Alexander Hackenschmied

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Alexander Hackenschmied
Alexander Hackenschmied, narozen 17. prosince 1907 v Linci (Rakousko), zemřel 26. července 2004 v New Yorku (USA), byl významný český a americký režisér, fotograf, kameraman, střihač a průkopník avantgardního filmu. Počátky kariéry v Československu Alexander Hackenschmied vyrůstal v Praze, kde po maturitě v roce 1927 začal studovat architekturu na ČVUT a navštěvoval přednášky z dějin umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Od konce dvacátých let se aktivně věnoval fotografii, kterou vnímal jako cestu k filmu. Svým pojetím se zařadil mezi přední představitele české "Nové fotografie". V roce 1930 vytvořil svůj první film Bezúčelná procházka, který je považován za počátek československé filmové avantgardy. Téhož roku uspořádal výstavu "Nová česká fotografie" a zorganizoval první přehlídku evropských avantgardních filmů v pražském kině Kotva. Přispíval do časopisu Pestrý týden a publikoval články o fotografii a filmu, v nichž formuloval novou estetiku obou médií. Filmová tvorba ve třicátých letech V počátcích své filmové kariéry pracoval Hackenschmied v české hrané kinematografii jako architekt (Erotikon), výtvarník (Obrácení Ferdyše Pištory), střihač (Loupežník), asistent režie (Extase) a kameraman (Listopad). Kromě hraného filmu rozvíjel i vlastní dráhu dokumentaristy a avantgardisty. Po Bezúčelné procházce natočil film Na Pražském hradě (1931) a významně spolupracoval s producentem Ladislavem Koldou a režisérem Karlem Plickou na filmech Zem spieva, Stará kultura slovenská a Jaro v Praze. V letech 1935-1938 působil ve zlínských ateliérech Baťa, kde natáčel dokumenty, reklamy a reportáže. K jeho nejvýznamnějším dílům z tohoto období patří Karlovy Vary, Město živé vody (1935, s hudbou Bohuslava Martinů) a reklamní film Silnice zpívá (1937), který získal zlatou medaili na Světové výstavě v Paříži. Emigrace a americká kariéra Na konci třicátých let spolupracoval s americkým filmařem Herbertem Klinem na celovečerním dokumentu Crisis (1939) o politické situaci v Sudetech. V únoru 1939 emigroval do Paříže a později téhož roku odcestoval do New Yorku. V USA natočil podle scénáře Johna Steinbecka hraný dokument Forgotten Village (Zapomenutá vesnice, 1941). V roce 1942 se seznámil a oženil s Mayou Deren (vlastním jménem Eleonora Derenkovskaja), básnířkou a filmovou teoretičkou, s níž našel kongeniální partnerku. V roce 1942 změnil své jméno na Alexander Hammid, když získal americké občanství. Průkopník americké avantgardy S Mayou Deren vytvořil v roce 1943 experimentální film Meshes of the Afternoon (Odpolední osidla), který se stal ikonickým dílem americké filmové avantgardy a byl v roce 1990 zařazen do Národního filmového registru Knihovny Kongresu pro svůj kulturní a historický význam. Hammid se objevil také v Derenině experimentálním filmu At Land (1944). V roce 1944 režíroval dokument s dirigentem Arturem Toscanini Hymn of the Nations, produkovaný Úřadem pro válečné informace. Jeho dokument Library of Congress (1945) byl nominován na Oscara za nejlepší krátký dokument. V roce 1951 spolurežíroval s Gianem Carlem Menottim filmovou verzi Menottiho opery The Medium. Pozdější kariéra a úspěchy V padesátých a šedesátých letech se Hammid věnoval dokumentární tvorbě. V roce 1964 režíroval svůj poslední film To Be Alive! (Být naživu!), který byl promítán na Světové výstavě v New Yorku a v roce 1965 získal Oscara za nejlepší krátký dokument. Více než 25 let spolupracoval s filmařem Francisem Thompsonem, s nímž vytvořil řadu dokumentů a několik filmů pro širokou veřejnost. K jejich nejznámějším dílům patří první film ve formátu IMAX To Fly! (Létat!). Hammid a Thompson také společně vytvořili multiprojekční filmy pro velké výstavy, jako byly We Are Young (Jsme mladí, 1967) pro Expo v Montrealu, poetická esej US (My, 1968) a umělecká výpověď o letu Apolla 11 Moonwalk One (První kroky na Měsíci, 1971/72). Československo znovu navštívil až v roce 1986. Alexander Hammid zemřel ve svém bytě na Manhattanu ve věku 96 let jako uznávaný průkopník experimentálního filmu a fotografie, jehož dílo ovlivnilo generace filmařů po celém světě.



Alexander Hackenschmied: Filmy a pořady 60


Dodatečné informace

Narození:
17. 12. 1907
Linec, Horní Rakousko, Rakousko-Uhersko
Úmrtí:
26. 7. 2004
New York City, New York, USA
Alt. jména:
Alexander Hammid

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.