Adriana Ambesi (18. dubna 1940, Turín, Itálie – 28. února 2023, Řím, Itálie) byla italská filmová herečka, která se proslavila především v 60. letech 20. století.
Filmová kariéra
Adriana Ambesi se prosadila v italské kinematografii v první polovině 60. let, kdy se objevila v několika žánrových filmech, především hororech a dobrodružných snímcích. V některých produkcích byla uváděna pod pseudonymem Audrey Amber. Mezi její nejvýznamnější role patří postava Laury Karnstein ve filmu Crypt of the Vampire (1964), kde hrála po boku legendárního Christophera Lee. V tomto gotickém hororu, volně inspirovaném novelou Carmilla od Sheridana Le Fanu, ztvárnila dceru hraběte Karnsteina, která je údajně posedlá duchem své mrtvé předkyně. Film se vyznačoval typickou atmosférou italských gotických hororů té doby a Ambesi v něm předvedla přesvědčivý výkon.
Významné filmové role
V roce 1965 se objevila ve snímku Hercules the Avenger, kde ztvárnila postavu Deyaniry. Tento dobrodružný film patřil k populárním italským produkcím o Herkulovi, které v té době slavily úspěch. O rok později si zahrála ve špionážním thrilleru Secret Agent Super Dragon (1966), kde ztvárnila postavu Verny. Ve stejném roce se také objevila v prestižním biblickém velkofilmu The Bible: In the Beginning, režírovaném Johnem Hustonem, kde ztvárnila menší, ale významnou roli Lotovy dcery. Tento film byl v době svého uvedení komerčně nejúspěšnějším snímkem roku 1966 a patřil k nákladným produkcím s hvězdným mezinárodním obsazením.
Pozdější kariéra
Koncem 60. let se Adriana Ambesi objevila v dalším hororovém snímku Fangs of the Living Dead (1969), kde ztvárnila postavu Velinky, nevěsty hraběte. Film režíroval Amando de Ossorio, který se později proslavil sérií hororů o slepých mrtvých. Kromě celovečerních filmů se Ambesi objevila také v televizní tvorbě, například v minisérii Qui squadra mobile a v epizodě La complice (1976). Její filmografie čítá přibližně dvě desítky filmových a televizních rolí, přičemž většinu z nich natočila během 60. let. Adriana Ambesi patřila k typickým představitelkám italské žánrové kinematografie své doby, která se vyznačovala specifickou atmosférou a stylem. Přestože nebyla hvězdou první velikosti, její role v kultovních hororech a dobrodružných filmech jí zajistily místo v historii evropského žánrového filmu.