Oppenheimer

88%

Komentáře a recenze 88

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
30 208 bodů
7
Na film, který se zde vyhřívá na dvanáctém místě nejlepších filmů všech dob dle uživatelů jsem se hodně těšil a musím přiznat, že jsem čekal daleko více. Christopher Nolan ukázal, jak skvělý je režisér a opět natočil film, který je naléhavý, dramatický, to vše doplněno pro něj typicky naléhavou hudbou. Skvělé obsazení, nechybí zde spousta hollywoodských hvězd. Hodně se mi líbil Robert Downey jr. bohužel je ale stále v jednom tempu, i když se film odehrává ve více časových linkách, působí na mě monotónně. Vody rozčeřila scéna první zkoušky atomové bomby, skvělý výbuch, ale hlavně dokonale zpracované čekání na první detonaci, kdy vědci netušili, jak silný bude výbuch, jestli třeba nezničí svět.. sledoval jsem to bez dechu. Celkově je to hodně dobrá práce, ale u mě "jen" za 70%.
lamps
lamps
15 156 bodů
10
Napodruhé, kdy jsem neměl infarktové stavy a dokázal se ještě lépe soustředit na konstrukci příběhu, jeho paralelních vícečasových linií i jednotlivých scén, to povýšilo na asi nejsilnější a nejdůležitější Nolanův film. Je to vlastně film o záměně, předávání a hlavně zamítání moci a prestiže ve světě, za jehož racionální a pragmatickou oponu vidí málokdo. Je úžasné, že těch pár rozhovorů s NÍM vygeneruje tak fascinující napětí a další v podstatě mysteriózní narativ o tom, co by mělo být důležité v mezích souboje vědy a morálky, ale co je zastíněné malicherným politickým aparátem charakterizovaným třeba oddělováním (chcete-li štěpením) geniálních a potenciálně vlastizrádných lidí a především pomstychtivou ješitností. Film o tom, co mohou udělat lidé s jejich děsivým chápáním vesmíru a světového řádu, nikoli co může napáchat bomba. To přece všichni víme, i když jako Oppenheimer třeba jen podprahově a s pár předběžnými teoretickými otazníky.
hrumsrt
hrumsrt
9 382 bodů
10
Je zpět... Chris Nolan byl a vždycky už bude scénárista a především režisér, který mě nepřestává fascinovat. Je to tvůrce, který stojí za mým jasně nejoblíbenějším a tak nějak nejlepším filmem, jaký jsem kdy viděl. A vlastně dlouhou dobu šlo u tvůrce, který nechybuje a točí kousky, jaké se zarývají divákům do paměti a rezonují ještě několik dní poté.. Miluji jeho Temného rytíře jakoby to bylo bezchybné umělecké dílo, na něhož jsem v jistých časech koukal tak často, že jsem na něm byl závislý. A to neplatí jen pro tuhle batmanskou sociologickou ódu, nýbrž třeba o Dokonalém triku, který by byl hned v závěsu.. Tohle jsou dva body na filmové mapě, které z ní svítí tak jasně, že nad kterýmkoli jiným dílem fungují jako stín, jako připomínka něčeho tak geniálního, že dělá prakticky ze skoro všeho ostatního jen směšná laciná světýlka.. Jenže není nebe bez mráčku a s postupem času a tím jaké Nolan získal v filmařské branži renomé, což mu umožnilo točit čím dál více autorské filmy, které byly možná až vypočítavou cestou za zlatou soškou. Přišel příliš banální Dunkerk a na jiné dimenzi fungující Tenet a následovalo odloučení.. Nikdy bych to Nolanovi nevyčítal a pořád platí, že může točit jugoslávské milostné trojúhelníky a já k němu budu jako k tvůrci vzhlížet, ale už jsem ho nebral jako osobní topku a projekt, na který bych se měl těšit.. Ale je tu rok 2023 a s ním dvanácté představení z Nolanovi dílny. A já od prvních chvil věděl, že u toho chci zase být, že po časové odmlce nám tenhle londýnský rodák chce ukázat něco, čím může odpálit čirou diváckou euforii a nezapomenutelný zážitek.. No, a ono to je tak! S hrdostí a dojetím jsem se zase díval na svého oblíbeného tvůrce a rozuměl mu. Příběh vynálezce atomové bomby Roberta Oppenheimera naservírovaná v klasickém životopisném podání, akorát že do ní Nolan sem tam něco schoval. Možná díky tomu, že to ní ani hrdý ani Američan je tím pravým na takový příběh.. Nolan našel asi nejgeniálnější balanc, jaký jsem možná kdy viděl. Oppenheimer je dokonale vyvážený film, a to možná v úplně všech aspektech. Jakým způsobem přepíná mezi žánry které kombinuje, jaké herecké uskupení plné jeho typických a netradičních herců propojil, v tom všem je perfektní.. Ale kde Nolan vyhrál a já vidím v Oppenheimerovu genialitu, co ten film předá různým lidem. Někdo odejde s jedinečným vizuálním a technickým snímkem, vedle něhož působí všechno ostatní skoro směšně, jiný s odborným fyzikálním techno přesahem, anebo dokonce s obrazem politického thrilleru, který ukazuje to USA, k němuž máme už skoro vepsanou potřebu vzhlížet, jako špinavou byrokratickou zemi, plnou politických přetvářek a dobové paranoie. A takhle odpornou Ameriku by nenatočil ani ideologicky zaujatý severokorejský vládní režisér.. Příběh lahodící i třeba po milostné stránce, kde ukazuje možná nejlidštější stránku hlavního hrdiny, který jinak působí svými vizemi a sny jako z jiného světa.. Nolan odpálil bombu, která si v tolika svých příběhových linkách hraje s úplně něčím jiným a přesto ve finále složil tak komplexní a jasně směřující dílo. Není to vůbec primitivní příběh, který lze vnímat hned v několika odlišných vrstvách, ale současně si ho jde velmi jednoduše vychutnat po té jeho nejhlavnější rovině a stejně dostanete vynikající film.. Oppenheimer by se mnou mohl dělat všechno možné a já bych na to přistoupil, protože to bude účelné, ale pořád děsně sexy.. Je neuvěřitelný, co ten Nolan předvedl, a jak jiné pocity z toho můžou dva lidi mít a přesto si toho budou mít tolik pozitivního co říct.. Závěrem, tohle je jeden z nejlepších filmů uplynulé dekády a od samotného Christophera Nolana nejzajímavější film, jaký jsem viděl, kromě toho jednoho... A k tomu všemu jako třešničku jde o totální audiovizuální orgie! Chci to znova! P.S. Nevzpomínám si, že by Nolan měl v rukách takhle šmakózní ženskou hrdinku. /viděno v kině/ 100%
Klajnik
Klajnik
8 634 bodů
3
Navzdory tomu, jak je to hutné a dlouhé nemám pocit, že bych se dozvěděl něco nového a nemám ani pocit, že by tematizace toho či onoho byla dosti zdařilá. Uvažuji, jestli se jedná o obsah na 4h vtěsnaný do 3 anebo o obsah na 2h roztažený na 3. Film si toho bere na paškál hodně, ale nic nezkoumá dost do hloubky - ani politiku, ani fyziku, ani protagonistu. Navíc je to celé tak mozaikovitě sestřihané, nahuštěné a ukecané, že mi to mnohdy přišlo příliš bezpředmětné, matoucí i únavné. Kdyby nebylo působivého audiovizualu (doma bych si to užil ještě méně) a několika scén, které dostaly prostor dýchat (výbuch, setkání s Trumanem, promluvy s Einsteinem), tak bych šel s hodnocením ještě níž. Oppenheimera ale fakt nechci znovu celého vidět a to říkám jako fanda historie, soudních dramat a psychologických rozpitvávání lidských bytostí. Oppenheimer chce být vším, ale není pořádně ani jedním. Hraje tam však kupa velkých jmen a natočil to Nolan, který dokonce nechal pro účely filmu vytvořil 70mm B&W film...
avenis
avenis
8 410 bodů
7
Oppenheimera musí člověk vidět víckrát, protože napoprve je to skákání v čase hrozně nepřehledné a dialogy jsou tak nabité informaceni, že toho spousta uniká. Rozhodně však je to film, ze kterého mrazí. Herecky dokonalé, ale vypadá to, že není moc co hrát, protože všechno je takové civilní.
  • efekty Oppenheimerových vizí
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 021 bodů
9
Ač nejsem žádná odbornice přes fyziku, film se mi velmi líbil a vydržela jsem sedět celé tři hodiny na židli v kině a sledovat jej. Představitel Oppenheimera, irský herec Cyllian Murphy, podal vynikající výkon, všechna čest. Co nás ale s přítelem zaujalo (a nikde jsem se nedočetla, že by to zaujalo ještě někoho jiného, že by se nad tím někdo pozastavil) byla akce Trinity Test, pokusný výbuch v poušti v Novém Mexiku o půl šesté ráno 16. července 1945. Sice celou noc silně pršelo, déšť ustal až k ránu krátce před výbuchem, nicméně taková "egyptská" tma v červenci o půl šesté ráno přece už není. Vypadalo to, že je hluboká noc. Ale čas 5.30 tam byl výrazně zmiňován. Každopádně i když v některých případech byla skutečnost jiná, Nolanův film vyznívá obdivuhodně pravdivě, je silný a dlouho zůstane v paměti vnímavého diváka. Klade si také nejednu otázku. Sledovat příběh J. Roberta Oppenheimera znamená v úžasu sledovat destrukci, jaké je schopna lidská inteligence.
mojmir.sedlacek
6 049 bodů
8
Extatické reakce vyšponovaly očekávání na maximum, projekce je však poněkud zchladila. Ano, lepší podívanou pro velké plátno letos nejspíš neuvidíme, ale pořád je to „jenom“ Nolanův film – tedy ohromující podívaná burcující všechny smysly a s jistým místem mezi nejlepšími snímky roku. Jenže také dílo se vzdáleným, nečitelným hrdinou, k němuž se těžko hledá cesta, a především s neodbytným pocitem, že výsledek líp vypadá a zní, než nakolik se svým poselstvím či vypointováním dokáže zarýt pod kůži. Je dechberoucí, jak strhujícím způsobem se Nolanovi daří prodat v jádru standardní biografii. Vypráví nelineárně, v několika časových rovinách, s občasným zahrnutím vizí a dalších zcizujících prvků – přesto však hlavně díky zvukovým můstkům neztrácí přehlednost a diváckou pozornost na obrovité ploše tří hodin. Stylistické volby stojí za důslednou analýzu, stejně jako Nolanova práce s burcováním diváckých emocí i v momentech, kdy si prostě jen povídá pár kravaťáků. Po skončení tohohle maratonu smyslových vjemů se však vkrádá otázka, co si z toho odnést? Nejspíš to bude třeba zjistit na další projekci – a ideálně zase v IMAXu.
slord
slord
3 832 bodů
8
No tak toto bolo niečo, Nolan opäť nesklamal a naservíroval intenzívny zážitok, ktorý ešte budem dlhšie predýchavať. Kamera, strih, hudba, dialógy, toto všetko je prvotriedne a napriek tej stopáži ten film ani chvíľu nenudí a nedá vám vydýchnuť až do úplného konca (výbuch, ktorý Nolan spravil ,,autenticky,, stál fakt za to, zimomriavky som mal po celom tele, good job). A ten casting, to sa len tak nevidí, toľko skvelých hercov pokope, a niektorí mali len malé šteky, ale aj tie dokázali využiť na maximum. Napriek všetkým týmto pozitívam však musím povedať, že sa to neobišlo ani bez negatív, Nolan tu toho chce spracovať priveľa a niektorým dôležitejším momentom a scénam nevenuje toľko priestoru a výstavby, koľko by si zaslúžili (a pôsobí to potom chladnejšie než by bolo vhodné) a niektorým (pre) mňa menej dôležitým toho času venuje viac než treba. Niekedy je menej viac. Nemení to však nič na tom, že Oppenheimer je skvelý počin, ktorý je svojim remeslom precízny a vyšperkovaný, a venovať mu pozornosť sa určite vyplatí. 8/10
Destoroyah
Destoroyah
3 626 bodů
9
Perfektne urobený film ktorý má dobrých hercov, fajn dialógy a veľa dobrých scénok len je to na mňa príliš dlhé. Zbytočné dialógy zakrývali tie dobré a to bol problém. Hudba filmu nechýba a občas je aj naozaj podarená, a to pri obyčajných scénach vyniká. Skúšobný výbuch je za mňa najlepšia časť filmu a to aj vďaka budovaniu napätia, krásnemu vizuálu a tichosti ktorá po výbuchu prišla. Výkon Cilliana Murphyho bol výborný v každej minúte filmu a za to sa zlepšil aj môj zážitok. Celkový dojem je taký že je to výborný film ktorý som si v kine užil na plno. HODNOTENIE: 9/10
kknk2
kknk2
2 989 bodů
7
Nolan je můj nejoblíbenější režisér, avšak Oppenheimer byla pro mě podpásovka (a tudíž v duelu s Barbie prohrává). Každý, kdo se těší na něco epického, geniálního a nevídaného, bude asi zklamán obyčejností tohoto biografického drama. Přiznávám, že snímek je to kvalitní a druhá polovina se rozjela, ale to nestačí. 70 %