Nita Naldi

6.6

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Nita Naldi
Nita Naldi, narozená 13. listopadu 1894 v New Yorku jako Mary Nonna Dooley, byla americká herečka němého filmu. Pocházela z irské dělnické rodiny a po smrti matky v roce 1915 musela převzít zodpovědnost za své mladší sourozence. Aby je uživila, pracovala jako modelka pro umělce a předváděla pláště. Počátky kariéry Její cesta k filmu začala přes vaudeville, kam vstoupila se svým bratrem Frankem. V roce 1918 již vystupovala jako sboristka v divadle Winter Garden v představení The Passing Show of 1918. V této době si změnila jméno na Nita Naldi, inspirována jménem své dětské přítelkyně Florence Rinaldi. Pod novým jménem pokračovala v hraní na Broadwayi a po úspěšném vystoupení ve hře The Bonehead jí producent William A. Brady v roce 1920 nabídl roli ve své hře Opportunity. Její divadelní kariéra zahrnovala také účinkování v prestižních Ziegfeld Follies v letech 1918 a 1919. Průlom ve filmu Její filmová kariéra začala menšími rolemi v několika nezávislých filmech, než byla obsazena jako exotická postava Giny ve filmu Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1920) produkovaném společností Paramount Pictures, kde hrála po boku Johna Barrymora. Barrymore ji údajně doporučil pro tuto roli poté, co ji "zahlédl" tančit v Winter Garden. Její pozoruhodný výkon v tomto filmu jí následně poskytl více kariérních příležitostí. Ve filmu ztvárnila svůdnou tanečnici Ginu, která vystupuje v londýnském music hallu a stává se objektem zájmu Dr. Jekylla. Ačkoli byla Naldi (původně irsko-americká Mary Nonna Dooley) v Hollywoodu nová (i když ne na jevišti, kde byla veteránkou Ziegfeld Follies), a její nezkušenost byla znát, působila okouzlujícím a sympatickým dojmem. Hvězdná léta V roce 1922 byla španělským autorem Vicentem Blasco Ibáñezem vybrána pro roli Doñi Sol ve filmové verzi jeho románu Blood and Sand. Naldi byla pro tuto roli angažována společností Famous Players-Lasky a poprvé se zde setkala s filmovým idolem Rudolphem Valentinem. Film byl velkým úspěchem a dal Naldi image "vamp", která ji provázela po zbytek života. V tomto dramatu ztvárnila bohatou, svůdnou vdovu Doñu Sol, která svede Valentinova postavu Juana Gallarda, jednoho z největších toreadorů ve Španělsku. Jejich vášnivý románek s prvky sadomasochismu nakonec vede k Juanově morálnímu pádu. Film Blood and Sand se stal zlomovým bodem v její kariéře a odlišil ji od ostatních hereček. Naldi hrála po boku Rudolpha Valentina v jedné z opravdu velkých produkcí éry němého filmu. Byla to také poslední z "vamp" rolí, protože Clara Bow později ukázala, že i "hodná děvčata" znají sex, nejen jejich světaznalé protějšky. Naldi se stala Valentinovou nejčastější filmovou partnerkou. Jako Doña Sol, která přivádí Valentinovu postavu k morálnímu úpadku a hanbě, byla absolutním hitem, stejně jako film v pokladnách kin. Blood and Sand byl obrovským úspěchem! Vrchol kariéry V roce 1922 natočila ještě dva další úspěšné filmy, The Snitching Hour a Anna Ascends, ale žádný z nich se nevyrovnal její roli Doñi Sol. V roce 1923 vytvořila několik dobrých filmů, ale vrcholem toho roku byl The Ten Commandments režiséra Cecila B. DeMilla. Zatímco Valentino zahájil svůj stávku, která mu bránila objevit se ve filmu, Naldi přijala několik rolí u Famous Players-Lasky s rostoucím významem, včetně The Ten Commandments (1923). Když se Valentino vrátil a vyřešil své smluvní problémy, připojila se k němu pro jeho poslední film u Famous Players-Lasky, dnes ztracený A Sainted Devil (1924). Naldi společnost brzy poté opustila. V roce 1924 Valentinovi a Naldi cestovali do Francie, aby provedli výzkum pro film The Hooded Falcon. Po návratu do Kalifornie natočili film Cobra. Film nebyl dobře přijat a stal se posledním filmem, ve kterém Naldi a Valentino hráli společně. V polovině 20. let začala filmová kariéra Naldi upadat a v září 1925 odcestovala do Evropy se svým milencem J. Searlem Barclayem, kde natočila 3 poslední filmy, včetně The Mountain Eagle Alfreda Hitchcocka. The Mountain Eagle byl druhý Hitchcockův film jako režiséra. Tento romantický drama se odehrává v Kentucky a vypráví o vdovci (Bernhard Goetzke), který žárlivě soupeří se svým chromým synem (John F. Hamilton) a mužem, kterého nenávidí (Malcolm Keen), o náklonnost učitelky (Nita Naldi). Film byl převážně natočen ve filmových studiích Emelka v Mnichově v Německu na podzim roku 1925, s exteriérovými scénami natočenými ve vesnici Obergurgl ve spolkové zemi Tyrolsko v Rakousku. Nita Naldi byla každým coulem hollywoodská hvězda a ostatní herci a štáb byli zpočátku ohromeni a trochu zastrašeni její přítomností. Ale brzy si je získala svým svědomitým pracovním přístupem a přímočarým šarmem. Hitchcock o ní později napsal: "Nita hrála scénu, kde byla vyhnána z města (samozřejmě nespravedlivě) kentuckými farmáři. Musela se k nim otočit a říct jim přesně, co si o nich myslí. V době němého filmu jsme nikdy nepsali dialogy, kromě detailů, kde mohl kdokoli odezírat ze rtů. Ve velké emocionální scéně jsme nechali lidi říkat, co jim přišlo na mysl. Pomáhalo jim to vyjádřit atmosféru. Když se Nita konečně obrátila na tyto 'farmáře', zavolal jsem: 'Dej jim všechno, co máš.' A ona to udělala." Konec kariéry a pozdější život Naldi natočila dva filmy ve Francii a jeden v Itálii, a poté odešla do důchodu. Navzdory přijatelnému hlasu nikdy nenatočila zvukový film. V roce 1929, sedm let po úspěchu filmu Blood and Sand, byla Naldi jmenována jako strana v rozvodovém řízení mezi 54letým milionářem J. Searlem Barclayem a jeho manželkou. Barclay a Naldi se setkali během její divadelní kariéry o desetiletí dříve a žili spolu s její sestrou v New Yorku od roku 1920. Pár se oženil ve Francii v srpnu 1929. Naldi se sama vrátila do Spojených států o dva roky později a v roce 1934 vyhlásila bankrot. O Barclayovi veřejně nemluvila až do jeho smrti v roce 1945. Zemřel bez peněz. Navzdory hollywoodským klepům a publikovaným fámám Naldi popřela, že by kdy byla romanticky zapletena s Valentinem nebo Barrymorem. Naldi strávila své poslední roky v New Yorku, kde zemřela na infarkt ve svém pokoji v hotelu Wentworth na West 46th Street 17. února 1961. Byla pohřbena na rodinném pozemku na hřbitově Calvary v Queens v New Yorku. Za svůj přínos filmovému průmyslu byla Nita Naldi poctěna hvězdou na hollywoodském chodníku slávy na adrese 6316 Hollywood Boulevard.


Nita Naldi: Filmy a pořady 36


Dodatečné informace

Narození:
12. 11. 1894
Úmrtí:
17. 2. 1961

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.