Roma Bahn, narozená 30. října 1896 v Berlíně, Německo, byla významná německá divadelní a filmová herečka. Zemřela 11. ledna 1975 v Bonnu, Severní Porýní-Vestfálsko, Západní Německo.
Vzdělání a počátky kariéry
Roma Bahn získala herecké vzdělání na prestižní Schauspielschule des Deutschen Theaters pod vedením legendárního Maxe Reinhardta. Její filmová kariéra začala již v roce 1919, ale v následujících letech se prosadila především na divadelních prknech, kde našla vděčné uplatnění svého talentu.
Divadelní průlom
Zásadní zlom v její kariéře přišel v roce 1928, kdy ztvárnila roli Polly Peachum v původním berlínském nastudování Brechtovy a Weillovy Žebrácké opery (Die Dreigroschenoper). Premiéra se uskutečnila 31. srpna 1928 v Theater am Schiffbauerdamm v Berlíně a stala se jednou z nejvýznamnějších divadelních událostí 20. století. Zajímavostí je, že Roma Bahn převzala roli Polly pouhý týden před premiérou, když původně obsazená Carola Neher musela ze zdravotních důvodů odstoupit. Její ztvárnění Polly významně přispělo k obrovskému úspěchu inscenace, která se stala jedním z nejvýznamnějších děl výmarské republiky.
Filmová kariéra
V němém filmu debutovala Roma Bahn již v roce 1920 ve snímku From Morning to Midnight (Von Morgens bis Mitternachts), expresionistickém díle režiséra Karla Heinze Martina. V tomto avantgardním filmu, který je považován za jeden z nejvýznamnějších příkladů německého expresionismu, ztvárnila hned čtyři různé role. Film vypráví příběh pokladníka, který zpronevěří peníze a hledá uspokojení v politice, sportu, lásce a náboženství.
Dalším významným filmem v její kariéře byl The Living Dead (Unheimliche Geschichten) z roku 1932, režírovaný Richardem Oswaldem. Tento hororový snímek kombinoval prvky komedie a byl remakem Oswaldova stejnojmenného filmu z roku 1919. Roma Bahn zde ztvárnila roli manželky vraha, kterého hrál Paul Wegener. Film byl adaptací povídek Edgara Allana Poea a Roberta Louise Stevensona.
V roce 1939 se objevila v hudebním dramatu The Dream of Butterfly (Il sogno di Butterfly, německy Premiere der Butterfly), režírovaném Carminem Gallonem. Tento italsko-německý film byl variací na příběh opery Madame Butterfly a vyprávěl o operní zpěvačce, jejíž život se podobá osudu hlavní hrdinky Pucciniho opery.
V pozdější fázi své kariéry se Roma Bahn objevila také v poválečném západoněmeckém romantickém dramatu Like Once Lili Marleen (Wie einst Lili Marleen) z roku 1956, režírovaném Paulem Verhoevenem. Film se odehrává během druhé světové války a poválečných let a vypráví příběh houslařského mistra, který se po letech v sovětském zajetí vrací domů do Berlína.
Poválečná divadelní kariéra
Po druhé světové válce pokračovala Roma Bahn v intenzivní divadelní práci. V letech 1945-1951 působila v berlínském Hebbel Theater a následně v letech 1951-1962 v prestižním Schillertheater. Během této doby se etablovala jako respektovaná charakterní herečka.
Dabing a rozhlasová práce
Kromě divadelní a filmové práce se Roma Bahn věnovala také dabingu. Propůjčila svůj hlas řadě významných anglicky mluvících hereček, včetně Mary Astor, Kay Medford, Betty Davis, Mildred Dunnock a Gladys Cooper. Tato část její kariéry dokládá její všestrannost a schopnost přizpůsobit svůj herecký projev různým typům rolí.
Osobní život
V osobním životě byla Roma Bahn třikrát vdaná. Jejími manžely byli Hugo Häring, Eda Rost a Karl Heinz Martin, který byl zároveň režisérem jejího prvního významného filmu From Morning to Midnight.
Roma Bahn zemřela 11. ledna 1975 v Bonnu ve věku 78 let. Zanechala po sobě významné kulturní dědictví jako jedna z výrazných osobností německého divadla a filmu první poloviny 20. století, která svou kariérou překlenula období od výmarské republiky přes nacistickou éru až po poválečné Západní Německo.