William Brent Girdler, narozen 22. října 1947 v Jefferson County, Kentucky, USA, zemřel 21. ledna 1978, byl americký filmový režisér, scenárista a producent, který se specializoval především na nízkorozpočtové hororové a akční filmy.
Začátky kariéry
William Girdler vstoupil do amerických vzdušných sil v osmnácti letech, kde získal první zkušenosti s audiovizuální technikou. Během služby v Kalifornii pracoval na dokumentárních a vzdělávacích filmech, později působil také jako lovec hurikánů v Portoriku. Na počátku 70. let založil ve svém rodném Louisville produkční společnost Studio One Productions a později Mid-America Pictures. Jeho filmová kariéra začala v roce 1972 snímkem Asylum of Satan, nízkorozpočtovým hororem, který natočil ve svém rodném městě s pomocí přátel a místních investorů. Následoval další hororový film Three on a Meathook (1972), inspirovaný případem Eda Geina. Ačkoliv tyto první filmy nezaznamenaly výrazný komerční úspěch, upoutaly pozornost Samuela Z. Arkoffa a společnosti American International Pictures (AIP).
Období blaxploitation a komerční úspěch
Po přestěhování do Los Angeles v roce 1973 natočil Girdler pro AIP tři filmy v žánru blaxploitation: Zebra Killer (1973), Abby (1974) a Sheba, Baby (1974). Film Abby, inspirovaný snímkem The Exorcist, se stal Girdlerovým průlomovým dílem a vydělal téměř 9 milionů dolarů, přestože byl po dvou týdnech stažen z kin kvůli žalobě od Warner Brothers pro přílišnou podobnost s The Exorcist. Sheba, Baby s Pam Grier v hlavní roli byl dalším komerčním úspěchem, ačkoli je často považován za slabší v porovnání s jejími jinými akčními filmy jako Coffy a Foxy Brown.
Návrat k hororu a přírodní katastrofy
Po ukončení spolupráce s AIP režíroval Girdler politický thriller Project: Kill (1975) s Leslie Nielsenem v jedné z jeho vážnějších rolí. Následně se vrátil k hororovému žánru a ve spolupráci s producentem Edwardem Montorem natočil film Grizzly (1976), který se stal jeho komerčně nejúspěšnějším dílem. Tento snímek, často označovaný jako suchozemská verze filmu Jaws (Čelisti), vydělal celosvětově impozantních 39 milionů dolarů a stal se jedním z nejúspěšnějších filmů roku 1976. V hlavních rolích se představili Christopher George, Andrew Prine a Richard Jaeckel. Bohužel, distributor Edward L. Montoro a společnost Film Ventures International si ponechali většinu zisků, což vedlo k soudnímu sporu.
Poslední projekty a odkaz
Girdler pokračoval ve spolupráci s Montorem a natočil Day of the Animals (1977), který je někdy považován za duchovní pokračování filmu Grizzly. Tento snímek o zvířatech, která se pod vlivem ztenčené ozonové vrstvy stávají agresivními vůči lidem, však nedosáhl takového úspěchu jako jeho předchůdce. Posledním Girdlerovým filmem byl The Manitou (1978), založený na bestselleru Grahama Mastertona. Za práva na knihu zaplatil 50 000 dolarů a během tří měsíců začal natáčet s Tonym Curtisem a Susan Strasberg v hlavních rolích. Film vypráví příběh ženy, které na krku roste nádor, jenž se ukáže být reinkarnací 400 let starého indiánského šamana. The Manitou byl distribuován společností AVCO Embassy Pictures a stal se posmrtným hitem.
William Girdler tragicky zahynul 21. ledna 1978 při havárii vrtulníku na Filipínách, kde hledal lokace pro svůj desátý film. Za pouhých šest let své kariéry natočil devět celovečerních filmů, z nichž šest také napsal a ke třem složil hudbu. Přestože byl často kritizován za napodobování úspěšných filmů, jeho schopnost vytvářet komerčně úspěšné snímky s omezeným rozpočtem z něj činí pozoruhodnou osobnost americké žánrové kinematografie 70. let.