Douglas Gerrard (12. srpna 1891 – 5. června 1950) byl irsko-americký herec a filmový režisér éry němého a raného zvukového filmu. Narodil se v Dublinu v Irsku a zemřel v Hollywoodu v Kalifornii.
Počátky kariéry
Douglas Gerrard se objevil ve více než 110 filmech mezi lety 1913 a 1949. Svou filmovou dráhu zahájil u společnosti Universal, kde působil jako herec od roku 1913. V počátcích své kariéry byl představitelem hlavních rolí ve filmech společnosti Kalem. Byl bratrem herce Charlese K. Gerrarda.
Režijní činnost
Kromě herectví se Douglas Gerrard věnoval také režii. Mezi lety 1916 a 1920 režíroval celkem 23 filmů. Mezi jeho režijní počiny patří filmy jako The Forged Bride (1920), The Phantom Melody (1920), The Sealed Envelope (1919), His Divorced Wife (1919), Playthings (1918) a The Empty Cab (1918). Jako režisér je známý především díky filmu Polly Put the Kettle On z roku 1917.
Herecká kariéra ve 20. letech
Gerrard pokračoval ve své herecké kariéře a objevil se v řadě filmů, včetně snímků Doubling With Danger (1926), Dearie (1927) a Ginsberg the Great (1927). Dále účinkoval v produkcích jako The College Widow (1927), The First Auto (1927) a General Crack (1929). Objevil se také ve filmu Sweet Kitty Bellairs (1930).
Pozdější kariéra
V pozdější fázi své kariéry pokračoval v herectví a účinkoval ve filmech jako The Public Enemy (1931), The King's Vacation (1933) a v komedii Bulldog Drummond Strikes Back (1934) s Ronaldem Colmanem. Objevil se také ve filmu The Ghost Walks (1935). Jedním z jeho posledních známých filmů byl Under Two Flags (1936), kde hrál opět po boku Ronalda Colmana. I po příchodu zvukového filmu byl Douglas Gerrard stále obsazován do menších podpůrných rolí.
Osobní život
Douglas Gerrard po své smrti v roce 1950 zanechal syna, který žil ve Washingtonu, D.C. Jeho filmový odkaz zahrnuje působivou sbírku více než stovky filmů, ve kterých se během své téměř čtyřicetileté kariéry objevil, a také významnou režijní tvorbu z období němé kinematografie.
Filmový odkaz
Douglas Gerrard patří mezi významné osobnosti rané hollywoodské kinematografie. Jeho všestrannost, projevující se jak v herectví, tak v režii, mu umožnila zanechat trvalou stopu v historii filmu. Přestože dnes není jeho jméno tak známé jako jména některých jeho současníků, jeho příspěvek k rozvoji amerického filmu, zejména v éře němého filmu, je nepopiratelný.