Mari Gorman (1. září 1944, New York City, New York, USA) je americká herečka, divadelní režisérka a autorka, která se proslavila především svou prací v televizních seriálech a divadelních produkcích.
Divadelní kariéra
Mari Gorman zahájila svou profesionální hereckou dráhu v divadelní hře Arnolda Weskera The Kitchen, kterou režíroval Jack Gelber a kde hrála po boku Ripa Torna. Její divadelní kariéra dosáhla významného úspěchu v 70. letech, kdy získala několik prestižních ocenění. Za svůj výkon v divadelní hře The Hot L Baltimore od Lanforda Wilsona, kterou režíroval Marshall W. Mason v Circle Repertory Company, obdržela Obie Award za vynikající herecký výkon, Theatre World Award a Drama Desk Award. Tato hra, která měla premiéru v roce 1973, se stala jedním z největších úspěchů Circle Repertory Company a zaznamenala více než 1 166 představení. Mari Gorman získala Obie Awards také za své herecké výkony v dalších dvou hrách - Walking to Waldheim od Mayo Simona, kterou režíroval George L. Sherman v Lincoln Center, a The Memorandum od Václava Havla, kterou režíroval Joseph Papp v The Public Theatre. Kromě herectví se později věnovala i divadelní režii, především v Los Angeles, kde získala ocenění Los Angeles Drama-logue Award za režii hry Vanities od Jacka Heifnera.
Filmová kariéra
Ve filmové oblasti se Mari Gorman objevila v několika významných snímcích. Mezi její nejznámější filmové role patří účinkování v kriminálním dramatu The Taking of Pelham One Two Three (1974), kde ztvárnila postavu prostitutky. Film režírovaný Josephem Sargentem sleduje příběh skupiny zločinců, kteří unesou vůz newyorského metra a požadují výkupné za cestující. Dále se objevila v populární komedii 10 (1979) režiséra Blakea Edwardse, kde hrála servírku v kavárně. K jejím dalším filmovým rolím patří účinkování ve snímcích Goodbye, Columbus (1969), Oh, God! Book II (1980) a Max Dugan Returns (1983).
Televizní tvorba
V televizní oblasti se Mari Gorman nejvíce proslavila jako častá hostující hvězda v populárním sitcomu Barney Miller ze 70. a 80. let, kde se objevila v několika epizodách v různých rolích, včetně postavy amatérské prostitutky a policejní detektivky Rosslyn Licori. Její první významnou televizní rolí byla postava Taffy Simms, oběti vraždy a pěšáka mafie, v televizní mýdlové opeře The Edge of Night v 70. letech. Měla také pravidelnou roli Vivian Washburn v sitcomu Harper Valley PTA s Barbarou Eden. Účinkovala v televizních filmech jako Curse of the Black Widow (1977), Choices of the Heart (1983) a Kids Don't Tell (1985). Objevila se také v seriálech jako Mr. Belvedere, St. Elsewhere, Family Ties a Lou Grant.
Literární tvorba
Mari Gorman je autorkou knihy Strokes of Existence: The Connection of All Things, která vyšla v roce 2007. Toto dílo se zabývá jejím dlouhodobým formálním výzkumem herectví, který vychází ze Shakespearových slov "Celý svět je jeviště a všichni muži i ženy jsou jen herci" (Jak se vám líbí, Akt II, scéna 7). Kniha zkoumá herectví a další umělecké formy ve vztahu k lidské subjektivitě.