Arch Oboler (7. prosince 1909, Chicago, Illinois – 19. března 1987, Westlake Village, Kalifornie) byl americký scenárista, režisér, producent, dramatik a spisovatel, který významně ovlivnil rozhlasovou a filmovou tvorbu 20. století.
Rozhlasový průkopník
Narodil se v Chicagu židovským přistěhovalcům z Rigy v Lotyšsku. Již od dětství projevoval mimořádný zájem o literaturu a psaní, svou první hru napsal v pouhých deseti letech. Jeho vstup do světa rozhlasu přišel na počátku 30. let, kdy začal psát scénáře pro různé pořady. Jeho talent rychle upoutal pozornost profesionálů z oboru a v roce 1936 získal pozici hlavního scenáristy populárního hororového seriálu Lights Out. V tomto pořadu generoval značnou pozornost svými rozhlasovými scénáři a jeho práce v rozhlase zůstává nejvýznamnějším obdobím jeho kariéry. Je považován za klíčového inovátora rozhlasového dramatu. Program Lights Out se vysílal o půlnoci a byl známý svým extrémním (na tehdejší dobu) násilím. V roce 1936, když Cooper odešel do Hollywoodu, NBC dala Obolerovi příležitost převzít seriál a vytvořit si ho po svém. Ačkoli byl zpočátku nenadšený, brzy si uvědomil, že půlnoční vysílací čas a absence sponzora mu dávají svobodu experimentovat jak s obsahem příběhu, tak se stylem.
Přechod k filmu
Podobně jako Orson Welles byl Oboler nakonec povolán do Hollywoodu a začal psát scénáře pro filmy jako RKO's Gangway for Tomorrow. Poté, co producentům dokázal, že se vyzná ve scénáristice, dostal konečně příležitost režírovat. Jeho filmové kredity zahrnují Escape (1940) a On Our Merry Way (1948). Do roku 1945 se přesunul k režii s filmy Bewitched a Strange Holiday, následovanými postapokalyptickým Five (1951), natočeným v jeho vlastním domě navrženém Frankem Lloydem Wrightem. Vstoupil do filmové historie s 3D filmovými efekty ve snímku Bwana Devil (1952).
Filmová tvorba
Oboler natočil pouze devět celovečerních filmů, ale každý z nich je kultovní klasikou díky jeho excentrické vizi i jeho omezením jako filmaře: Bewitched (1945), Strange Holiday (1945), The Arnelo Affair (1947), Five (1951), Bwana Devil (1952), The Twonky (1953), 1+1 (1961), The Bubble (1966) a Domo Arigato (1972). Svým stylem a tématy byl směsicí Sama Fullera, Stanleyho Kramera a Vala Lewtona.
Jeho nejvýznamnější film Five byl distribuován společností Columbia Pictures. Příběh filmu zahrnuje jednu ženu a čtyři muže, zřejmě jediné přeživší války s novým typem atomové bomby, která vyhladila zbytek lidské rasy, zatímco veškerá infrastruktura zůstala nedotčena. Neobvyklý dům, který je dějištěm většiny filmu, navrhl Frank Lloyd Wright a byl samostatným hostinským domem na ranči producenta/režiséra/scenáristy Archa Obolera. Oboler se velmi zajímal o možnosti přežití totálního útoku a napětí, které by vzniklo v jeho důsledku. Filmy zabývající se jadernou válkou po Five se však méně zajímaly o lidská dramata než on a zpracování rychle vstoupilo do říše pulpových béčkových filmů.
Bwana Devil je dobrodružný film z roku 1952, který Oboler napsal, produkoval a režíroval, a ve kterém hráli Robert Stack, Barbara Britton a Nigel Bruce. Film dramatizuje skutečný příběh lidožravých lvů z Tsava a byl natočen systémem Natural Vision 3D. Film je pozoruhodný tím, že odstartoval první 3D filmovou horečku v kinematografickém průmyslu a byl také prvním celovečerním 3D filmem v barvě a prvním 3D zvukovým filmem v angličtině.
The Twonky je jedním z nejpodivnějších vědeckofantastických filmů 50. let. Oboler vybudoval svou kariéru jako inovátor v rozhlase; jeho skromná filmografie jako režiséra se skládá téměř výhradně z imaginativních, i když neobratných, nezávislých snímků, často spojujících sociální obsah s fantastickými prvky ve stylu Roda Serlinga. Film adaptuje příběh respektovaného týmu Henryho Kuttnera a C.L. Mooreové o záhadném zařízení z budoucnosti, které se objeví v současnosti.
Odkaz a význam
V době své smrti 19. března 1987 zanechal Arch Oboler nesmazatelný dojem v americké zábavní kultuře. Pracoval s hvězdami showbyznysu ze 40. a 50. let a inspiroval pozdější hvězdy jako Billa Cosbyho, jehož jedna z komediálních rutin se soustředila na děsivé účinky poslechu rozhlasové hry Chicken Heart, epizody z Lights Out. Inovativní a kreativní Oboler byl na vrcholu své kariéry vysoce vyhledávaným a oceňovaným rozhlasovým dramatikem. Ačkoli jeho komerční úspěch klesl s úpadkem rozhlasu v americkém životě, nikdy nepolevil v produkci nápadů a příběhů a nakonec se stal ikonou pro ty, kteří si pamatovali Zlatý věk rozhlasu.
Oboler vytvořil první americký barevný 3D film, také jako nezávislý, Bwana Devil (1952), který odstartoval krátkou hollywoodskou 3D horečku a trvalý přechod k širokoúhlému filmování. Kromě svých dokončených filmů vytvořil Oboler řadu televizních pilotů v několika neúspěšných pokusech proniknout do tohoto média. Zanechal také nedokončený dokumentární film o střední a východní Africe, který se skládal z filmu a zvuku, který nahrál v roce 1948.
Arch Oboler zůstává fascinující postavou filmové historie, jehož experimentální přístup k vyprávění příběhů a ochota řešit kontroverzní témata předběhly svou dobu. Jeho filmy, zejména průkopnický postapokalyptický Five a první 3D barevný film Bwana Devil, zajistily jeho místo v dějinách kinematografie jako vizionářského, i když často přehlíženého tvůrce.