Do tuzemských kin se pomalu blíží celovečerní debut Petra Hátleho Manželé Stodolovi o známém vraždícím páru. Zobrazení reálných vrahů ve filmu budí očekávání i pochopitelné kontroverze. Stejně jako v zahraničí, i v Česku mají ale snímky inspirované opravdovými zločiny dlouhou tradici.
Články 11
I v roce 2024 na nás čeká solidní porce žánrově pestrých českých filmových novinek. Těšit se můžete na řadu lehčích komedií, dokument o Karlosu Vémolovi či o Petru Jandovi, drama inspirované příběhem manželů Stodolových nebo na fanouškovsky laděný výpravný historický kus pojednávající o křižákovi z Plzeňska, z něhož se stal pomyslný Robin Hood.
Státní fond kinematografie představil sedm celovečerních filmových projektů (přihlásilo se jich dvacet sedm), na jejichž vznik rozdělil 64 miliony korun. Vedle ambiciózních počinů podpořil též tři debutantky a pokračování jedné úspěšné fantasy pohádky.
Tomáš Weinreb a Petr Kazda, tvůrci oceňovaného filmu Já, Olga Hepnarová (2016), začali natáčet nový snímek. Melodrama Nikdo mě nemá rád vzniká v mezinárodní koprodukci producentů z České republiky, Slovenska, Francie a Švýcarska, s mezinárodním obsazením a za velkého zájmu a podpory filmového festivalu v Berlíně.
Koprodukční snímek o poslední československé ženě odsouzené k trestu smrti si odneslo cenu v kategorii Nejlepší celovečerní hraný nebo animovaný film. V rámci dokumentární tvorby získal Zlatého ledňáčka snímek Martina Kollara 5 October. In memoriam byl studentskou porotou oceněn režisér Martin Dolenský za Uspávačku.
Sobotní předávání Cen české filmové kritiky patřilo převážně dílům Já, Olga Hepnarová (2016) a Rodinný film (2015). První zmiňovaný si odnesl čtyři ceny, druhý obdržel cenu za nejlepší film a scénář. V kategorii dokumentární tvorby uspěl Normální autistický film (2016) Miroslava Janka. Novou kategorii Mimo kino ovládl seriál Pustina (2016).
Celkem 13 děl se dočkalo nominace na Ceny české filmové kritiky 2016. Nejvíc jich má snímek o české vražedkyni Já, Olga Hepnarová (2016), který jako svůj debut natočila dvojice Petr Kazda a Tomáš Weinreb, a drama Rodinný film (2015) Olma Omerzua. Oba snímky posbíraly 6 nominací.
Soudě dle všemožných ocenění a účastí na mezinárodních festivalech se poslední dobou českým tvůrcům daří. Poroty a dramaturgy zaujal Altrichterův Schmitke (2014), Hudečkův Furiant (2015), Horákova Domácí péče (2015), Václavovo drama Nikdy nejsme sami (2016). Půjde koprodukční drama Já, Olga Hepnarová (2016), film Petra Zelenky Ztraceni v Mnichově (2015) nebo dokument Heleny Třeštíkové Mallory (2015) ve šlépějích Aloise Nebela (2011), který před lety uspěl v Evropských Filmových Cenách neboli evropských Oscarech?
10. července roku 1973 nasedla 22 letá Olga Hepnarová do nákladního automobilu Praga RN a na tramvajové zastávce Strossmayerovo náměstí v Praze najela do hloučku postávajících lidí. 8 z nich zemřelo. Hepnarová byla jako poslední žena na území Československa popravena 12. března 1975. Koprodukční film Já, Olga Hepnarová (2016) bude ve světové premiéře uveden na letošním festivalu Berlinale. V českých kinech od 24. března.
Koprodukční snímek Já, Olga Hepnarová (2016) autorské dvojice Petr Kazda a Tomáš Weinreb byl vybrán v rámci světové premiéry do oficiálního programu mezinárodního festivalu Berlinale (11. - 21. 2. 2016). Film bude součástí prestižní soutěžní sekce Panorama, která se snaží smazat hranice mezi uměleckými ambicemi a komercí.
Celá řada režisérů-debutantů chystá v letošním a následujících letech filmové novinky. Těšit se můžete též na premiéry děl zavedených tvůrců, na velkofilmy, celou řadu zajímavých dokumentů i neotřelých žánrových novotvarů. Představujeme premiéry českých a koprodukčních filmů, na které budete moci vyrazit do kina. Přinášíme též informace o snímcích v různé fázi rozpracovanosti. Některé z nich ale třeba vůbec nevzniknou. (Úvodní fotka je z filmu Tajemství a smysl života).