Catherine Hessling

6.4

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Catherine Hessling
Catherine Hessling, narozená jako Andrée Madeleine Heuschling 22. června 1900 v Moronvilliers ve Francii, byla francouzská herečka a první manželka filmového režiséra Jeana Renoira. Počátky a modelka Augusta Renoira Catherine Hessling, pocházející z oblasti Champagne-Ardennes, našla během první světové války útočiště v Nice. Její předkové z otcovy strany pocházeli z Alsaska, ale přestěhovali se do Champagne-Ardennes, když bylo Alsasko připojeno k Německu. V roce 1917 si její krásy všiml malíř Henri Matisse, který ji poslal ke svému kolegovi Pierru-Augustovi Renoirovi, protože se domníval, že by mohla být vhodným modelem pro jeho obrazy. Hessling pózovala pro Renoira, oblečená i nahá, až do jeho smrti v prosinci 1919. Renoirův druhý syn Jean se do Hessling zamiloval a pár se vzal 24. ledna 1920. Hessling porodila syna Alaina Renoira 31. října 1921. Filmová kariéra pod vedením Jeana Renoira Jean Renoir původně plánoval kariéru v keramickém umění, ale rozhodl se místo toho zkusit štěstí ve filmu, údajně ve snaze udělat z Hessling hvězdu. Přestože byli oba milovníky amerických filmů a Hessling kopírovala módu a chování, které viděla na plátně, sama nikdy neměla žádné myšlenky ani ambice stát se herečkou. Renoir napsal svůj první scénář Catherine v roce 1924, který režíroval Albert Dieudonné. Renoir pro Hessling vytvořil velmi výrazný, přehnaný vzhled s ústy a očima pronikavě černými na bílém líčení obličeje, který byl znovu použit v jeho prvním celovečerním filmu The Whirlpool of Fate (La Fille de l'eau) a v nákladné adaptaci románu Émila Zoly Nana (1926), kde byl její charakteristicky stylizovaný a nepříliš jemný herecký výkon považován za vhodný pro tuto roli. Ve filmu The Whirlpool of Fate z roku 1925 hrála Hessling dívku známou jako Guadale, která žije na lodi se svým otcem a brutálním strýcem Jefem (Pierre Lestinguez). Když se její otec utopí, Jef promrhá jejich peníze na alkohol a pokusí se Guadale znásilnit, takže ona uteče. Tento film byl režijním debutem Jeana Renoira a jeho prvním němým filmem, ve kterém jeho manželka hrála mladou dívku, která dokáže proměnit svůj tragický rodinný život v radost a štěstí. Film obsahuje krásné pastorální obrazy a působivé snové sekvence. Catherine Hessling je v něm půvabnou hlavní představitelkou a skvělou herečkou němého filmu. V roce 1926 následoval film Nana, první z několika filmových adaptací románu Émila Zoly z roku 1880 o svůdné mladé ženě bez zjevného talentu, která vystupuje v pařížské divadelní skupině. Jeden z jejích milenců podplatí manažera souboru, aby ji obsadil do hlavní role nové hry; když hra propadne, stane se kurtizánou. Nana je jednou z těch žen typu Venuše-mucholapka, které přivádějí muže do zkázy. Hessling se objevila ve třech dalších Renoirových filmech, než se pár v roce 1931 rozešel. Údajně očekávala, že bude hrát roli Lulu v Renoirově zvukovém filmu La Chienne, a cítila se zrazena, když producenti filmu trvali na jiné herečce (Janie Marèse) a Renoir s tím souhlasil. Další filmy a konec kariéry Mezi její další významné filmy patří Charleston Parade (Sur un air de Charleston) z roku 1927. Francouzský filmař Jean Renoir později poznamenal, že tento smyslný taneční fantazijní film režíroval, protože "právě objevil americký jazz". Měl také nějaký zbytkový filmový materiál ze svého předchozího němého úspěchu Nana a rozhodl se, že by bylo prozíravé vytvořit z těchto zbytků nový film. I bez zvuku lze slyšet jazzové rytmy charlestonu skrze bujné pohyby afroamerického tanečníka, kterého Renoir a jeho hvězda, herečka Catherine Hessling, objevili pro tento film. V roce 1928 hrála v krátkém filmu The Little Match Girl (La Petite Marchande d'allumettes), který režíroval Jean Renoir a Jean Tédesco. Film vypráví příběh chudé dívky, která se snaží prodávat zápalky na Silvestra. Třesoucí se zimou a neschopná prodat své zboží, sedí v chráněném koutě a zapaluje zápalky, aby se zahřála. Catherine Hessling v něm podává okouzlující výkon, Renoir ji natáčel s láskou v měkkém nebo rozostřeném záběru po celou dobu. Její herecký styl nebyl nepodobný stylu Charlese Chaplina a stala se známou jako "ženský Charlot". Byla přitažlivou brunetkou s výraznými rty, která začínala jako modelka pro malíře Augusta Renoira (1917-19) v Provence. Kromě filmů svého manžela hrála také v několika filmech režírovaných Albertem Cavalcantim. Po rozchodu páru (rozvod nebyl dokončen až do roku 1943) se Hessling objevila v menších rolích ve třech zvukových filmech a měla krátkou kariéru jako tanečnice, než showbyznys úplně opustila. Celkem se objevila v 15, převážně němých filmech, než se v polovině 30. let stáhla z hereckého povolání a z veřejného života. Zbytek života prožila mimo veřejný zájem. Zemřela v pařížském předměstí La-Celle-Saint-Cloud 28. září 1979 ve věku 79 let.


Catherine Hessling: Filmy a pořady 14


Dodatečné informace

Narození:
22. 6. 1900
Úmrtí:
28. 9. 1979

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.