Leo Erdody (17. prosince 1888 – 5. dubna 1949) byl americký filmový skladatel maďarského původu. Narodil se v Chicagu jako syn Franze Walda a Katy Lane Erdodyové. Jeho otec byl dirigentem v Maďarsku a Leo pravděpodobně pocházel ze šlechtického rodu, což byl důvod, proč se občas v titulcích uváděl pouze svým příjmením.
Hudební vzdělání a začátky
Leo Erdody začal hrát na housle již v šesti letech. Studoval na Královské vysoké škole hudby v Berlíně pod vedením významného skladatele Maxe Brucha a byl také žákem slavného houslisty Josepha Joachima. Po studiích v Evropě se vrátil do Spojených států, kde zahájil svou kariéru v Hollywoodu. Jeho první práce jako filmového skladatele přišla v roce 1928 s filmem Lilac Time. V následujících letech postupně budoval svou kariéru v oblasti filmové hudby.
Vrchol kariéry v Producers Releasing Corporation
V roce 1942 se Erdody připojil ke studiu Producers Releasing Corporation (PRC), malému, ale významnému hollywoodskému studiu, kde složil hudbu pro řadu filmů. V tomto období vytvořil hudební doprovod k filmům jako Tomorrow We Live, Overland Stagecoach, Queen of Broadway, Hitler – Dead or Alive a Baby Face Morgan. V roce 1943 pokračoval v plodné tvorbě a složil hudbu k filmům Corregidor, Jive Junction, Western Cyclone, Wild Horse Rustlers, The Boss of Big Town a Isle of Forgotten Sins.
Spolupráce s Edgarem G. Ulmerem
Erdody navázal významnou spolupráci s režisérem Edgarem G. Ulmerem, pro kterého složil hudbu k několika jeho filmům. Mezi nejznámější patří film noir Detour z roku 1945, kde Erdodyho hudba významně přispěla k atmosféře snímku. V tomto filmu se dokonce objevily jeho ruce v detailních záběrech, když hlavní postava Al Roberts hraje na klavír. Další významné filmy z této spolupráce zahrnují Bluebeard a Strange Illusion. Erdodyho hudba byla charakteristická svou schopností podtrhnout dramatické momenty a vytvořit jedinečnou atmosféru, což bylo zvláště patrné v žánru film noir.
Nominace na Oscara a další úspěchy
Vrcholem Erdodyho kariéry byla nominace na Oscara za nejlepší původní hudbu, kterou získal společně se skladatelem Ferde Grofém za práci na filmu Minstrel Man z roku 1944. Tento film, režírovaný Josephem H. Lewisem, byl neobvykle ambiciózním projektem pro studio PRC a stal se jejich největším kritickým i finančním úspěchem. Erdody byl také členem ASCAP (American Society of Composers, Authors and Publishers) od roku 1942 a kromě filmové hudby složil i několik populárních písní, včetně "Random Thoughts", "Only a Song", "Never to Know", "Come Along", "A Little Song" a "Senorita Chula".
Závěr života
Leo Erdody pokračoval ve skládání filmové hudby až do konce svého života. Jeho posledním filmem byl Miraculous Journey režiséra Sama Newfielda z roku 1948. Erdody zemřel náhle 5. dubna 1949 v Los Angeles na arteriosklerózu ve věku 60 let. Jeho smrt byla označena za "tragédii" pro režiséra Edgara G. Ulmera, který se s ní údajně nikdy zcela nevyrovnal. Erdodyho odkaz žije dál v jeho filmové hudbě, která významně přispěla k atmosféře klasických hollywoodských filmů 40. let 20. století.