Saltburn

78%

Komentáře a recenze 12

30 208 bodů
10
Třetí režijní počin mě téměř neznáme Emerald Fennell je geniální a Saltburn mě dostal natolik, že po dlouhé době dávám 100%. Za mě největší překvapení tohoto roku. Nejen scénář je perfektní, důležité je jeho postupné dávkování divákovi, který sice uz ve třetině tuší, že není vše tak, jak to v úvodu vypadá, ale přijdou i další zvraty a vše vygraduje ve skvělém závěru. Neokoukaní herci, kteří hrají výborně.. i jedna hollywoodská hvězda Rosamund Pike byla skvělá. Perfektní je také kamera, hra se stínem a světlem, dobře napárovaná hudba k důležitým scénam.. zkrátka.. 100%!
8
Zvěsti o kontroverzích a excesech se za mě nepotvrdily, Saltburn je velmi klasicky vystavěné vyprávění postavené na zrcadlení dvou ústředních postav a také dvou třídních světů, které se po dvou třetinách obrací na hlavu a poodkryje pravé záměry (jež zcela vysvětlí až v závěrečné polorekapitulaci). Podmanivě stylizovaný film o tom, jak dogmatizované boháče jejich okolí podprahově využívá, jehož satirickou artikulaci povyšuje na hutnou psychologickou partii hlavně Barry Keoghan - nelepší herec své generace, který ještě dokáže velké věci. Tady mu navzdory nečitelnosti jeho postavy snadno propadneme, jelikož slouží také jako objektiv do světa přetvářejících se školních institucí a ne tak pozérského prostředí majetné smetánky, která si svou pozici alespoň přiznává. Motivace infiltrujícího se hrdiny sice nejsou úplně jasné, ale jednotlivé postavy tu stejně jsou jen nositeli vnějších významů a nelze je brát úplně vážně. Spojení temného dramatu, ironie a cynismu je každopádně moc povedené a rád se k tomu někdy vrátím. Nemluvě o tom, co i v menších situačních rolích svedou herci jako Richard E. Grant nebo Rosamund Pike.
8 634 bodů
0
Je to skvěle natočené (barvy, kompozice…), takže řada scén/záběrů vypadá vizuálně atraktivně a promyšleně. Na výsledném dojmu to ale nic nezměnilo. Nikomu bych to nedoporučil, ačkoliv se najdou lidi, k nimž to díky estetice (a zasazení) může promlouvat více. Já však viděl už mnoho filmů, které zpracovaly přítomná témata lépe a kvalitní styl u mě příliš nepozdvihne vyprávění, které za nic nestojí. Po obsahové stránce je to však dramaturgicky velmi slabé. Postavy i relace mezi nimi nejsou dostatečně prokreslené, aby byly interesantní, a vystupňované, aby to mělo nějaký narativní rytmus a tah. Celé vyprávění je plytké, monotónní, nezajímavé a někdy až trapné. Všechny postavy jsou sexuálně nevázané a bisex, ale výsledek mi nepřišel kontroverzní ani odvážný, ač záleží na rozhledu a citlivosti jedince, jestli mu to tak bude připadat. Já trpěl nudou už od dvacáté minuty. Rovněž nemám rád zastydlou hubu Barryho Keogena (možná dáno rolemi nejistých podivínů a deprivantů, které si vybírá). Ani zde nepředvedl nic, čím by si mě získal, což je ale zase dáno hlavně scénářem.
CrazyMarty
CrazyMarty
3 256 bodů
7
Britská herečka a oscarová scénáristka a režisérka Emerald Fennell se ve svém třetím snímku pouští do poněkud provokativní, ale rozhodně ambiciózní dramatické komedie. Čerstvý student Oliver Quick (Barry Keoghan) na Oxfordské univerzitě si snaží najít přátele a díky menší nehodě se spřátelí se zdejším oblíbencem a playboyem Felixem Cattonem (Jacob Elordi), kterého obdivuje a velice si jeho přátelství cení. Po smutné zprávě o smrti Oliverova otce Felixe napadne, že by spolu mohli nějakou dobu strávit na jeho panství v Saltburn. Oliver se setká s Cattonovou rodinou, jejich přáteli a zjišťuje, že o tyhle prázdniny už v životě přijít za žádnou cenu nechce. Herecký ansámbl předvádí neuvěřitelné výkony a každá postava má svojí chvíli slávy. Vlastně mi to více než film připomíná divadlo, podobně jako rozvržení u filmů Martina McDonagha. Hudba je ve scénách velmi působivá, různorodá barevná paleta je v každém jednotlivém záběru a kamera s rámováním ve formátu 4:3 je sice dnes poměrně netradiční, ale z hlediska zachování celého obrazu a dotváření tak poměrně klaustrofobického pocitu to chápu. Během snímku se ukazují různé vývoje postav, nová zjištění a zvraty, ale rozhodně ten na konci je nejúdernější a nejsilnější. A jak nad tím přemýšlím, tak je i velmi chytré, že se na něj vlastně dalo přijít už dřív a nápovědy tam rozhodně byly. Film tedy dost překvapuje a objevují se tu krásné rozdíly ve společnosti, povrchnost vyšší vrstvy a ukázka toho, co jsou lidé schopni udělat pro bohatství a nebo ze žárlivosti. Jak už to u teenagerských filmů bývá, je zde taky dost odhalených scén nebo drogového opojení. Ale nejsou tam, jen na okrasu, ale skutečně ve výsledku posouvají děj. Stopáž 127 minut uplyne jako nic. Scénář je velmi originální svým pojetím, ale ne zcela příběhem jako takovým. Nechci nijak spoilerovat ale také se nemůžu ubránit srovnání s jedním z nejlepších filmů roku 2019, s Parazitem, který na mě zapůsobil přeci jen více. Je to trochu rozporuplné, možná časem dám více, přesto si ode mě Saltburn odnáší 7/10.
Jto_rating
Jto_rating
1 420 bodů
7
Saltburn byl TikToku hitem roku 2023. Ale je vůbec funkční? Film pojednává o zvráceném Oliverovi (nadějný Barry Keoghan; "Dunkerk" 8/10} nebo famózní seriál "Chernobyl" 9/10}), který je pozván na prázdniny do sídla svého kamaráda (Jacob Elordi ; "Stánek s polibky 1 a 2" který budu dělat že neexistují}) a jeho společníků a rodiny (Archie Madekwe - Gran turismo 7/10}; Rosamund Piké - Zmizelá 9/10}). Kritika společnosti, společenských vrstev. . Saltburn, druhý režijní film Emeraldy Fennell po debutu "Nadějná mladá žena" upřímně jí držím palce, trošku vychytat scénář pokud chce točit více artově a filmy od ní můžou být na plný počet hvězd ČSFD. Jenže jako další filmy si chystá komiksovku "Zattanu" a John wick "Ballerinu". No ještě uvidíme. . Problém, jak psal @filmy.s.velkym.i snímek chce udělat epický konec, který je sice promyšlený. Ale přitom pro mě není celou dobu vidět že by byl nějak budován, jen tím osvětlí něco co bylo buďto pro diváka podivný a pokud mu to nebylo podivný, tak závěr pro něj nebyl nečekaný už od 1/3. Celá 1/3 je docela nudná část protože vůbec nevíte co chce vlastně autor budovat a co je jeho pointa. Jako podobný pocity jsem měl i u "Slunovratu", ale tam aspoň jsem věděl že to je podivný za nějakým účelem a postupně to gradovalo. Tady jsem nevěděl jestli to je podivný aby to prostě jen vyvolalo pocity jako kreativní rozhodnutí. Nebo jestli to má být vůbec podivný. Protože na to nikdy žádná postava nezareagovala. Navíc ty scény jdou prostě za sebou a moc se nerozvíjí. Mě podivnost nevadí, ale když je to skoro jediný pocit z filmu tak by měl aspoň fungovat. Celkově mám z toho scénáře, který je sice zajímavý, rozporuplné pocity a nedokázal jsem se dostat do fáze kdyby mě to silně vtáhlo. Jako nějakou symboliku tam vidím a možná takhle měl snímek vypadat, ale mně nesedí forma jakou se rozhodla autorka výpravět. . Zatímco co režijně a umělecky mi to připadá skvělý, hlavně zvolenými kompozicemi (asi jeden z nejlepších filmů co si takhle hraje), barevnými paletami či prácí se světlem - celkem artfilm vibe. Musím také pochválit práci s kamerou Linuse Sandgrena (excelntni "Babylon" 8/10}, "Lalaland" 8/10} či "K zemi hleď" 8/10}). Film má několik posvátných scén např. Červená místnost se skvělým herectvím a zpracováním audia, dutche angle sekvencí, scéna s vanou či závěrečná absurdní sekvence která dává třešničku na dort. A potvrzuje se mi pravidlo že každý snímek natočený v 4:3 je zajímavý ať už jakýmkoliv způsobem xD. Každopádně Saltburn je nejdivnější film roku 2023, který nevím ani komu doporučit. Radši dejte rewatch Parazita i když to by asi mladý, co sdílejí tento film na TikToku jako shock movie, nehitovalo tolik.
Tom.kom
580 bodů
9
Snímek, který vás od začátku spíše tahá za nos a tvůrci až postupem času šikovně poodhalují další a další střípky z velmi komplexní skládanky, která se pomalu přetavuje v až něco velmi temného a děsivého. Konec kdy dopadne poslední dílek a vám s hrůzou v očích dojde že přesně sem to od začátku směřovalo a postupně do sebe jen vše zapadalo je k nezaplacení.
-gt-
266 bodů
9
Film možná nedosahuje úrovně Parazita, ale je příjemně hravý, současně není tak vulgární, jako "trojuhelník". A přesto, že divák postupně chápe, jak si s ním hlavní postava pohrává, nechává se rád svádět.
Matt_1606
Matt_1606
6 bodů
9
Naprosto fenomenální podíváná u které se nebudete nudit ani minutu. Možná budete mít na začátku pocit, že se díváte na romantický film, ale během několika minut vám dojde, že se velice mýlíte. Zjistíte, že pozorujete naprostou zvrácenost. Někdy až bizarní scény vás dokáží rozesmát a někdy až znechutit.
  • Postavy
  • Herecké výkony
  • Zvrácené