Saltburn

78%
Saltburn
Student univerzity v Oxfordu zjistí, že ho přitahuje svět okouzlujícího spolužáka z aristokratických kruhů, který ho pozve k jeho výstřední rodině poflakovat se na rozlehlé sídlo a strávit tak léto, na jaké se nezapomíná.

Recenze: Saltburn

Kinobox.cz
75%

Další z řady satirických dramat o společenské nerovnosti. Vedle Parazita, Glass Onion, Menu a Trojúhelníku smutku si Emerald Fennell ukousla poněkud velké sousto a rozdělila publikum. Jedná se o další chytlavou a komplikovanou sondu do problémů našeho světa, nebo o vychtěnou manýru? Milovníci čistých vizí, jež krásně zapadnou dohromady, budou asi trpět, pokud vám ale nevadí hravost, která ne vždy někam vede, máte šanci si výsledek užít.

29 898 bodů
10
Třetí režijní počin mě téměř neznáme Emerald Fennell je geniální a Saltburn mě dostal natolik, že po dlouhé době dávám 100%. Za mě největší překvapení tohoto roku. Nejen scénář je perfektní, důležité je jeho postupné dávkování divákovi, který sice uz ve třetině tuší, že není vše tak, jak to v úvodu vypadá, ale přijdou i další zvraty a vše vygraduje ve skvělém závěru. Neokoukaní herci, kteří hrají výborně.. i jedna hollywoodská hvězda Rosamund Pike byla skvělá. Perfektní je také kamera, hra se stínem a světlem, dobře napárovaná hudba k důležitým scénam.. zkrátka.. 100%!
8
Zvěsti o kontroverzích a excesech se za mě nepotvrdily, Saltburn je velmi klasicky vystavěné vyprávění postavené na zrcadlení dvou ústředních postav a také dvou třídních světů, které se po dvou třetinách obrací na hlavu a poodkryje pravé záměry (jež zcela vysvětlí až v závěrečné polorekapitulaci). Podmanivě stylizovaný film o tom, jak dogmatizované boháče jejich okolí podprahově využívá, jehož satirickou artikulaci povyšuje na hutnou psychologickou partii hlavně Barry Keoghan - nelepší herec své generace, který ještě dokáže velké věci. Tady mu navzdory nečitelnosti jeho postavy snadno propadneme, jelikož slouží také jako objektiv do světa přetvářejících se školních institucí a ne tak pozérského prostředí majetné smetánky, která si svou pozici alespoň přiznává. Motivace infiltrujícího se hrdiny sice nejsou úplně jasné, ale jednotlivé postavy tu stejně jsou jen nositeli vnějších významů a nelze je brát úplně vážně. Spojení temného dramatu, ironie a cynismu je každopádně moc povedené a rád se k tomu někdy vrátím. Nemluvě o tom, co i v menších situačních rolích svedou herci jako Richard E. Grant nebo Rosamund Pike.
8 615 bodů
0
Je to skvěle natočené (barvy, kompozice…), takže řada scén/záběrů vypadá vizuálně atraktivně a promyšleně. Na výsledném dojmu to ale nic nezměnilo. Nikomu bych to nedoporučil, ačkoliv se najdou lidi, k nimž to díky estetice (a zasazení) může promlouvat více. Já však viděl už mnoho filmů, které zpracovaly přítomná témata lépe a kvalitní styl u mě příliš nepozdvihne vyprávění, které za nic nestojí. Po obsahové stránce je to však dramaturgicky velmi slabé. Postavy i relace mezi nimi nejsou dostatečně prokreslené, aby byly interesantní, a vystupňované, aby to mělo nějaký narativní rytmus a tah. Celé vyprávění je plytké, monotónní, nezajímavé a někdy až trapné. Všechny postavy jsou sexuálně nevázané a bisex, ale výsledek mi nepřišel kontroverzní ani odvážný, ač záleží na rozhledu a citlivosti jedince, jestli mu to tak bude připadat. Já trpěl nudou už od dvacáté minuty. Rovněž nemám rád zastydlou hubu Barryho Keogena (možná dáno rolemi nejistých podivínů a deprivantů, které si vybírá). Ani zde nepředvedl nic, čím by si mě získal, což je ale zase dáno hlavně scénářem.

Dodatečné informace

Původní název:
Saltburn (více)