Michail Kalatozov

8.2

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Michail Kalatozov
Michail Konstantinovič Kalatozov (původním jménem Micheil Kalatozišvili) se narodil 28. prosince 1903 v Tbilisi a byl sovětským filmovým režisérem gruzínského původu. Zemřel 27. března 1973 v Moskvě. Původně pracoval jako pomocník v garážích, poté jako šofér, až se mu podařilo dostat místo ve střižně tbiliského filmového studia, odkud postupoval na post asistenta kamery a později hlavního kameramana. Rané dílo a experimentální filmy V tbiliském studiu natočil roku 1928 svůj první film Jejich vláda, objevný dokument Salt for Svanetia 1930, roku 1932 satiru Nail in the Boot. Salt for Svanetia je sovětský němý dokumentární film z roku 1930, který jako jeden z nejranějších etnografických filmů dokumentuje život Svanů v izolované horské vesnici Ušguli ve Svanetii. Kalatozov byl kritizován za nadměrnou pozornost věnovanou formě a za přehánění zaostalosti Svanů, dostal další příležitost natočit film Nail in the Boot z roku 1932, který byl kritizován ještě přísněji. Stáhl se z režírování a další filmařskou příležitost nedostal až do roku 1939. Vrcholné období tvorby Roku 1957 vytváří film The Cranes Are Flying, předznamenávající mohutný rozmach sovětské kinematografie. Tento film spolu s I Am Cuba patří k jeho nejznámějším dílům, přičemž The Cranes Are Flying získal Zlatou palmu na filmovém festivalu v Cannes v roce 1958. Kalatozov je jediným režisérem v historii sovětské kinematografie, jehož film The Cranes Are Flying získal hlavní cenu festivalu v Cannes. Přibližně v padesátých letech se jeho filmy staly mladistvými a plnými elánu díky setkání s kameramanem Sergejem Urusevským během produkce The First Echelon. Jejich spolupráce zahájila odvážnou novou éru sovětské kinematografie. Proslulá spolupráce mezi režisérem Michailem Kalatozovem a kameramanem Sergejem Urusevským, která svou charakteristickou kombinací účinného melodramatu a divokého, silného vizuálního stylu pomohla učinit z Kalatozova nejúspěšnějšího sovětského filmového exportu své generace, ve skutečnosti trvala pouze sedm let a vyústila ve tři filmy. Dva z nich - The Cranes Are Flying z roku 1957 a I Am Cuba z roku 1964 - jsou dobře známé. Třetím filmem je Letter Never Sent z roku 1960, sovětský dobrodružný drama film režírovaný Michailem Kalatozovem. Mezinárodní projekty a závěr kariéry I Am Cuba byl vyvrcholením Kalatozovy spolupráce s Urusevským a jedním z nejodvážnějších dobrodružství v historii filmu. Jeho vícedílná narativní kronika zachycovala vzestup Kuby od koloniálních poddaných k revolučním hrdinům. The Red Tent je sovětsko-italský dobrodružný dramatický film z roku 1969 režírovaný Michailem Kalatozovem. Film je založen na příběhu mise z roku 1928 na záchranu Umberta Nobileho a dalších přeživších z havárie vzducholodi Italia. Kalatozov se pokusil o další velkorozpočtovou mezinárodní koprodukci v roce 1969 s The Red Tent, dramatizací katastrofální italské mise vzducholodí nad Arktidou s Seanem Connerym a Peterem Finchem - ale film působí nafoukaně a bezvýrazně ve srovnání s jeho prací s Urusevským. Režisér zemřel, aniž by dokončil další film o čtyři roky později.



Michail Kalatozov: Filmy a pořady 33


Dodatečné informace

Narození:
28. 12. 1903
Tbilisi, Gruzie
Úmrtí:
27. 3. 1973
Moskva, Sovětský svaz
Vlastní jméno:
Michail Kalatozišvili
Alt. jména:
Michail Konstantinovič Kalatozov

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.