sháněl tisícihlavý dav s anglofonními kořeny. Každý promlouvající statista totiž musel disponovat americkým přízvukem a Forman zároveň zarytě odmítal dabing. Jako sběrna komparsistů posloužila americká ambasáda, ve finále však naštěstí z celého davu nahlas pozdraví pouze jeden.

Amadeus - Miloš Forman ve Stavovském divadle

Další potíže nastaly, když se produkce rozhodla natáčet ve Stavovském divadle. Tehdejší ředitel divadla, soudruh Jiří Pauer, ihned jakoukoliv interakci zavrhl a svůj postoj odůvodnil tím, že přeci nevpustí do divadla Američana, natožpak „zrádce“. Svár se řešil takřka celý rok a k rozuzlení bylo potřeba intervence třetí strany v podobě ministerstva kultury. Stavovské divadlo si ale svou podstatnou roli ve filmu nakonec odbylo.

Gastronomická válka

Amadeus - Oscar pro Theodora Pištěka za kostýmy. Mimo jiné...

Americko-české hašteření dokonce probíhalo i uvnitř samotného štábu. Jedním z prvotních problémů se stalo stravování. Zatímco zaměstnanci barrandovských ateliérů, které sloužily jako přední natáčecí prostory, byli nuceni v kantýně platit za jídlo ze své výplaty, pro Američany byl na druhé straně kantýny otevřen catering s pestrým výběrem exotických potravin, jež česká ústa proletářova doposud nikdy nepozřela. Pro Američany byl také vyčleněn speciální vůz s jediným úkolem – každý den vyjet na Rozvadov a nabrat zde čerstvou várku vybraných potravin.

Takový jednostranný luxus byl pro české stranické režiséry nepřístojný a tak bylo sepsáno několik protestních dopisů, sešla se odborová schůze a společnému stravování bylo odhlasováno vale. Americký štáb se místo v kantýně usídlil v provizorně upravených šatnách a jídlo už se nedováželo z restaurací, nýbrž dorazil americký kuchař, který po dobu tří měsíců obšťastňoval chuťové pohárky svých krajanů. A Češi? Ti nadále pojídali své tradiční UHO (pro neznalé: univerzální hnědá omáčka).

Rivalové

Amadeus - F. Murray Abraham jako Salieri

Přestože Amadeus byl v mnoha ohledech věrný historickým reáliím (viz Oscar za kostýmy pro Theodora Pištěka), vztahy mezi jednotlivými propagátory si tvůrci pro dramatickou účelovost vybájili. Zafixovanou informací je dnes pro veřejnost smyšlenka, že Mozartův (Tom Hulce) konkurent, Antonio Salieri (F. Murray Abraham), byl zaslepen svou záští a dopomohl mladšímu Mozartovi do věčných lovišť. Zato bezstarostný Mozart se jevil jako neřízená střela, jehož posměšky vůči soupeři neznaly mezí. Dochované historické podklady ovšem nabízí jiný námět – Mozart, dnes bezkonkurenčně slavnější, ke svému sokovi choval úctu a s respektem pohlížel i na jeho práci.

Kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp

Amadeus v hlavní roli s Tomem Hulcem

Tom Hulce je pro filmové publikum navždy vyobrazen jako představitel vysmátého génia Mozarta a zřejmě nikdo s dostatkem duševního zdraví v tomto případě nezpochybní správnost castingového výběru. Před definitivním rozhodnutím ve prospěch Hulceho se ale rozmlouvalo nad několika originálními kandidáty. Dotyčnými aktéry byli rockový mág Mick Jagger, bouchač Mel Gibson, Sam Waterston, Tim Curry či Kenneth Branagh. Právě Branagh na konkurzu zvítězil a roli měl takřka jistou, na poslední chvíli byl však „vyšplouchnut“ produkcí, jež si zvolila méně známého Hulceho.

Amadeus

Herec musel absolvovat náročnou přípravu na roli, která skýtala každodenní čtyřhodinové trýznění u piana. Trénink se ovšem vyplatil, což potvrzují i hudební experti, kteří Hulceho hru ve filmu studovali a shledali, že hudba věrně odpovídá tomu, co herec hraje. Mimoto Hulce zodpovědně nacvičoval i Mozartův specifický smích, jenž byl inspirován popisy v dopisech o slavném skladateli.

Jako bonusový materiál dokládám video obsahující sestřih scén z Amadea za doprovodu slastné hudby a proslulého vyšinutého smíchu:

-
-

Související články:

Téma: Šílené české názvy zahraničních hitů aneb Když je distributor „ztracen v překladu“

Dnes podvečer poběží v televizi povedený rodinný snímek Kouzelná chůva Nanny McPhee, jehož název je... dejme tomu vtipným přehmatem (proč, o tom až za...

Zemřel oscarový režisér Miloš Forman, nejznámější filmař českého původu

V pátek 13. dubna 2018 zemřel v USA ve věku 86 let po krátké nemoci oscarový režisér Miloš Forman. Jak sdělila Formanova manželka Martina ČTK, jeho odchod...

Lidé milují jejich názory na filmy. Kdo jsou čtyři nejvýraznější recenzenti Youtube?

Každý z nás měl určitě někdy touhu se s někým podělit o své názory a poznatky o určitém snímku, který právě viděl. Není proto žádným překvapením, že na...

Kdo byl záhadný komunista a všehoschopný kariérista Toman?

Po 38 natáčecích dnech skončilo natáčení historického thrilleru Toman (2018), v pořadí čtvrtého filmu režiséra Ondřeje Trojana. Portrét komunistického...

Zemřel Peter Shaffer, britský dramatik a oscarový scenárista Amadea

V pondělí 6. června zemřel ve věku 90 let britský Sir, dramatik a scenárista Peter Shaffer. Autor proslul divadelní hrou Amadeus, kterou později zadaptoval...

Kinematografie zapomnění - zatraceně dobrá kniha o počátku filmové normalizace

O nejúspěšnějším období české kinematografie už vzniklo bezpočet knih. Pojmy jako Nová vlna a Zlatá šedesátá se skloňují všude a ve všech pádech, kousnout...

Ankety

Máte radši dabing, nebo titulky?
  • Dabing
  • Titulky
  • Jak kdy
více k tématu:
Dabing, nebo titulky? Český divák má jasno
Na které pokračování se Stallonem se nejvíc těšíte?
  • Creed 2
  • Rambo 5
  • Plán útěku 2
  • Expendables: Postradatelní 4
více k tématu:
Stallone otočil a Rambo 5 nakonec bude! Máme první plakát místo slibů

Nejnovější články:

Sdílet tuto stránku:

Partneři: