Karin Ugowski (rozená Komischke, narozena 11. července 1943 v Berlíně) je německá herečka, filmová producentka a podporovatelka umění a kultury, která se stala jednou z nejvýznamnějších tváří východoněmecké kinematografie 60. let. Proti vůli rodičů nastoupila v roce 1962 na filmovou univerzitu v Babelsbergu, kde v roce 1965 získala bakalářský titul v oboru drama.
Začátky kariéry a pohádkové filmy
Během studií herectví získala pozornost a široké uznání za své okouzlující, ale sebevědomé ztvárnění princeznovských rolí v německých klasických filmech na počátku 60. let založených na historických pohádkách. Karin Ugowski se proslavila především třemi pohádkovými filmy studia DEFA: Mother Holly (1963), The Golden Goose (1964) a King Thrushbeard (1965), kde hrála po boku kultovního německého herce Manfreda Kruga. Její první filmové role byly silně spojeny s ideálem ženské mladosti a krásy 60. let poválečného Německa a v této době se již stala začínající filmovou hvězdou budující si fanouškovskou základnu.
Westernové a sci-fi filmy
V 70. letech rozšířila Karin Ugowski svou filmografii o další žánry. Objevila se ve westernu Osceola (1971) režiséra Konrada Petzolda po boku Gojka Mitice, který patřil mezi populární východoněmecké "rudé westerny". Hrála také v sci-fi filmu Signals: A Space Adventure (1970) režiséra Gottfrieda Kolditza, který byl natočen v 70mm formátu a chtěl být vážným sci-fi filmem ve stylu 2001: Vesmírná odysea.
Televizní práce a pozdější kariéra
Karin Ugowski byla jednou z prvních oficiálních ženských policejních detektivek v německé televizi vedle Sigrid Göhler, když se objevila jako poručík Helga Lindt v epizodě "Blutgruppe AB" kriminálního seriálu Polizeiruf 110 z roku 1972. Celkově se herečka podílela na více než 80 divadelních produkcích a více než 150 filmových a televizních produkcích.
Návrat na filmové plátno
Po dlouhé pauze se Karin Ugowski vrátila na filmové plátno v mezinárodně uznávaném dramatu Foxtrot (2017) režiséra Samuela Maoza, kde hrála matku hlavního protagonista trpící demencí. V tomto filmu ztvárnila Michaelovu matku, přeživší holocaustu nyní postiženou demencí. Film byl uveden v soutěžní sekci 74. mezinárodního filmového festivalu v Benátkách, kde získal Stříbrného lva za nejlepší režii.
Osobní život a profesní angažovanost
Během studií herectví se seznámila se svým prvním manželem Eberhartem Ugowskim a rychle se vdala. Přestože manželství trvalo jen několik let, příjmení Ugowski si ponechala i po rozvodu v roce 1967 kvůli rozpoznatelnosti jména. Od roku 2006 je Karin Ugowski aktivní členkou Německé filmové akademie a členkou poroty pro německou filmovou cenu LOLA.
Odkaz a současnost
Politicky lze Karin Ugowski považovat za kritickou vůči jakémukoli systému, což je odůvodněno její vlastní historií a odráží se to v jejím závazku k politickému divadlu a různým interpretačním čtením. Karin Ugowski zůstává významnou postavou německé kinematografie, jejíž kariéra překlenula několik desetiletí a různé politické systémy, od východoněmeckého DEFA studia až po současnou mezinárodní produkci.