Evelyn Preer

6.0

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Evelyn Preer
Evelyn Preer (rozená Jarvis), 26. července 1896, Vicksburg, Mississippi – 17. listopadu 1932, Los Angeles, Kalifornie, byla průkopnická afroamerická herečka, jazzová a bluesová zpěvačka, která se proslavila v Hollywoodu od konce 10. let do počátku 30. let 20. století. Rané období a začátky kariéry Po předčasné smrti svého otce Franka se Evelyn přestěhovala se svou matkou Blanche a třemi sourozenci do Chicaga, kde dokončila základní a střední vzdělání. Její první zkušenosti s vystupováním v rámci vaudevillu a pouličního kázání s matkou odstartovaly její hereckou kariéru. V roce 1919, ve věku 23 let, získala Evelyn svou první filmovou roli v debutovém snímku Oscara Micheauxe The Homesteader, kde ztvárnila postavu Orlean. Micheaux ji propagoval jako svou hlavní herečku prostřednictvím osobních vystoupení a reklamních kampaní, což z ní učinilo jednu z prvních afroamerických žen, která se stala hvězdou v černošské komunitě. V černošské komunitě byla známá jako "První dáma stříbrného plátna" a byla první černošskou herečkou, která získala popularitu a status celebrity. Spolupráce s Oscarem Micheauxem Evelyn Preer pokračovala ve své kariéře účinkováním v Micheauxově filmu Within Our Gates (1920), kde hrála Sylvii Landry, učitelku, která potřebuje získat peníze na záchranu své školy. Celkem se objevila v 19 filmech, přičemž Micheaux vytvářel mnoho svých následujících filmů tak, aby vyzdvihl Preeřinu všestrannost. Mezi tyto filmy patřily The Brute (1920), The Gunsaulus Mystery (1921), Deceit (1923), Birthright (1924), The Devil's Disciple (1926), The Conjure Woman (1926) a The Spider's Web (1926). Svůj debut ve zvukovém filmu měla v rasovém muzikálu Georgia Rose (1930). Micheaux o ní jednou řekl: "Slečna Preer dokázala zahrát jakoukoli roli, která jí byla přidělena, a vždy to dělala s radostí a bez hádek." Po přesvědčení své matky, aby jí dovolila věnovat se herectví, získala roli v Micheauxově prvním filmu The Homesteader (1919). Zaujat jejím talentem ji Micheaux obsadil do několika dalších filmů, včetně kontroverzního Within Our Gates (1920), který byl ostrou kritikou rasových vztahů. V náročné roli Sylvie Landry ztvárnila ženu, která přežije pokus o napadení bílým mužem, který je ve skutečnosti jejím biologickým otcem. Divadelní kariéra V roce 1920 se Preer připojila k The Lafayette Players, divadelní společnosti v Chicagu, kterou v roce 1915 založila Anita Bush, průkopnická divadelní a filmová herečka známá jako "Malá matka černošského dramatu". V Chicagu Preer potkala svého budoucího manžela, kolegu z Lafayette Players Edwarda Thompsona, a později se vzali v Nashvillu v roce 1924 během turné po jihu. Její mnohé úspěchy přiměly herce Paula Robesona, aby ji chválil jako "nejdokonalejší dramatickou herečku, jakou kdy naše rasa zrodila." Preeřin úspěch byl částečně způsoben její účastí ve váženém černošském hereckém souboru The Lafayette Players, ke kterému se připojila v roce 1924. Tam nejen potkala svého budoucího manžela, herce Edwarda Thompsona, ale také se objevila v uznávaných hrách jako Somerset Maughamův Rain (1927) a Oscar Wildeova Salome (1923), z nichž mnohé nikdy předtím nebyly produkovány a hrány výhradně černošskými soubory. Preer a Thompson se stali formidabilním hlavním duem, často vystupujícím jako hlavní hvězdy produkcí pro cestující frakci Lafayette Players. Bílý Hollywood ji obsadil do několika filmových rolí; nicméně světloplecí manželé byli nuceni natírat si tváře načerno, aby mohli hrát afroamerické role. V roce 1932 Preeřino těhotenství přerušilo její plodnou hereckou kariéru. Hudební kariéra a pozdější filmy Preer také zpívala v kabaretu a hudebním divadle, kde ji příležitostně doprovázeli tak různorodí hudebníci jako Duke Ellington a Red Nichols na počátku jejich kariér. V roce 1931 vystupovala se Sylvií Sidney ve filmu Ladies of the Big House. Jejím posledním filmovým vystoupením byla role Loly, prostitutky, ve filmu Josefa von Sternberga Blonde Venus z roku 1932, kde hrála po boku Caryho Granta a Marlene Dietrich. Koncem 20. let vedla Preeřina všestrannost k tomu, že se dostala do Hollywoodu, kde se stala smluvní herečkou pro Paramount Studios. Objevila se v produkcích The Framing of the Shrew (1928), Melancholy Dame (1928) a Oft in the Silly Night (1928). Ačkoli její role často nebyly uvedeny v titulcích, The Framing of the Shrew se stal jejím nejvýznamnějším hollywoodským výkonem, kde uplatnila svůj komediální a vokální talent. Preer byla mnohými považována za největší herečku své doby. Byla chválena jak černošským, tak bílým tiskem za svou schopnost neustále uspět ve stále náročnějších rolích: "...její role sahaly od padoucha až po hrdinku, což je atribut, který mnoho černošských hereček v historii hollywoodského filmu nemělo privilegium nebo luxus si užívat." Byla známá tím, že odmítala hrát role, o kterých se domnívala, že ponižují Afroameričany. Preer se provdala za Franka Preera 16. ledna 1915 v Chicagu. Svého druhého manžela, Edwarda Thompsona, potkala, když oba působili v Lafayette Players v Chicagu. Vzali se 4. února 1924 v Williamson County v Tennessee. V dubnu 1932 Preer porodila své jediné dítě, dceru Edeve Thompson. Po komplikacích po porodu zemřela Preer na zápal plic 17. listopadu 1932 v Los Angeles ve věku 36 let.


Evelyn Preer: Filmy a pořady 18


Dodatečné informace

Narození:
26. 7. 1896
Úmrtí:
17. 11. 1932

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.