Radley Henry Metzger (21. ledna 1929 – 31. března 2017) byl americký filmový režisér, producent, distributor a střihač narozený v Bronxu v New Yorku. Proslul především jako průkopník umělecky zaměřeného erotického filmu, který dokázal spojit vysokou produkční hodnotu s odvážným obsahem.
Počátky kariéry
Metzger vystudoval dramatická umění na City College of New York a začal postgraduální studium na Kolumbijské univerzitě, které však přerušila korejská válka, během níž sloužil u letectva ve filmové jednotce. Po návratu do civilu pracoval jako střihač filmových upoutávek pro společnost Janus Films, která distribuovala díla významných evropských režisérů jako Michelangelo Antonioni, Ingmar Bergman, Federico Fellini, Jean-Luc Godard a François Truffaut. V roce 1953 byl asistentem režie u filmu Guerilla Girl a v roce 1956 pracoval na dabingu filmu And God Created Woman s Brigitte Bardotovou. Jeho režijní debut Dark Odyssey (1961), který spolurežíroval s Williamem Kyriakisem, byl dramatem o zkušenostech řeckého přistěhovalce v New Yorku a získal příznivé recenze od The New York Times. V roce 1961 založil spolu s distributorkou Avou Leightonovou společnost Audubon Films, pojmenovanou podle jeho oblíbeného kina z dětství.
Zlatá éra
Metzgerova druhá režijní práce The Dirty Girls (1965) znamenala jeho průlom v žánru erotického filmu. V následujících letech natočil řadu sofistikovaných erotických snímků, které se vyznačovaly vysokou produkční hodnotou, důmyslnými scénáři a neobvyklými úhly kamery. Mezi jeho nejznámější díla z tohoto období patří Therese and Isabelle (1968), Carmen, Baby (1967) a Camille 2000 (1969), které byly všechny natočeny v Evropě. Další významné filmy z tohoto období zahrnují The Lickerish Quartet (1970), který Andy Warhol označil za "skandálně perverzní mistrovské dílo", a Score (1974), založený na erotické divadelní hře, ve které účinkoval i Sylvester Stallone. Metzgerovy filmy byly často adaptacemi literárních děl a vyznačovaly se luxusními lokacemi, uměleckým přístupem a propracovanou kamerou.
Hardcore období a návrat k mainstreamu
Po úspěchu filmu Deep Throat (1972), který změnil americký trh s erotickými filmy, začal Metzger pod pseudonymem "Henry Paris" natáčet explicitnější hardcore filmy. Mezi nimi vynikl zejména The Opening of Misty Beethoven (1976), který byl adaptací Shawova Pygmaliona a získal ocenění Adult Film Association of America za nejlepší režii, nejlepší film a nejlepšího herce. Další významné filmy z tohoto období zahrnují The Private Afternoons of Pamela Mann (1974), Naked Came the Stranger (1975) a Barbara Broadcast (1977). V roce 1978 se Metzger vrátil k mainstreamu s hororovým filmem The Cat and the Canary, adaptací divadelní hry Johna Willarda, v němž hráli Honor Blackman, Edward Fox, Wendy Hiller a Carol Lynley. Film získal poměrně příznivé recenze a ukázal Metzgerovu všestrannost jako režiséra.
Odkaz a uznání
Metzgerovy filmy jsou oceňovány pro svou "okázalou výpravu, vtipné scénáře a zálibu v neobvyklých úhlech kamery". Jeho díla byla předmětem retrospektiv v Bostonu (2001), na UCLA Film and Television Archive (2011) a ve Film Society of Lincoln Center (2014). V roce 2010 obdržel cenu za celoživotní dílo na Mezinárodním filmovém festivalu v Oldenburgu. Filmy a zvukové práce Radleyho Metzgera byly zařazeny do stálé sbírky Muzea moderního umění (MoMA) v New Yorku. Zemřel 31. března 2017 ve věku 88 let v New Yorku, zanechávaje za sebou významný odkaz jako jeden z mála režisérů, kteří dokázali spojit umělecký přístup s erotickým obsahem a uspět jak v mainstreamové, tak v dospělé kinematografii.