Amy Taubin

5.9

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Amy Taubin
Amy Taubin (narozena 10. září 1939 v New Yorku, USA) je americká filmová kritička, herečka, režisérka a pedagožka. Patří mezi významné osobnosti americké experimentální filmové scény a uznávané filmové kritiky. Vzdělání a počátky kariéry Amy Taubin získala bakalářský titul na Sarah Lawrence College a magisterský titul v oboru filmových studií na New York University. Její profesionální dráha začala v divadle, kde působila jako herečka v broadwayských a off-broadwayských produkcích. Významnou roli ztvárnila v broadwayské adaptaci hry The Prime of Miss Jean Brodie v Helen Hayes Theatre, kde hrála postavu Sandy. Představení režíroval Michael Langham a dočkalo se 379 repríz. Experimentální film a herecká kariéra V 60. a 70. letech se Taubin stala součástí newyorské avantgardní umělecké scény. Její filmová herecká kariéra je spojena především s experimentálními filmy. Nejvýznamnější je její účinkování ve filmu Wavelength (1967) režiséra Michaela Snowa, který je považován za přelomové dílo strukturálního filmu. Snow ji obsadil díky jejím předchozím hereckým zkušenostem z divadla. Tento experimentální film, sestávající z 45minutového zoomu na fotografii na zdi, získal hlavní cenu na experimentálním filmovém festivalu v Knokke v Belgii. Taubin se objevila také v dalších významných experimentálních filmech, včetně 'Rameau's Nephew' by Diderot (Thanx to Dennis Young) by Wilma Schoen (1974), opět pod režijním vedením Michaela Snowa. Tento čtyřhodinový film zkoumá vztah mezi zvukem a obrazem a je považován za jeden z nejambicióznějších experimentů se zvukovým filmem. V roce 1980 propůjčila svůj hlas postavě ve filmu Journeys from Berlin/1971 režisérky Yvonne Rainer, kde spolu s umělcem Vitem Acconcim namluvila dialog páru diskutujícího o revoluci a terorismu. Režijní tvorba Kromě herectví se Taubin věnovala i vlastní filmové tvorbě. V roce 1981 režírovala experimentální krátký film In the Bag, který je součástí sbírky Muzea moderního umění v New Yorku (MoMA). Podle filmového teoretika Noëla Carrolla film zachycuje přibližně dvacetiminutové hledání něčeho v opotřebované patchworkové tašce, přičemž divák neví, co je předmětem hledání. Kritická a kurátorská činnost Amy Taubin je především uznávanou filmovou kritičkou. Působí jako přispívající redaktorka prestižních filmových časopisů Film Comment a britského Sight & Sound. V minulosti pravidelně psala pro The Village Voice (1987-2001), kde založila vlivnou rubriku o nezávislém filmu "Art and Industry", The SoHo Weekly News, The Millennium Film Journal a Artforum. V letech 1983-1987 pracovala jako kurátorka videa a filmu v experimentálním uměleckém prostoru The Kitchen v New Yorku. Pedagogická činnost a ocenění Taubin vyučuje na New York School of Visual Arts, kde získala titul Distinguished Art Historian-Teacher. Působila v představenstvu Anthology Film Archives a ve výběrové komisi Film Society of Lincoln Center. V roce 2004 obdržela ocenění "Art Historian/Teacher" od School of Visual Arts a také Logos-Siegfried Kracauer Award od Anthology Film Archives. V roce 2020 jí byla udělena spisovatelská cena v kategorii krátkých textů od Warholovy nadace. Publikační činnost Mezi její významné publikace patří kniha o filmu Taxi Driver Martina Scorseseho vydaná v rámci edice Classic Films britského Filmového institutu (BFI). Je také spoluautorkou knih o umělcích a filmařích, jako jsou Douglas Gordon, James Nares a Agnès Varda.


Amy Taubin: Filmy a pořady 18


Dodatečné informace

Narození:
10. 9. 1939

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.