Constance Purdy (3. srpna 1887 – 1. dubna 1960) byla americká filmová herečka a klasická hudební umělkyně. Narodila se v St. Louis ve státě Missouri jako dcera amerického železničního ředitele Thomase C. Purdyho a Janet Campbell Purdyové.
Hudební začátky a vzdělání
Jako mladá dívka údajně zpívala pro cara Mikuláše v Rusku. V pouhých 16 letech studovala zpěv v Paříži, kde sdílela ubytování s budoucí operní divou a filmovou herečkou Geraldine Farrarovou. Následně zahájila kariéru jako kontraaltová zpěvačka, přednášející a překladatelka tradičních ruských písní. Při jejích vystoupeních ji často na klavír doprovázela její přítelkyně a osobní zástupkyně Mabel F. Hammondová.
Vaudevillová kariéra
Constance Purdy byla také ranou vaudevillovou umělkyní. V mládí se provdala za vaudevillového umělce Wilbura Macka, s nímž vytvořila manželský vaudevillový tým známý jako "Mack and Purdy". Krátce po svatbě se však rozvedli, přičemž ona pokračovala ve vaudevillové kariéře, zatímco Mack se oženil s vaudevillovou umělkyní a budoucí herečkou Nellou Walkerovou a vytvořil tým "Mack and Walker".
Filmová kariéra
Do filmového herectví vstoupila Purdy až v roce 1934, kdy se poprvé objevila, bez uvedení v titulcích, ve filmu Pursued s Rosemary Amesovou. Třicátá léta pro ni znamenala pouze čtyři filmové role, z nichž pouze jedna byla uvedena v titulcích – ve filmu Thunder in the Night (1935) s Edmundem Lowem a Karen Morleyovou.
Většina jejích filmových rolí přišla ve 40. letech 20. století, kdy se objevila v přibližně padesáti filmech mezi lety 1940 a 1949, ale pouze šest z těchto rolí bylo uvedeno v titulcích. Přestože hrála převážně menší role, objevila se v několika významných filmech té doby.
Významné filmové role
Mezi její nejznámější filmy patří Shadow of a Doubt (1943) režiséra Alfreda Hitchcocka, kde ztvárnila roli paní Martinové, majitelky penzionu. Tento film byl Hitchcockovým osobním oblíbeným dílem a je považován za jeden z jeho prvních mistrovských kousků.
Dále se objevila v klasickém filmu noir Double Indemnity (1944) režiséra Billyho Wildera, kde hrála nakupující ženu na trhu. Tento film je považován za jeden z nejlepších filmů noir všech dob a získal sedm nominací na Oscara.
V oscarovém filmu Going My Way (1944) s Bingem Crosbym v hlavní roli ztvárnila sousedku paní Quimpové u okna. Tento film byl komerčně nejúspěšnějším filmem roku 1944 a získal sedm Oscarů včetně ceny za nejlepší film.
Mezi další významné filmy, ve kterých se objevila, patří Spellbound (1945), další Hitchcockův film, kde hrála hospodyni Dr. Brulova, a White Savage (1943). Zahrála si také v komedii Jiggs and Maggie in Society (1947) a ve filmu Swing Out, Sister (1945).
Pozdější léta a odkaz
Constance Purdy ukončila svou hereckou kariéru po roce 1952. Žila v Los Angeles, kde 1. dubna 1960 ve věku 72 let zemřela. Je pohřbena na hřbitově Forest Lawn Memorial Park v Glendale.
Přestože většina jejích rolí byla malá a často neuvedená v titulcích, Constance Purdy se podílela na několika klasických filmech zlaté éry Hollywoodu, které jsou dodnes ceněny filmovými historiky a milovníky kinematografie. Její všestrannost jako hudebnice a herečky jí umožnila vybudovat si rozmanitou kariéru, která zahrnovala klasickou hudbu, vaudeville i film.