Edouard Baer, narozen 1. prosince 1966 v Boulogne-Billancourt (Hauts-de-Seine, Francie), je francouzský herec, režisér, scenárista, filmový producent a rozhlasová osobnost. Pochází z privilegované rodiny – jeho otec Philippe Baer byl vysokým státním úředníkem a sběratelem umění, přítelem spisovatele Jeana d'Ormessona. Edouard má sourozence Pauline, která se prosadila jako spisovatelka, a Juliena, úspěšného hudebního skladatele.
Počátky kariéry a průlom
Edouard Baer začínal svou kariéru v 90. letech, kdy se objevil v několika menších filmových rolích. Jeho herecká dráha nabyla na významu koncem 90. let, kdy zazářil ve filmu Rien sur Robert (1999). Následně debutoval jako režisér s filmem La Bostella (2000), který sám napsal, režíroval a ztvárnil v něm hlavní roli. Film vypráví příběh skupiny přátel, kteří se sejdou v domě v Camargue, aby připravili televizní show. Toto dílo vycházelo z krátkých skečů, které Baer předtím vytvářel pro francouzskou talk show.
Kultovní role a uznání
Rok 2001 znamenal pro Baera zásadní průlom, když ztvárnil egyptského písaře Otise v úspěšné komedii Alaina Chabata Asterix a Obelix: Mise Kleopatra. Jeho postava se stala kultovní figurou francouzské kinematografie. Téhož roku získal prestižní divadelní ocenění Molière za mužský herecký objev roku 2001 za svou roli ve hře Cravate club, kterou napsal Fabrice Roger-Lacan a režírovala Isabelle Nanty. Toto ocenění potvrdilo jeho talent nejen ve filmovém, ale i v divadelním prostředí.
Herecká všestrannost
Baerova raná herecká kariéra zahrnovala role v komediích jako Loose Screws (1994), L'Appartement (1996) a Rien sur Robert (1999). Objevil se také ve filmech Terror Firmer (1999), La Bostella (2000) a Les Freres Soeur (2000). Pokračoval v hraní v produkcích jako Asterix a Obelix: Mise Kleopatra (2002) s Gérardem Depardieu, Alias Betty (2002) se Sandrine Kiberlain a God is Great, I'm Not (2002). Zahrál si také ve filmu Double Zero (2004) s Ericem Judorem.
V roce 2007 ztvárnil roli Doranta ve filmu Molière režiséra Laurenta Tirarda, kde hrál po boku Romaina Durise. Film volně vychází ze života slavného francouzského dramatika a Baer v něm exceluje jako zchudlý šlechtic, který využívá hlavní postavu.
Režisérská dráha
Vedle herectví se Edouard Baer prosadil i jako režisér. Po debutu s La Bostella (2000) natočil v roce 2005 film Akoibon. V roce 2016 režíroval film Ouvert la nuit (Otevřeno v noci), ve kterém sledujeme příběh divadelního ředitele, který má jednu noc na záchranu svého divadla. Luigi, hlavní postava, musí během jediné noci najít opici schopnou vystoupit na jevišti, získat zpět důvěru svého japonského režiséra, obnovit důvěru svého týmu a respekt své nejlepší přítelkyně, která je zároveň jeho nejbližší spolupracovnicí.
V roce 2021 natočil svůj čtvrtý celovečerní film jako režisér – Adieu Paris. Film je věnován Jeanu-Françoisi Stéveninovi, který ve filmu ztvárnil postavu Jeffa a zemřel před uvedením snímku. Děj se točí kolem skupiny přátel v pokročilém věku, významných osobností pařížského uměleckého světa, kteří se každoročně scházejí v jedné z nejslavnějších restaurací – La Closerie des Lilas. Tato skupina zahrnuje spisovatele, sochaře, zpěváka, filozofa, divadelního ředitele a herce. Pro tento film se Baerovi podařilo shromáždit impozantní herecké obsazení včetně Gérarda Depardieu, Pierra Arditiho, Jackie Berroyera, Françoise Damiense, Léy Drucker, Isabelle Nanty, Bernarda Murata, Bernarda Le Coqa, Benoîta Poelvoorda, Ludivine Sagnier a Daniela Prévosta.
Další umělecké aktivity
Kromě herectví a režie se Edouard Baer věnuje také scenáristice, filmové produkci a rozhlasové tvorbě. V roce 2005 propůjčil svůj hlas postavě Ratcheta ve francouzské verzi animovaného filmu Roboti. V roce 2009 se zúčastnil francouzského televizního pořadu Rendez-vous en terre inconnue.
Osobitý styl a význam
Edouard Baer je známý svým osobitým stylem, výřečností a kultivovaným projevem. Jeho komediální talent je založen na inteligentním humoru, slovních hříčkách a schopnosti improvizace. Fanoušci obdivují jeho uvolněnost, eleganci, citlivost, výmluvnost a literární kulturu. Baer má mimořádný dar přirozeně a přesvědčivě přednášet i složité dialogy, což z něj činí vyhledávaného herce pro komediální role. Jeho režisérská tvorba se vyznačuje smyslem pro absurditu, emoce a propracované postavy, které jsou často stejně vtipné jako dojemné.
V současnosti patří Edouard Baer k nejvýraznějším osobnostem francouzské kinematografie, která úspěšně kombinuje hereckou, režisérskou i scenáristickou dráhu. Jeho všestranný talent a charakteristický styl z něj činí jednu z nejrespektovanějších postav francouzského kulturního života.