Aldo Piga

5.3

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Aldo Piga (16. října 1928, New York, USA – 1. března 1994, New York, USA) byl italsko-americký hudební skladatel, který se proslavil především svou prací na filmových soundtracích v 50. a 60. letech 20. století. Počátky kariéry a hudební vlivy Aldo Piga začínal svou kariéru jako skladatel písní, než se později zaměřil na filmovou hudbu. Jeho hudební styl byl výrazně ovlivněn klasickou hudbou a bebopovým jazzem, což pramenilo z jeho raných let strávených na newyorské hudební scéně. V 50. letech se Piga prosadil také na italském trhu s populární hudbou, kde se dvakrát zúčastnil prestižní hudební soutěže Sanremo. Jedna z jeho účastí byla bohužel zastíněna slavnou písní Domenica Modugna "Volare" v roce 1958. Jeho hudba pronikla i do britského televizního vysílání, když jeho skladba "Come to My Arms", kterou napsal společně s Mauriziem de Angelisem a Jackem Elliottem, zazněla v britském televizním pořadu Six-Five Special v roce 1958. Filmová tvorba Během své kariéry vytvořil Aldo Piga hudbu k přibližně stovce filmů, přičemž většina jeho tvorby vznikla v Itálii v 50. a 60. letech. Mezi jeho významné filmové práce patří hudba k italskému dramatu Il grido (1957) režiséra Michelangela Antonioniho, pro který složil píseň "Non lo saprai mai" (Nikdy to nebudeš vědět) společně s Renatem Barneschim. Tento film vypráví příběh továrního dělníka Alda, který po rozpadu svého dlouholetého vztahu odchází se svou dcerou hledat nový život. Piga se stal uznávaným skladatelem v žánru italských hororových filmů. Vytvořil hudbu pro několik významných snímků tohoto žánru, včetně filmů The Vampire and the Ballerina (L'amante del vampiro, 1960), Zorikan the Barbarian (Zorikan lo sterminatore, 1964), The Saracens (I saraceni, 1963) a A... For Assassin (A... come assassino, 1966). Jeho práce na filmu Terror Creatures From The Grave (5 tombe per un medium, 1965) a The Vampire of the Opera (Il mostro dell'opera, 1964) je považována za mimořádně působivou. Pro tyto horory vytvořil symfonické skladby, které připomínaly hudbu britských studií Hammer a amerických produkcí AIP, s divokým orchestrálním provedením vytvářejícím atmosféru pro scény čistého teroru, střídané s momenty tajemna. Pozdější kariéra Koncem 60. let se Piga rozhodl změnit směr své kariéry a začal pracovat jako filmový producent. Tato změna však vedla k ukončení obou jeho kariér – jak skladatelské, tak producentské. V 90. letech opustil Itálii a vrátil se do New Yorku, kde strávil poslední roky svého života až do své smrti v roce 1994. Hudební odkaz Aldo Piga je dnes připomínán především pro svůj jedinečný přístup k filmové hudbě, kde kombinoval klasické vlivy s jazzovými prvky. Jeho schopnost vytvářet atmosférické skladby pro hororové filmy z něj učinila jednoho z významných skladatelů italské kinematografie 60. let. Jeho hudba k filmům jako Terror Creatures From The Grave a The Vampire of the Opera je dodnes ceněna fanoušky žánru pro svou originalitu a schopnost umocnit filmový zážitek.


Aldo Piga: Filmy a pořady 23


Dodatečné informace

Narození:
16. 10. 1928

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.