James Sheldon, narozen 12. listopadu 1920 v Manhattanu v New Yorku, byl významný americký televizní režisér, jehož kariéra zahrnovala čtyři desetiletí práce v televizním průmyslu.
Počátky kariéry
Sheldonův zájem o režii se zrodil v raném věku, kdy ho otec vzal na Wagnerovu operu v Metropolitní opeře. Uchvácen spektáklem a barvami, rozhodl se pro kariéru v režii, jelikož sám neuměl zpívat ani hrát na hudební nástroj. Svou profesionální dráhu zahájil jako uvaděč v NBC, kde se postupně vypracoval na asistenta režie v rozhlasových pořadech. Jeho první režijní příležitost přišla, když musel zastoupit nepřítomného režiséra. Následně několik let režíroval rozhlasové pořady jako We, The People, Crimes of Carelessness a Martha Deane. V době nástupu televize byl Sheldon přímo u zrodu nového média - v červnu 1948 režíroval televizní vysílání pořadu We, The People na CBS, což bylo první komerční vysílání této stanice, týden před premiérou Texaco Star Theatre s Miltonem Berlem. Sheldon režíroval v televizi od 40. do 80. let 20. století, zažil všechny technické inovace a změny formátů, stejně jako přechod od pořadů vytvářených reklamními agenturami k produkci plně kontrolované televizními stanicemi.
Zlatá éra televize
V 50. letech se Sheldon prosadil jako režisér různorodých pořadů, včetně sitcomu Mister Peepers, denní varieté The Eddie Albert Show, vojenské antologie West Point a dramatického seriálu The Millionaire. Významným momentem jeho kariéry bylo režírování pilotního dílu seriálu Mister Peepers s Wallym Coxem v hlavní roli. Producent Fred Coe mu nabídl režii poté, co Sheldon viděl Coxe vystupovat v klubu a byl jeho výkonem nadšen. Během práce na tomto seriálu objevil Tonyho Randalla, kterého obsadil do role, jež měla být původně malá, ale díky chemii mezi Randallem a Coxem se rozrostla na významnou postavu. Randall později vždy s vděčností připomínal, že mu Sheldon dal jeho první práci.
Rozmanitá filmografie
V roce 1953 Sheldon najal a režíroval Jamese Deana v díle Harvest pro antologický seriál Robert Montgomery Presents, čímž pomohl nastartovat Deanovu hereckou kariéru. Během své dlouhé kariéry režíroval Sheldon odhadem 1200 epizod televizních pořadů. Mezi jeho nejvýznamnější práce patří režie celé sezóny sitcomu The Bing Crosby Show, 44 epizod seriálu The Millionaire, 10 epizod Route 66, 8 epizod Room 222, Love, American Style a My Three Sons, 7 epizod The Fugitive, That Girl a Walt Disney's Wonderful World of Color, a také pilotní díl seriálu Family Affair.
Zvláštní místo v jeho filmografii zaujímá šest epizod kultovního seriálu The Twilight Zone z druhé a třetí sezóny, včetně klasických epizod jako I Sing the Body Electric a A Penny for Your Thoughts. V roce 1966 také režíroval epizodu seriálu Batman s Julie Newmar v roli Catwoman. Jednou z jeho nejpamátnějších prací byla epizoda The Twilight Zone s názvem It's A Good Life, ve které hrál Billy Mumy chlapce, který drží celé město ve strachu a vyžaduje, aby všichni "mysleli dobré myšlenky", jinak se setkají s jeho hněvem. Jak Rod Serling popisuje v úvodu epizody: "Och ano, zapomněl jsem na něco, že? Zapomněl jsem vás seznámit s monstrem. Toto je monstrum. Jmenuje se Anthony Fremont. Je mu šest let, má roztomilý dětský obličej a modré bezelstné oči."
Odkaz a pozdní kariéra
Sheldon pracoval na westernech (Death Valley Days, The Virginian, Wagon Train), antologických sériích (Armstrong Circle Theatre, Studio 57, Zane Grey Theater) a klasických seriálech (Naked City, Perry Mason, The Man From U.N.C.L.E., M*A*S*H, The Waltons a Cagney & Lacey). V rozhovoru z roku 2005 pro Archive of American Television řekl: "Myslím, že chci být zapamatován jako člověk, který přispěl k průmyslu, který začínal a dosáhl velkých výšin." Sheldon, rodák z New Yorku, studoval divadlo na University of North Carolina a začínal jako uvaděč a průvodce v NBC na počátku 40. let. Režíroval epizodu rozhlasového seriálu We, the People, a poté s tímto pořadem přešel k televizi.
James Sheldon zemřel 12. března 2016 ve věku 95 let ve svém domě na Manhattanu v New Yorku na komplikace spojené s rakovinou. Zanechal po sobě mimořádný odkaz jako jeden z průkopníků televizní režie, který pomohl formovat médium od jeho počátků až do moderní éry.