Takeshi Kimura (木村 武, Kimura Takeshi), narozený 4. února 1911 v prefektuře Osaka, byl významný japonský scenárista, který se proslavil především svou prací pro filmové studio Toho. Kimura, známý také pod svým rodným jménem Kaoru Mabuchi (馬淵 薫), patřil mezi nejvýznamnější tvůrce japonských sci-fi a monster filmů v období Šówa.
Kariéra a spolupráce s Iširó Hondou
Kimura se stal stálým scenáristou studia Toho, kde navázal plodnou spolupráci s režisérem Iširó Hondou. Společně vytvořili řadu kultovních filmů, které definovaly žánr kaiju (filmů s obřími monstry). Na rozdíl od svého současníka Šiniči Sekizawy, který přistupoval k psaní sci-fi filmů s lehkostí a hravostí, Kimura vnímal svou práci vážně a do scénářů často promítal své osobní démony a politické názory. Byl členem Japonské komunistické strany, což se odráželo v tématech jeho děl.
Významná díla
Mezi jeho nejvýznamnější filmy patří Rodan (1956), The Mysterians (1957), The H-Man (1958) a Matango (1963). Právě scénář k filmu Matango, založený na hororové povídce "The Voice in the Night" od Williama Hope Hodgsona, považoval Kimura za své mistrovské dílo. Film vypráví temný příběh o falešných přátelstvích a zničení poctivých a dobrých lidí, přičemž hlavní postava končí v polstrované cele v Tokiu, městě, které Kimura nesnášel.
Pozdější tvorba pod pseudonymem
Po dokončení filmu Matango začal Kimura pociťovat, že píše pouze pro peníze, a začal používat pseudonym Kaoru Mabuchi. Pod tímto jménem vytvořil scénáře k filmům jako Frankenstein vs. Baragon (1965), The War of the Gargantuas (1966), King Kong Escapes (1967) a Destroy All Monsters (1968). Jméno "Kaoru", které může patřit jak muži, tak ženě, mu pomáhalo vytvořit pocit anonymity. Všechny své scénáře od filmu Frankenstein Conquers the World považoval pouze za práci na zakázku.
Osobnost a odkaz
Kimura byl známý svou temnou a ponurou osobností. Nikdy nenavázal blízká přátelství se svými kolegy v Toho a údajně opustil svou manželku a dceru. Jeho scénáře se vyznačovaly politickými tématy a často se zabývaly motivy útěku a nemožnosti uniknout. Kimura zemřel 3. května 1987 v osamění ve svém tokijském bytě na obstrukci hrdla. Jeho poslední zoufalý telefonát o pomoc přišel příliš pozdě.
Takeshi Kimura zanechal významnou stopu v japonské kinematografii, zejména v žánru kaiju filmů. Jeho temnější a politicky zaměřené scénáře poskytly protiváhu k lehčím dílům jeho současníků a pomohly definovat zlatou éru japonských monster filmů.