Basil Dearden (narozen jako Basil Clive Dear, 1. ledna 1911 – 23. března 1971) byl anglický filmový režisér, který se narodil v Leigh-on-Sea v Essexu. Dearden začínal jako asistent divadelního režiséra Basila Deana a později si změnil příjmení z Dear na Dearden, aby se vyhnul záměně se svým mentorem.
Začátky kariéry a Ealing Studios
Dearden začal svou režijní kariéru ve studiu Ealing Studios, kde nejprve spolurežíroval komediální filmy s Willem Hayem, počínaje snímkem Black Sheep of Whitehall (1942). Následovaly filmy The Goose Steps Out (1942) a My Learned Friend (1943), který byl Hayovým posledním filmem. Dearden získal svůj první samostatný režijní kredit za válečný film The Bells Go Down (1943) s Tommym Trinderem. Tento film produkoval Michael Relph, který se stal Deardenovou klíčovou spolupracovníkem.
Průlomové filmy čtyřicátých let
Dearden pracoval na vlivném hororovém omnibus Dead of Night (1945), kde režíroval spojovací příběh a segment „Hearse Driver". Režíroval také The Captive Heart (1946) s Michaelem Redgravem, který se stal velkým hitem. The Blue Lamp (1950), pravděpodobně nejčastěji promítaný z Deardenových filmů ze studia Ealing, byl policejní drama, které poprvé představilo publiku konstábla George Dixona, později vzkříšeného pro dlouhotrvající televizní seriál Dixon of Dock Green.
Sociální témata a spolupráce s Michaelem Relphem
Michael Relph byl po více než 25 let Deardenovou klíčovou spolupracovníkem – nejprve jako výtvarník, poté jako producent, scenárista a dokonce spolurežisér. Dearden a Michael Relph vytvořili sérii filmů na témata, která britská kinematografie v této éře obecně neřešila, počínaje filmem Sapphire (1959), thrillerem o rasových vztazích, který se ukázal jako populární. Dearden režíroval Victim (1961) s Dirkem Bogardem pro Allied; thriller o homosexualitě, který se stal velkým úspěchem.
Dearden pokračoval ve zkoumání současné společnosti sérií realistických filmů zaměřených na naléhavé sociální problémy: I Believe in You (1952, spolurežie s Relphem), o probačních úřednících a teenagerech v jejich péči; Violent Playground (1958), strhující drama o mladistvé delikvenci a zločinech se zbraněmi; Sapphire (1959), thriller zkoumající rasové předsudky prostřednictvím vraždy biracialní mladé ženy; Victim (1961), příběh o vydírání, který argumentoval pro dekriminalizaci homosexuality; a A Place to Go (1963), drama o likvidaci slumů.
Velkorozpočtové akční filmy šedesátých let
V šedesátých letech Dearden zahájil novou fázi své kariéry režírováním velkorozpočtových akčních filmů, z nichž nejlepší byl Khartoum (1966), který byl kritickým i finančním úspěchem. Byl najat, aby nahradil Lewise Gilberta jako režiséra filmu Khartoum (1966) s Charltonem Hestonem a Laurencem Olivierem. Dearden a Relph poté vytvořili dva filmy pro distribuci United Artists: Woman of Straw (1964) s Seanem Connerym a Masquerade (1965) s Cliffem Robertsonem.
Pozdní tvorba a smrt
Dearden a Relph pomohli založit Allied Film Makers, pro které vytvořili The League of Gentlemen (1960), bankovní loupežnou komedii, která byla velmi populární. Jeho posledním filmem byl The Man Who Haunted Himself (1970), který napsal a režíroval s Rogerem Moorem, vyrobený pro EMI Films. S Moorem Dearden vytvořil tři epizody televizního seriálu The Persuaders!: Overture, Powerswitch a To the Death, Baby.
Dearden zemřel 23. března 1971 v nemocnici Hillingdon v Londýně poté, co byl zraněn při dopravní nehodě na dálnici M4 poblíž letiště Heathrow, při níž utrpěl mnohočetná zranění. Měl dva syny, Torquila Deardena a scenáristu a režiséra Jamese Deardena.