Paulo Porto: Nejlepší filmy a seriály

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Paulo Porto: Filmy a seriály

  • Paměti z vězení
    Paměti z vězení (1984)
    Film
    V roce 1935 došlo v Brazílii k vojenskému povstání a antikomunistickým represím. Spisovatel Graciliano Ramos byl již dlouho trnem v oku fašistickým skupinám, které nyní využívají situace, jež jim umožňuje jeho uvěznění. Film byl natočen podle stejnojmenného autobiografického románu autora Vyprahlých životů.

    Premiéra filmu v roce 1984 znamenala velký úspěch pro Nelsona Pereira dos Santose. Návrat k formální vytříbenosti je ve Vzpomínkách z vězení doveden k dokonalosti. Kamera vyniká citlivým navozením autentické atmosféry a silnou expresivitou. Už jen nápad použít v úvodu a na závěr hudební variaci na národní hymnu je pro domácí obecenstvo strhujícím zážitkem. Tehdy již klasik brazilské kinematografie se vrací k svému tématu nejvlastnějšímu – obrazu země a jejího vývoje. Vzpomínky z vězení mají v sobě trochu ze všeho: obrazy z chudinských předměstí, ze života mulatů, migrujících dělníků nebo indiánů. Nicméně zatímco ve svých filmech z 50. a 60. let chtěl být režisér pozorovatelem, tudíž také vkládal do děje zcizující prvky, aby zabránil nežádoucí identifikaci diváka s individuálním hrdinou, zde je hlavní hrdina zřejmý – novinář Graciliano Ramos. Po třiceti letech ve svém čtrnáctém celovečerním filmu má režisér poprvé jasného mluvčího svých myšlenek. Nejde o autorovo alter ego, ale souhlas s postoji. Děj (v knize rozprostřen na pět set padesát stran) je citlivě zhuštěn, aby se uspokojivě vešel do „pouhých“ tří hodin a čtvrt. První hodina (první část knihy) je popisem cesty do vězení, druhá hodina se odehrává ve věznici v hlavním městě (odpovídá druhé a čtvrté části knihy) a třetí hodina (třetí část knihy) je vyplněna událostmi z vězení Ilha Grande, kde byli političtí vězni. Tyto změny oproti literární předloze prospěly dramatičtějšímu spádu. Graciliano Ramos sepsal vzpomínky v roce 1946, tedy deset let po svém zatčení. Poznámky si dělal již během věznění. Bohužel zemřel, aniž by napsal poslední kapitolu o propuštění na svobodu. Avšak Nelson Pereira dos Santos se rozhodl příběh dokončit. V kontextu jeho díla zaznamenal tento rozsáhlý opus nečekaně kladnou odezvu. Byl uveden na festivalu v Cannes, kde sklidil dlouhotrvající potlesk a cenu mezinárodní kritiky spolu s Paříž, Texas Wima Wenderse. Pro brazilského režiséra to znamenalo návrat do doby slávy Vyprahlých životů. Nyní byly opět okolnosti příznivě nakloněny a jejich výsledkem je silný film po stránce obsahové, ale i díky své okouzlující obrazové výmluvnosti.

    (David Čeněk, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    75%
    V roce 1935 došlo v Brazílii k vojenskému povstání a antikomunistickým represím. Spisovatel Graciliano Ramos byl již dlouho trnem v oku fašistickým skupinám, které nyní využívají situace, jež jim umožňuje jeho uvěznění. Film byl natočen podle stejnojmenného autobiografického románu autora Vyprahlých životů.

    Premiéra filmu v roce 1984 znamenala velký úspěch pro Nelsona Pereira dos Santose. Návrat k formální vytříbenosti je ve Vzpomínkách z vězení doveden k dokonalosti. Kamera vyniká citlivým navozením autentické atmosféry a silnou expresivitou. Už jen nápad použít v úvodu a na závěr hudební variaci na národní hymnu je pro domácí obecenstvo strhujícím zážitkem. Tehdy již klasik brazilské kinematografie se vrací k svému tématu nejvlastnějšímu – obrazu země a jejího vývoje. Vzpomínky z vězení mají v sobě trochu ze všeho: obrazy z chudinských předměstí, ze života mulatů, migrujících dělníků nebo indiánů. Nicméně zatímco ve svých filmech z 50. a 60. let chtěl být režisér pozorovatelem, tudíž také vkládal do děje zcizující prvky, aby zabránil nežádoucí identifikaci diváka s individuálním hrdinou, zde je hlavní hrdina zřejmý – novinář Graciliano Ramos. Po třiceti letech ve svém čtrnáctém celovečerním filmu má režisér poprvé jasného mluvčího svých myšlenek. Nejde o autorovo alter ego, ale souhlas s postoji. Děj (v knize rozprostřen na pět set padesát stran) je citlivě zhuštěn, aby se uspokojivě vešel do „pouhých“ tří hodin a čtvrt. První hodina (první část knihy) je popisem cesty do vězení, druhá hodina se odehrává ve věznici v hlavním městě (odpovídá druhé a čtvrté části knihy) a třetí hodina (třetí část knihy) je vyplněna událostmi z vězení Ilha Grande, kde byli političtí vězni. Tyto změny oproti literární předloze prospěly dramatičtějšímu spádu. Graciliano Ramos sepsal vzpomínky v roce 1946, tedy deset let po svém zatčení. Poznámky si dělal již během věznění. Bohužel zemřel, aniž by napsal poslední kapitolu o propuštění na svobodu. Avšak Nelson Pereira dos Santos se rozhodl příběh dokončit. V kontextu jeho díla zaznamenal tento rozsáhlý opus nečekaně kladnou odezvu. Byl uveden na festivalu v Cannes, kde sklidil dlouhotrvající potlesk a cenu mezinárodní kritiky spolu s Paříž, Texas Wima Wenderse. Pro brazilského režiséra to znamenalo návrat do doby slávy Vyprahlých životů. Nyní byly opět okolnosti příznivě nakloněny a jejich výsledkem je silný film po stránce obsahové, ale i díky své okouzlující obrazové výmluvnosti.

    (David Čeněk, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    1
  • Toda Nudez Será Castigada
    Toda Nudez Será Castigada (1973)
    FilmRole: Herculano
    66%
    2
  • O Bom Burguês
    O Bom Burguês (1983)
    FilmRole: Valadares
    66%
    3
  • Fome de Amor
    Fome de Amor (1968)
    FilmRole: Alfredo
    Rozsáhlá badatelská cesta po amerických univerzitních filmových programech seznámila dos Santose s americkými avantgardními filmaři, mezi nimiž byli Jonas Mekas a Stan Brakhage, kteří se stali přímou inspirací pro jeho formálně radikální adaptaci alegorické povídky o cizoložství a kolonialismu od Guileherme de Figueireda. Film Hlad po lásce, natáčený v Manhattanu i v Brazílii a zasazený do pozadí vietnamské války a protestů proti ní, využívá přísně abstraktní zvukový doprovod a narativní strukturu k evokaci silné paranoie období před vojenským pučem v prosinci 1968, který Brazílii nebezpečně přiblížil ke konzervativní diktatuře. Hlad po lásce, s ostrou kritikou dekadentních tendencí kontrakultury šedesátých let, je klíčovým vyjádřením sebeuvědomělé „ideologické“ fáze Cinema Novo.
    Žánry:Drama
    61%
    Rozsáhlá badatelská cesta po amerických univerzitních filmových programech seznámila dos Santose s americkými avantgardními filmaři, mezi nimiž byli Jonas Mekas a Stan Brakhage, kteří se stali přímou inspirací pro jeho formálně radikální adaptaci alegorické povídky o cizoložství a kolonialismu od Guileherme de Figueireda. Film Hlad po lásce, natáčený v Manhattanu i v Brazílii a zasazený do pozadí vietnamské války a protestů proti ní, využívá přísně abstraktní zvukový doprovod a narativní strukturu k evokaci silné paranoie období před vojenským pučem v prosinci 1968, který Brazílii nebezpečně přiblížil ke konzervativní diktatuře. Hlad po lásce, s ostrou kritikou dekadentních tendencí kontrakultury šedesátých let, je klíčovým vyjádřením sebeuvědomělé „ideologické“ fáze Cinema Novo.
    Žánry:Drama
    4
  • Roberto Carlos e o Diamante Cor-de-Rosa
    Roberto Carlos e o Diamante Cor-de-Rosa (1970)
    Film
    53%
    5
  • Os fantasmas Trapalhões
    Os fantasmas Trapalhões (1987)
    FilmRole: Nicolas
    Kamarádi Didi, Dede a Zachariáš Mussum prodávají u silnice ruční výrobky, když jsou zaskočeni automobilovou honičkou. Po nehodě poskytnou pomoc starému Giovannimu (Grey Wilson), který před smrtí prozradí úkryt bohatství. Jsou to peníze ukradené z banky v Itálii, za které je vypsána odměna pět milionů dolarů. S pomocí delegáta Augusta (Gugu Liberato) se čtveřice vydává hledat peníze do strašidelného hradu.
    Žánry:HororKomedieRodinný
    Režie:J.B. Tanko
    47%
    Kamarádi Didi, Dede a Zachariáš Mussum prodávají u silnice ruční výrobky, když jsou zaskočeni automobilovou honičkou. Po nehodě poskytnou pomoc starému Giovannimu (Grey Wilson), který před smrtí prozradí úkryt bohatství. Jsou to peníze ukradené z banky v Itálii, za které je vypsána odměna pět milionů dolarů. S pomocí delegáta Augusta (Gugu Liberato) se čtveřice vydává hledat peníze do strašidelného hradu.
    Žánry:HororKomedieRodinný
    Režie:J.B. Tanko
    6

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.