Erika Jane Christensen, narozená 19. srpna 1982 v Seattlu ve státě Washington, je americká herečka. Vyrůstala v předměstské části Los Angeles, kam se s rodinou přestěhovala ve čtyřech letech. Již ve dvanácti letech věděla, že se chce stát herečkou, a díky svému talentu a odhodlání brzy získala první pracovní příležitosti v reklamách pro McDonald's a Volvo.
Počátky kariéry
Svou profesionální hereckou kariéru zahájila v roce 1997 vedlejší rolí v komedii Leave It to Beaver a hostováním v dramatickém seriálu Nothing Sacred. Následně se objevila v řadě populárních televizních seriálů konce 90. let, včetně Frasier, The Practice, Třetí planeta od Slunce a Dotyk anděla. V roce 1999 účinkovala v televizním filmu Disney Channel Can of Worms a ztvárnila roli Abigail Winthrop v krátkodobém sitcomu Thanks na CBS. Ve stejném roce se také objevila v hudebním videoklipu Michaela Jacksona k písni "Childhood".
Průlom v kariéře
Zásadní zlom v její kariéře přišel v roce 2000, kdy ztvárnila roli Caroline Wakefield, drogově závislé dcery protidrogového cara v oceňovaném kriminálním dramatu Traffic režiséra Stevena Soderbergha. Za tento výkon získala ocenění za průlomový ženský herecký výkon na MTV Movie Awards, cenu za vynikající ženský výkon na Young Hollywood Awards a spolu s ostatními herci také cenu za vynikající herecký výkon od Screen Actors Guild. Časopis People ji následně zařadil mezi "průlomové hvězdy roku 2001".
Filmová kariéra
Po úspěchu ve filmu Traffic následovala řada významných filmových rolí. V roce 2002 ztvárnila Madison Bell, posedlou středoškolačku ve thrilleru Swimfan, kde hrála po boku Jesseho Bradforda. Ve stejném roce se objevila v kriminálním dramatu Home Room a v komedii The Banger Sisters, kde hrála dceru Susan Sarandon.
V roce 2003 účinkovala v televizní adaptaci románu Na Větrné hůrce od MTV, kde také nahrála několik písní pro soundtrack. Následovaly role ve filmu The Perfect Score (2004), kde ztvárnila nadanou studentku Annu po boku Scarlett Johansson a Chrise Evanse, a v hororu Riding the Bullet (2004).
Rok 2005 byl pro Eriku Christensen mimořádně plodný. Objevila se ve filmu The Upside of Anger po boku Kevina Costnera a Joan Allen, v rodinném dramatu The Sisters s Marií Bello a Elizabeth Banks, a v thrilleru Flightplan, kde ztvárnila letušku Fionu ve filmu s Jodie Foster v hlavní roli. Tento film, režírovaný Robertem Schwentkem, se stal komerčním úspěchem a celosvětově vydělal přes 223 milionů dolarů.
Televizní úspěchy
V roce 2006 se Christensen vrátila k televizní tvorbě jako hlavní postava v seriálu Six Degrees na ABC, který byl však po jedné sezóně zrušen. Její nejvýznamnější televizní role přišla v roce 2010, kdy byla obsazena do role Julie Braverman-Graham v rodinném dramatickém seriálu Parenthood na NBC. Seriál sledoval osudy rodiny Bravermanových a Erika v něm ztvárnila nejmladší dceru rodiny, právničku, která se potýká s výzvami v osobním i profesním životě. Za svůj výkon v tomto seriálu, který běžel až do roku 2015, získala v roce 2014 cenu Gracie Award za vynikající ženský herecký výkon ve vedlejší roli v dramatickém seriálu.
Pozdější projekty
Po skončení seriálu Parenthood se Christensen objevila v krátkodobém kriminálním seriálu Wicked City (2015) na ABC, kde ztvárnila Betty Beaumontaine, svobodnou matku, která se zamiluje do sériového vraha. V roce 2017 hrála v životopisném filmu The Case for Christ, kde ztvárnila manželku investigativního novináře Lee Strobela, a v dramatickém seriálu Ten Days in the Valley jako Ali Petrovich.
Mezi její další významné projekty patří role v televizních filmech jako Anything for Love (2016), Confirmation (2016) a The Follower (2016). V roce 2019 ztvárnila roli Gertie v mafiánské komedii Clover a objevila se v televizním filmu To Have and to Hold.
Osobní život
Erika Christensen je členkou Scientologické církve, v níž byla vychována svými rodiči. V listopadu 2014 se zasnoubila s cyklistou Colem Manessem, za kterého se provdala 5. září 2015 v Palm Springs v Kalifornii. Pár má dvě dcery a žije v Los Feliz v Los Angeles.
Během své kariéry Erika Christensen prokázala mimořádnou všestrannost a schopnost ztvárňovat širokou škálu postav, od drogově závislých teenagerů přes psychopatické stalkerky až po oddané matky a profesionálky. Její talent a odhodlání z ní učinily respektovanou osobnost v hollywoodském filmovém a televizním průmyslu.