Daphne Du Maurier, narozená 13. května 1907 v Londýně, zemřelá 19. dubna 1989 v Paru v Cornwallu, byla významná anglická spisovatelka, dramatička a scénáristka. Pocházela z umělecké rodiny – jejím otcem byl známý herec a divadelní manažer Sir Gerald du Maurier a matkou herečka Muriel Beaumont. Její dědeček George du Maurier byl uznávaným spisovatelem a karikaturistou.
Literární začátky a styl
Du Maurier publikovala svou první povídku v roce 1928 a její první román The Loving Spirit vyšel v roce 1931. Ačkoli byla často označována za autorku romantických románů, její díla se vyznačovala temnou, ponurou atmosférou s prvky nadpřirozena a psychologického thrilleru. Její příběhy byly kritiky popisovány jako "ponuré a rezonující". Přestože její bestsellery nebyly zpočátku kritiky brány vážně, postupem času si vydobyly trvalé uznání za své vypravěčské kvality. Du Maurier strávila většinu svého života v Cornwallu, kde se také odehrává děj mnoha jejích děl.
Filmové adaptace a spolupráce s Hitchcockem
Daphne Du Maurier se stala jednou z nejúspěšnějších autorek 20. století, jejíž díla byla opakovaně adaptována pro filmové plátno. Jejím největším literárním úspěchem byl román Rebecca z roku 1938, který se stal okamžitým hitem a prodalo se ho téměř 3 miliony výtisků mezi lety 1938 a 1965. Tento román nikdy nepřestal vycházet a v roce 1940 byl zfilmován Alfredem Hitchcockem. Film Rebecca získal Oscara za nejlepší film roku 1940 a dodnes je považován za klasiku.
Alfred Hitchcock byl velkým obdivovatelem Du Maurier a adaptoval celkem tři její díla: Jamaica Inn (1939), Rebecca (1940) a The Birds (1963). Zatímco Rebecca je považována za jeden z Hitchcockových nejúspěšnějších filmů, adaptace Jamaica Inn byla odmítnuta jak režisérem, tak autorkou kvůli kompletnímu přepsání konce, aby vyhověl hvězdě filmu Charlesi Laughtonovi.
Další významné filmové adaptace
Po úspěchu filmu Rebecca se práva na díla Du Maurier stala v Hollywoodu žádaným zbožím. Paramount získal práva na další cornwallský historický román Frenchman's Creek, který byl zfilmován v roce 1944. Film se odehrává v polovině 17. století a vypráví o romantickém vztahu mezi francouzským pirátem a anglickou aristokratkou.
Mezi další významné filmové adaptace patří My Cousin Rachel, která byla poprvé zfilmována v roce 1952 s Richardem Burtonem a Olivií de Havilland v hlavních rolích. Du Maurier však nebyla s touto adaptací spokojena a považovala ji za nevěrnou předloze. V roce 2017 vznikla nová filmová verze s Rachel Weisz a Samem Claflinem.
Povídky na filmovém plátně
Nejen romány, ale i povídky Du Maurier se dočkaly filmových adaptací. Hitchcockův film The Birds (1963) byl založen na stejnojmenné povídce, ačkoli se od původního příběhu v mnoha ohledech odchýlil. Původní povídka se odehrávala v rodném Cornwallu autorky a byla považována za metaforu leteckých útoků na Londýn během druhé světové války. Hitchcock změnil zasazení do Kalifornie a eliminoval protiválečný podtext, aby film více oslovil americké publikum.
Další významnou adaptací byla povídka Don't Look Now, kterou v roce 1973 zfilmoval Nicolas Roeg. Tento film s Julií Christie a Donaldem Sutherlandem v hlavních rolích je dnes považován za klíčové dílo hororového žánru. Ze všech filmových adaptací svých děl Du Maurier nejvíce oceňovala právě Hitchcockovu Rebecca a Roegův Don't Look Now.
Osobní život a odkaz
V roce 1932 se Du Maurier provdala za majora Fredericka "Boy" Browninga, s nímž měla tři děti. Browning byl později povýšen na generálporučíka a v roce 1946 povýšen do šlechtického stavu. Ačkoli Du Maurier psala pod svým dívčím jménem, po manželově povýšení byla známá také jako Lady Browningová. Za své literární zásluhy byla v roce 1969 jmenována dámou Řádu britského impéria (DBE), ačkoli tento titul nikdy nepoužívala.
Daphne Du Maurier zemřela 19. dubna 1989 ve věku 81 let ve svém domě v Paru v Cornwallu. Její literární odkaz žije dál nejen v jejích knihách, ale i v četných filmových a televizních adaptacích, které nadále inspirují nové generace tvůrců. Její schopnost vytvářet atmosférické, psychologicky propracované příběhy z ní činí jednu z nejvýznamnějších autorek 20. století, jejíž díla přesahují žánrové hranice a dodnes oslovují čtenáře i diváky po celém světě.