Narozena 25. 9. 1946 (79 let) Olton, Warwickshire, Anglie, Velká Británie
6.1
Felicity Ann Kendal, narozená 25. září 1946 v Oltonu, Warwickshire, Anglie, je uznávaná britská herečka, která se proslavila především svou prací v televizi a divadle. Její více než sedmdesátiletá kariéra zahrnuje nezapomenutelné role, které z ní učinily jednu z nejoblíbenějších britských hereček své generace.
Dětství a začátky v Indii
Felicity Kendal vyrůstala od sedmi let v Indii, kam se přestěhovala s rodinou. Její otec Geoffrey Kendal byl anglický herec a manažer, který vedl vlastní kočovnou divadelní společnost Shakespeareana, která cestovala po Indii a uváděla klasické hry. Felicity debutovala na jevišti již ve věku devíti měsíců, kdy byla nesena na scénu jako proměněný chlapec ve hře Sen noci svatojánské. Během dospívání navštěvovala šest různých klášterních škol Loreto College v Indii a postupně se začala objevovat v důležitých shakespearovských rolích. Tato neobvyklá výchova jí poskytla hluboké porozumění divadelnímu řemeslu, ale zároveň jí později ztížila budování herecké kariéry po návratu do Británie.
Filmový debut a návrat do Anglie
Její filmový debut přišel v roce 1965 ve snímku Shakespeare Wallah, který byl inspirován její rodinou a jejich kočovnou divadelní společností. Film sleduje příběh britských herců, kteří putují po post-koloniální Indii a uvádějí Shakespearovy hry. Kendal ztvárnila Lizzie Buckingham, dceru manažerů společnosti. V příběhu se Lizzie zamiluje do Sanju (Shashi Kapoor), který má však také poměr se žárlivou filmovou hvězdou Manjulou (Madhur Jaffrey). Film byl volně založen na skutečném životě rodiny Kendalových a představoval druhou spolupráci týmu Merchant, Ivory a Jhabvala. Filmový kritik Kenneth Tynan napsal pozitivní recenzi a Patrick Gibbs z The Daily Telegraph dokonce jmenoval Kendal herečkou roku a prohlásil, že její ztvárnění Ofélie v úryvku z Hamleta v rámci filmu by "obstálo vedle jakéhokoli jiného, které kdy viděl".
Po návratu do Anglie v roce 1965 se Kendal potýkala s obtížemi při hledání práce. Neúspěšně se ucházela o angažmá v Bristol Old Vic a později i v National Theatre. Svůj londýnský divadelní debut nakonec uskutečnila ve hře Minor Murder (1967) v Savoy Theatre.
Průlom v televizi a The Good Life
Kendal začala svou televizní kariéru v roce 1966 v pořadu Love Story. Skutečný průlom však přišel, když byla oslovena, aby se objevila v seriálu The Good Life, zatímco účinkovala v divadelní hře The Norman Conquests. The Good Life (v USA známý jako Good Neighbors) byl britský sitcom produkovaný BBC, který běžel od 4. dubna 1975 do 10. června 1978. Seriál začíná krizí středního věku Toma Gooda, čtyřicetiletého designéra plastů, a sleduje radosti a nezdary, které on a jeho manželka Barbara zažívají, když se pokoušejí uniknout modernímu "krysímu závodu" tím, že se stanou "zcela soběstačnými" ve svém předměstském domě v Surbittonu. V roce 2004 se umístil na devátém místě v anketě o nejlepší britský sitcom. Hlavní role ztvárnili Richard Briers a Felicity Kendal.
Jako Barbara Good podporovala Kendal svého manžela Toma emocionálně i prakticky v jeho plánech na soběstačnost. Kulturní historik Mark Lewisohn poznamenal, že bylo zřejmé, že Barbara a Tom "si užívají skvělé manželství a jsou plně naladěni na potřeby a touhy toho druhého". Britský filmový institut o Kendal napsal, že čtyři hlavní postavy byly sympatické, "přičemž Kendal vynikala jako ztělesnění přátelské předměstské přitažlivosti ve svých těsných modrých džínách". Mark Duguid napsal, že "živá, sexy Barbara Felicity Kendal si získala obdiv milionů britských mužů" ve velmi populárním pořadu, který byl "jemnou sociální satirou předměstské střední třídy".
Další televizní a divadelní úspěchy
Po úspěchu The Good Life účinkovala Kendal v sitcomech Solo (1981-82) a The Mistress (1985 a 1987), které napsal Carla Lane. Její pozdější televizní práce zahrnovala The Camomile Lawn (1992), který zůstal ještě v roce 2022 nejsledovanějším dramatem na Channel 4. Špatné přijetí sitcomu Honey for Tea z roku 1994 však vedlo k tomu, že se Kendal na několik let zaměřila spíše na divadelní než televizní práci. V letech 2003-2006 hrála po boku Pam Ferris v televizním seriálu Rosemary & Thyme jako jedna z dvojice zahradnic a detektivek.
V Rosemary & Thyme ztvárnila Rosemary Boxer, která byla propuštěna ze svého místa univerzitní přednášející rostlinné patologie, a spřátelí se s Laurou Thyme (Pam Ferris), bývalou policistkou, kterou opustil manžel. Obě ženy se náhodou setkají a vytvoří rychlé přátelství, které je vede k založení zahradnického podniku. Při své práci se však zapletou do místní politiky, rodinných sporů a nevyhnutelně i do vražd. Seriál se natáčel na různých panstvích po celé Velké Británii a několika výletech na kontinent.
Její divadelní kariéra vzkvétala během 80. a 90. let, kdy navázala úzkou profesionální spolupráci s Tomem Stoppardem a hrála v prvních inscenacích mnoha jeho her, včetně On the Razzle (1981), The Real Thing (1982), Hapgood (1988) a Arcadia (1993). Objevila se také v deseti hrách režírovaných Peterem Hallem, od ztvárnění Constanze Mozart v Amadeovi (1979) až po Esme v Amy's View (2006).
Kendal a Stoppard spolu měli romantický vztah, který trval osm let od listopadu 1990. Jeho rozhlasová hra In the Native State (1991) byla věnována "Felicity Kendal" a podle Delaneyho se "zdálo, že je v některých ohledech nejen pro a od, ale také o Kendal". Byla adaptována pro jeviště jako Indian Ink (1995) a v obou verzích hrála Kendal Floru Crewe, básnířku, která se přestěhuje do Indie a naváže přátelství s umělcem, kterého hrál Art Malik, jenž maluje její portrét. Kritik Charles Spencer z The Daily Telegraph shledal Kendalin výkon střídavě "vtipným, hravým" a "výjimečně dojemným". Stoppard také vytvořil nový překlad Racka Antona Čechova speciálně proto, aby Kendal mohla hrát Madame Arkadinu (1997). V roce 1989 získala cenu Evening Standard Theatre Award za své výkony ve hrách Mnoho povyku pro nic a Ivanov.
Pozdější kariéra a ocenění
V roce 2021 přijala svou první roli v muzikálu jako Evangeline Harcourt v londýnském oživení Anything Goes v Barbican Theatre. V roce 2023 ztvárnila Dotty Otley ve hře Noises Off v Phoenix Theatre a Theatre Royal Haymarket. Mnoho jejích divadelních výkonů bylo kritiky oceňováno. V roce 1995 byla jmenována komandérem Řádu britského impéria (CBE) za zásluhy o drama.
Felicity Kendal zůstává jednou z nejvýraznějších britských hereček své generace, jejíž všestrannost jí umožnila úspěšně přecházet mezi televizí, filmem a divadlem. Její nezapomenutelné ztvárnění Barbary Good v The Good Life ji učinilo ikonou britské televizní kultury, zatímco její divadelní práce, zejména spolupráce s Tomem Stoppardem, jí vynesla uznání jako jedné z nejvýznamnějších divadelních hereček své doby.