Leslie Parrish, narozená 13. března 1935 v Melrose, Massachusetts jako Marjorie Hellen, je americká herečka, aktivistka, environmentalistka, spisovatelka a producentka.
Počátky kariéry
Leslie Parrish začínala jako modelka a v roce 1955 zahájila svou hereckou kariéru. Zpočátku vystupovala pod svým rodným jménem Marjorie Hellen. V dubnu 1954, jako devatenáctiletá modelka agentury Conover v New Yorku, byla pod smlouvou s NBC-TV jako "Miss Color TV", kde sloužila během vysílání jako lidský testovací vzor pro kontrolu přesnosti tónů pleti. Ve věku 14 let byla talentovanou a nadějnou studentkou klavíru a kompozice na Philadelphia Conservatory of Music. Aby si vydělala na školné, pracovala jako služebná, číšnice a učila hru na klavír.
Filmová kariéra
Širokou pozornost získala ve své první hlavní roli jako Daisy Mae ve filmové verzi Li'l Abner (1959), kde na žádost režiséra změnila své jméno z Marjorie Hellen na Leslie Parrish. Její herecká kariéra se významně rozvinula v 60. letech, kdy se objevila ve filmu The Manchurian Candidate (1962), kde ztvárnila snoubenku postavy hrané Laurencem Harveym, Jocelyn Jordan. Tento politický thriller režírovaný Johnem Frankenheimerem se stal jedním z jejích nejznámějších filmů.
Další významné filmové role
Mezi další významné filmové role Leslie Parrish patří účinkování po boku Kirka Douglase ve filmu For Love or Money (1963) a s Jerrym Lewisem v komedii Three on a Couch (1966). V roce 1975 se objevila v nízkorozpočtovém béčkovém filmu The Giant Spider Invasion, který je dnes považován za kultovní snímek. V tomto hororu ztvárnila postavu Ev Kester, manželku alkoholika, která s ním objeví diamanty v podivných kamenech, jež spadly na jejich pole, aniž by si všimla pavouků uvnitř.
Televizní kariéra
Leslie Parrish nashromáždila rozsáhlý seznam televizních rolí. Objevila se v hostujících rolích v epizodách seriálů jako The Wild Wild West, My Three Sons, Perry Mason, Family Affair, Bat Masterson, The Man From U.N.C.L.E., Adam-12, Good Morning World, Police Story, Batman a McCloud. V roce 1967 hostovala v epizodě Star Treku "Who Mourns for Adonais?", kde ztvárnila poručíka Carolyn Palamas, objekt zájmu postavy Apolla. Její šaty z této epizody, navržené Williamem Warem Theissem, získaly v historii Star Treku legendární status jako hlavní příklad Theissovy vlastní "Teorie vzrušení".
Producentská činnost
Parrish působila jako asociovaná producentka filmové verze Jonathan Livingston Seagull (1973). Najala mimo jiné kameramana Jacka Couffera, který byl později nominován na Oscara za svou práci, a byla zodpovědná za péči o skutečné racky použité ve filmu, které držela v pokoji hotelu Holiday Inn v Carmel-by-the-Sea v Kalifornii po celou dobu natáčení. Když se vztah mezi autorem Richardem Bachem a režisérem Hallem Bartlettem rozpadl a následovala soudní pře, byla Parrish jmenována prostředníkem mezi oběma muži, ale mediace selhala. Nakonec byl film uveden do kin s Bachovým jménem odstraněným z titulků scenáristů, zatímco Bartlett snížil Parrishův kredit ve finálním filmu z asociované producentky na výzkumnici.
Aktivismus a environmentální činnost
Zatímco herectví poskytovalo Leslie Parrish finanční stabilitu, její hlavní zájem byl v sociálních otázkách včetně protiválečného a hnutí za občanská práva a již od poloviny 50. let také v ochraně životního prostředí. Byla hlasitou odpůrkyní války ve Vietnamu a členkou Jeannette Rankin Brigade, skupiny významných žen, které bojovaly proti válce a za občanská práva. Parrish založila "STOP" (Speakers and Talent Organized for Peace), protiválečnou organizaci, která školila řečníky pro komunikaci s veřejností. V roce 1999 vytvořila 240akrovou přírodní rezervaci na ostrově Orcas (v souostroví San Juan ve státě Washington), aby ji zachránila před běžnými rozvojovými technikami, včetně těžby dřeva. Pojmenovala ji "Spring Hill Wildlife Sanctuary".