Ennio De Concini

6.8
Ennio De Concini
Ennio De Concini (9. prosince 1923, Řím – 17. listopadu 2008) byl italský scenárista a filmový režisér, který získal v roce 1962 Oscara za nejlepší původní scénář k filmu Divorce Italian Style. Počátky kariéry De Concini zahájil svou profesní dráhu v poválečném období, kdy se během druhé světové války zapojil do protifašistického odboje. Právě v této době se seznámil s legendárním režisérem a scenáristou Mariem Monicellim. Po válce se De Concini potýkal s finančními problémy a nemohl najít nikoho, kdo by uvedl jeho divadelní hry. Monicelli se ho ujal a pomohl mu získat práci asistenta u režiséra Vittoria De Sicy na jeho prvním významném snímku, neorealistickém dramatu Sciuscia. Odtud se mu podařilo navázat vztahy s dalšími významnými režiséry, jako byli Dino De Laurentiis, Michelangelo Antonioni, Sergio Leone a Mario Bava. Vrchol kariéry a Oscar Největšího úspěchu dosáhl De Concini v roce 1961 s filmem Divorce Italian Style (Rozvod po italsku), který mu a jeho spoluscenáristům Alfredu Giannettimu a Pietru Germimu (který film také režíroval) přinesl Oscara za nejlepší původní scénář. Film s Marcellem Mastroiannim v hlavní roli vypráví příběh bohatého Sicilana, který plánuje způsob, jak zavraždit svou manželku, aby se mohl oženit s dospívající dívkou. Tento snímek se stal mezinárodním hitem a položil základy žánru známého jako "commedia all'italiana" (komedie po italsku). Film byl nejen komerčně úspěšný, ale také kriticky oceňovaný pro svou břitkou satiru sicilských mravů a patriarchální kultury. Spolupráce s významnými režiséry Během své kariéry spolupracoval De Concini s mnoha významnými režiséry. Jedním z jeho nejdůležitějších projektů byla adaptace románu Lva Tolstého War and Peace (Vojna a mír) z roku 1956, režírovaná Kingem Vidorem. Na tomto velkolepém historickém dramatu s Audrey Hepburnovou a Henrym Fondou v hlavních rolích pracoval jako jeden z adaptátorů. Film byl nominován na Oscara za nejlepší režii, nejlepší kameru a nejlepší kostýmy. V roce 1957 spolupracoval s Michelangelem Antonionim na scénáři k filmu Il Grido, který je považován za přelomové dílo v Antonioniho kariéře a důležitý přechod od neorealistických impulzů k více subjektivně stylizovanému přístupu. Film sleduje továrního dělníka, který po opuštění matkou svého dítěte putuje šedou krajinou údolí Pádu a hledá útěchu a smysl života. Pozdější kariéra V roce 1969 byl De Concini spoluautorem scénáře k filmu The Red Tent (Červený stan), sovětsko-italské koprodukci s Seanem Connerym v hlavní roli. Film byl založen na skutečném příběhu katastrofální expedice Umberta Nobileho k severnímu pólu ve vzducholodi Italia v roce 1928. Snímek režíroval sovětský režisér Michail Kalatozov a hudbu složil Ennio Morricone. V roce 1973 se De Concini pokusil o režii s filmem Hitler: The Last Ten Days (Hitler: Posledních deset dnů), biografickým dramatem s Alecem Guinnessem v roli Adolfa Hitlera. Film zachycuje poslední dny Hitlerova života v berlínském bunkru a byl založen na knize očitého svědka Gerharda Boldta. Ačkoli film nebyl kritiky příliš dobře přijat, Guinnessův výkon v roli Hitlera byl oceňován. Rozsáhlá filmografie Během své dlouhé kariéry se De Concini podílel na více než 60 filmech různých žánrů. Mezi jeho další významné práce patří The Twist (1976), Four of the Apocalypse (1975), Battle of the Worlds (1961), Black Sunday (1960), Long Night in 1943 (1960) a Mambo (1954). Jeho všestrannost a schopnost pracovat v různých žánrech z něj učinily jednoho z nejvýznamnějších italských scenáristů své doby. Osobní život a odkaz Se svou manželkou Ninni měl syna Corrada De Conciniho, který se stal uznávaným matematikem. Ennio De Concini zemřel 17. listopadu 2008 v Římě ve věku 84 let. Zanechal po sobě významný odkaz v italské i světové kinematografii, především díky svému Oscarem oceněnému scénáři k filmu Divorce Italian Style, který je dodnes považován za klasiku italské komedie a satiry.


Ennio De Concini: Filmy a pořady 278


Dodatečné informace

Narození:
9. 12. 1923
Úmrtí:
17. 11. 2008

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.