Očekávaný trhák s Henry Cavillem je katastrofou. Podkopává Apple budoucnost kin?

Očekávaný trhák s Henry Cavillem je katastrofou. Podkopává Apple budoucnost kin?
Argylle | Apple TV+
Apple je z burzovního hlediska nejhodnotnější společností světa, která se právě chlubí patnáctkovým iPhonem nebo brýlemi pro virtuální realitu Apple Vision Pro. A také chce s vlastní streamovací službou doběhnout Netflix, což provádí na jednu stranu obdivuhodným, současně však dost agresivním a riskantním způsobem, na který mohou dojet i cizí ambiciózní produkce.
Argylle: Tajný agent
Argylle: Tajný agent
57%
Společnost sype stovky milionů dolarů do svých originálních velkofilmů, přičemž distribuční síly spojuje s tradičními hollywoodskými studii. Loni takto poslala do široké kino-distribuce dvousetmilionové Zabijáky rozkvetlého měsíce s Leonardem DiCapriem a Robertem De Nirem, jež by režisérovi Martinu Scorsesemu dnes možná nikdo jiný s garancí premiéry v domácích i světových kinech nezaplatil. Kritika 206 minut dlouhý snímek o vraždách původních obyvatel sice obdivuje a Akademie mu přiklepla deset oscarových nominací, ale tržby.z kin v hodnotě 156 milionů dolarů zní v klasickém smyslu úděsně.
Studia by za běžných okolností takový projekt nepodpořila, ale spolupráce s Paramount Pictures ztráty umenší a Apple může z oceňovaného filmu těžit na Apple TV+. Podobně se to má s Napoleonem Ridleyho Scotta, jenž při shodném dvousetmilionovém rozpočtu v kinech, kam jej poslalo Sony Pictures, vydělal 219 milionů. Také žádná sláva, ale historická epika má tři oscarové nominace a Scott na jablečnou platformu pošle prodloužený režisérský sestřih.
Argylle: Tajný agent
Argylle: Tajný agent | CinemArt
Argylle přišel podle mnoha zdrojů taktéž na 200 milionů, což však Vaughn opakovaně vyvracel. Snímek ostatně zafinancovala jeho produkční společnost Marv Studios už roku 2021, až poté se Apple přihlásil o práva na exkluzivní uvedení s přestřelenou dvousetmilionovou nabídkou. I když První mise Vaughnových Kingsmanů nedopadla o Vánocích 2021 vůbec dobře a v kinech propadla, v tajného agenta Argylleho se vkládala značná důvěra. Henry Cavill byl na vrcholu popularity a populární tvůrce snadno zlákal Sama Rockwella, Samuela L. Jacksona, Bryce Dallas Howard, Bryana Cranstona a nakonec i zpěvačku Dua Lipu, jejíž hudební hvězda každým rokem stoupá.
Plánovaná nová franšíza vtrhla do kinosálů počátkem února, kdy v nich bylo jinak pusto prázdno. Pouze Wonka ještě tančil v dozvucích vánoční atmosféry a Sydney Sweeney sváděla Glena Powella v romantice S tebou nikdy. Jenže Argylle, v Severní Americe nasazený do 3 605 kin a po světě do celkem 78 teritorií, za první víkend vytěžil jen 35 milionů dolarů. A jak víme, tato čísla s dalšími týdny rozhodně nerostou. Naopak klesají o to více, když má film podobně mizerné recenze jako Vaughnova novinka.
Příběh pojednává o spisovatelce špionážních románů (Howard) s fiktivním hrdinou Argyllem (Cavill), jejíž poslední kniha podezřele předpověděla skutečné teroristické spiknutí. Pro zločinecký syndikát se stává nepohodlnou a musí spoléhat na ochranu reálného špióna v podání Sama Rockwella. Kritici občas chválí kreativní akci a smršť nápadů, ale nad výsledkem ohrnují nos a třeba na Rotten Tomatoes zvedá palec nahoru pouze 34 % z 231 evidovaných recenzí.
Apple, jemuž s distribucí tentokrát pomáhá Universal, si tak připisuje značný propadák. Zazobanou firmu to ze Silicon Valley nevyžene, ale pro daný distribuční model, postavený na kompromisu mezi soupeřícími formami uvádění, se rýsuje dost negativní signál. Obdobné praktiky aplikoval také Netflix, který za hotový druhý a nadcházející třetí díl série Na nože zaplatil kolem 470 milionů dolarů. Natáčecí rozpočet je u konverzačních detektivek Riana Johnsona pochopitelně nižší, ale poskytnuté finance v něčí kapse skončily. Na nože 2 během krátkodobého uvedení v amerických kinech vydělalo 15 milionů dolarů a nikdo neví, jaká návratnost se dá přisoudit následnému úspěchu na Netflixu.
Na nože: Glass Onion
Na nože: Glass Onion | Netflix
Streamovací služby se ostatně předhánějí v nárůstu platících uživatelů a uživatelek, k čemuž jsou podobně prestižní projekty jako dělané. Jenže hybridní model uvádění má také vyhovět vizionářským filmařům, kteří chtějí vidět své draze vykoupené projekty na velkých plátnech. Celá diskuze kolem přežití kin ostatně dochází k jednoduché skutečnosti, že pokud popcornové svatostánky mají i nadále lákat publikum, filmy se v nich prostě musí promítat. Jestliže však velcí streameři budou stále utrácet nesmyslné sumy za potenciální hity, jež však nemají žádnou reálnou opěru ani ve vlastní značce, ani v neprůstřelné kvalitě (jako v případě Argylle), míra prodělečnosti vymýtí i poslední zbytky optimismu z narůstajících uživatelů.
Zbytečné rozhazování, které má pojistit prestiž a exkluzivitu hybridní distribuce, už si začíná vybírat svou daň. Mediálně rozebraným příkladem je nadcházející snímek Amazonu Road House od zkušeného režiséra a příležitostného hitmakera Douga Limana (Na hraně zítřka). Remake stejnojmenného akčňáku z osmdesátek láká na testosteronový souboj mezi Jakem Gyllenhaalem a Conorem McGregorem a v zádech má údajně nejlepší testovací projekce Limanovy kariéry. Jeff Bezos však nechce dál riskovat tučnými výplatami za uvedení v kinech a očekávaný film zamíří 21. března rovnou na Prime Video, což Liman nese hodně nelibě.
Opatrnost se po fiasku s Argylle, za nímž pochopitelně nestojí žádná vlivná spisovatelka či popová ikona, nabízí i z druhé strany. Ochota velkých studií přispět na distribuci „vizionářských“ děl s povážlivě vrtkavou návratností logicky zeslábne. To však pro kina nebude znamenat smrtící verdikt, naopak by mohlo jít o vítaný impulz – ovšem jen za předpokladu, že také streamovací služby postaví k peněžence zodpovědnější osobu a přestanou bláznit s předraženými rychlokvaškami. Za Zabijáky rozkvetlého měsíce jsme samozřejmě vděční, ale z principu ekonomické udržitelnosti je podobný vývoj zkrátka… neudržitelný.
zdroje: New York Post, Box Office Mojo