Heide Kipp, narozená 12. listopadu 1938 v Berlíně, Německo, byla významná německá herečka. Zemřela 15. prosince 2022. Původně se vyučila zdravotní sestrou, než v letech 1959 až 1961 vystudovala herecké umění na Státní herecké škole v Berlíně (Staatliche Schauspielschule Berlin).
Divadelní začátky
Po absolvování studia nastoupila do angažmá v Německém divadle (Deutsches Theater) a v roce 1963 přešla do divadla Hanse Otta v Postupimi (Hans Otto Theater), kde v roce 1964 ztvárnila roli Ofélie v Shakespearově Hamletovi. V roce 1971 ji režisér Benno Besson přivedl do berlínské Volksbühne, kde zůstala více než 30 let jako stálá členka souboru. Svůj debut ve Volksbühne zahájila rolí v inscenaci Schillerových Loupežníků v režii Manfreda Kargeho a Matthiase Langhoffa.
Filmová kariéra
Heide Kipp zahájila svou filmovou kariéru v roce 1961 a postupně se vypracovala na respektovanou herečku východoněmecké kinematografie. Mezi její nejvýznamnější filmové role patří účinkování v kultovním snímku Solo Sunny (1980) režisérů Konrada Wolfa a Wolfganga Kohlhaaseho. Tento film, který se stal jedním ze stovky nejvýznamnějších německých filmů všech dob, vypráví příběh ambiciózní zpěvačky Sunny, která se snaží prosadit v hudebním světě východního Berlína. Heide Kipp v něm ztvárnila vedlejší roli, za kterou získala ocenění za nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli na Prvním národním filmovém festivalu NDR v Karl-Marx-Stadtu (1980).
Televizní tvorba
V televizní tvorbě se Heide Kipp proslavila především účinkováním v dlouholetém kriminálním seriálu Police Call 110 (Polizeiruf 110), který byl vysílán od roku 1971 nejprve v Německé demokratické republice jako protějšek západoněmeckého seriálu Tatort. Tento seriál se rychle stal divácky oblíbeným a po zániku NDR byl převzat televizní stanicí ARD. Na rozdíl od seriálu Tatort, který se zaměřoval především na vraždy, se případy v Polizeiruf 110 často týkaly i jiných trestných činů, jako například domácího násilí.
Pozdější kariéra
V roce 2003 se Heide Kipp objevila v experimentálním filmovém projektu Hamlet_X režiséra Herberta Fritsche. Tento ambiciózní projekt, produkovaný německým divadelním kanálem ZDF-Theaterkanal, představuje mozaiku scén, dialogů a rozhovorů s postavami obklopujícími Hamleta. Film je koncipován jako labyrint interpretací, kde významní němečtí herci hrají, zpívají a interpretují různé scény z Hamleta. Základním předpokladem režiséra Herberta Fritsche bylo, že skrze filtr "Hamleta" lze vyprávět jakýkoliv příběh.
Divadelní tvorba po sjednocení Německa
Po pádu Berlínské zdi pokračovala Heide Kipp ve své divadelní kariéře ve Volksbühne, kde účinkovala v inscenacích režisérů jako Andreas Kriegenburg (Büchnerův Vojcek, 1991) a intendant Frank Castorf (Král Lear, 1992). Často spolupracovala také s režisérem Christophem Marthalarem, například v jeho "patriotickém večeru" Murx den Europäer! (1993) a v Čechovových Třech sestrách (1997).
Umělecký odkaz
Heide Kipp patřila k výrazným hereckým osobnostem východoněmecké kinematografie a divadla. Její herecký projev se vyznačoval autenticitou a schopností ztvárnit širokou škálu charakterů. Během své dlouhé kariéry spolupracovala s mnoha významnými režiséry a zanechala nesmazatelnou stopu v německé kulturní historii. Její role v kultovním filmu Solo Sunny přispěla k vytvoření jednoho z nejvýznamnějších filmů východoněmecké kinematografie, který rezonoval s diváky na obou stranách Berlínské zdi.