Benedek Fliegauf

7.0
Benedek Fliegauf
Benedek "Bence" Fliegauf, narozen 15. srpna 1974 v Budapešti, je maďarský filmový režisér a scenárista. Patří mezi mezinárodně nejuznávanější režiséry současnosti, který se proslavil svým osobitým filmovým stylem a propracovanou prací se zvukem. Cesta k filmu Fliegauf původně plánoval stát se spisovatelem, ale kvůli finančním potížím musel své plány opustit. Nikdy nestudoval filmovou školu. V letech 1995-1998 studoval scénografii a následně pracoval jako asistent režie v maďarské televizi, kde se postupně vypracoval na pozici režiséra a střihače. Jako asistent režie se učil od významných maďarských tvůrců Miklóse Jancsó a Árpáda Sopsitse. Svůj režijní debut uskutečnil v roce 1999 dokumentem Határvonal. První úspěch přišel s krátkým filmem Beszélő fejek (2001), za který získal ocenění za nejlepší experimentální film na Maďarském filmovém týdnu. Mezinárodní průlom V roce 2003 natočil Fliegauf svůj první celovečerní film Forest (Rengeteg), který balancuje mezi komedií a dramatem a vypráví příběhy mladých Maďarů žijících v Budapešti. Film byl natočen digitálně s amatérskými herci v hlavních rolích a získal cenu Wolfganga Staudteho a cenu kritiků Gene Moskowitz na Berlínském mezinárodním filmovém festivalu. Podle německého filmového časopisu Filmdienst připomínal eliptický dramatický a dokumentární styl filmu Forest díla dánského hnutí Dogma. Sám Fliegauf však uvedl, že aplikoval estetiku budapešťské filmové školy 70. let, následující práci svého slavného krajana Bély Tarra. Uznávaný tvůrce Rok 2004 přinesl Fliegaufovi velký mezinárodní úspěch s jeho druhým celovečerním filmem Dealer. Tento psychologický profil emocionálně zdevastovaného mladého drogového dealera (v podání Feliciána Keresztese), který nakonec spáchá sebevraždu, byl natočen bez dotací, s malým týmem, mobilními digitálními kamerami a amatérskými herci. Film získal Cenu publika Berliner Zeitung na Berlínském filmovém festivalu a několik cen za nejlepší režii, včetně ocenění na festivalu v Mar del Plata a na Maďarském filmovém týdnu. Jeho práce byla přirovnávána k filmům Bély Tarra a Andreje Tarkovského, ačkoli sám Fliegauf uvedl jako zdroje inspirace Davida Lynche a Sergia Leoneho. Mezinárodní uznání Po úspěchu filmu Dealer natočil Fliegauf dva krátké filmy (A sor, 2004; Pörgés, 2005) a v roce 2007 se vrátil k celovečernímu filmu s dílem Milky Way (Tejút), které mu přineslo Zlatého leoparda na Mezinárodním filmovém festivalu v Locarnu v kategorii "Filmaři současnosti". Úspěch filmu Dealer mu umožnil natočit v roce 2010 jeho první anglicky mluvený celovečerní film Womb. Tento evropský koprodukční snímek vypráví příběh mladé ženy (v podání Evy Green), která se nemůže vyrovnat se ztrátou svého dětského miláčka, nechá jeho tělo naklonovat, sama dítě odnosí a vychovává ho jako svého syna. V roce 2012 natočil Fliegauf film Just the Wind, inspirovaný sérií vražd pěti obětí, které cílily na romské obyvatelstvo v jeho zemi. Za tento film získal Velkou cenu poroty - Stříbrného medvěda na 62. Berlínském filmovém festivalu. V roce 2016 následoval film Lily Lane (Liliom ösvény), který vypráví příběh matky hledající svého odcizeného otce po smrti své matky. Fliegauf je považován za perfekcionistu, který je známý tím, že kontroluje téměř všechny umělecké aspekty svých filmů, včetně hudby a vizuálního designu. Jeho filmy se vyznačují progresivní prací s filmovým obrazem a propracovanou prací se zvukem, za který je ve svých filmech sám odpovědný a který v jeho dílech nabývá rovnocenné role obrazu. Kromě práce ve filmovém průmyslu založil Fliegauf umělecký kolektiv známý jako Raptor's Kollektíva a byl jedním ze zakládajících členů a později manažerem maďarské punkrockové kapely C.A.F.B.



Benedek Fliegauf: Filmy a pořady 67


Dodatečné informace

Narození:
15. 8. 1974
Budapešť, Maďarsko
Alt. jména:
Bence Fliegauf

Další články

  1. Postavím scenérie Osvětimi a dalších genocid z lega
    28. 8. 2011
    Postavím scenérie Osvětimi a dalších genocid z lega

    Rozhovor - Hostem Freshfilmfestu je v Praze i jeden z hlavních představitelů současného uměleckého filmu Benedek Fliegauf, jehož filmy se pohybují na pomezí experimentu a audiovizuálního minimalismu. O jeho talentu svědčila před lety klaustrofobní Houština (2003), ve Varech hypnotizoval publikum temný melancholický Dealer (2004). Na locarnském festivalu triumfovala vizuální bezeslovná Mléčná dráha (2007) a distribuční společnost Artcam nyní zakoupila do našich kin jeho anglicky mluvenou novinku Lůno (Womb). V ní autor poprvé obsadil profesionální herce a vypráví lineární příběh zasazený do blízké budoucnosti, který se zabývá se tématem klonování.

  2. Film s bývalou bondgirl není jednoduchá zábava. Zamýšlí se nad klonováním
    17. 8. 2011
    Film s bývalou bondgirl není jednoduchá zábava. Zamýšlí se nad klonováním

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.